جزییات فروش اوراق نفت خام ایران به مردم از یکشنبه ۲۶ مرداد [لغو شد]

جزییات فروش اوراق نفت خام ایران به مردم از یکشنبه ۲۶ مرداد [لغو شد]

برای اولین بار در بورس کشورمان، دولت قرار بود فروش اوراق سلف موازی استاندارد نفتی به سهامداران حقیقی را با عرضه بیش از نیم میلیون بشکه نفت از روز یکشنبه ۲۶ مرداد ۹۹ آغاز کند. بورس انرژی ایران، میزبان فروش نفت به متقاضیان است. قیمت هر بشکه نفت خام ایران در روز یکشنبه، ۹۴۴ هزار و ۶۲۲ تومان اعلام شده است.

طبق اعلام روابط عمومی بورس انرژی ایران در ۲۶ مرداد ۹۹، عرضه اوراق سلف نفتی به زمان دیگر موکول شد.

هر شهروند ایران می توانست با داشتن کد بورس انرژی، حداقل ۱ بشکه نفت و حداکثر ۲۰ هزار بشکه نفت خریداری کند. حداکثر ۱۰ روز پس از پایان دوره عرضه اولیه ، معاملات ثانویه این اوراق نفتی آغاز می شود اگر در آینده دوباره استارت خود، شما می توانید از ساعت ۸:۳۰ تا ساعت ۱۲:۳۰ که ساعت معاملات بورس انرژی ایران است، با کد اختصاصی بورس انرژی نه کد بورس عادی، نسبت به خرید اوراق سلف موازی استاندارد نفت خام ایران در بورس انرژی اقدام کنید. همچنین سود اوراق ۱۹درصد و بدون پرداخت دوره‌ای است.

در طرح فروش بشکه ای نفت خام در بورس انرژی از طریق اوراق سلف، هر دارنده کدبورسی، نفت را به دلار میخرد و اگر ضرر کردید اوراق را نگه میدارید و با سود ١٩ درصد از معامله خارج میشوید ، اما در صورت بالا رفتن قیمت نفت و دلار و یا هر دو شما سود خوبی می‌کنید ، آن هم بدون ریسک. در این فروش اوراق نفتی، قیمت دلار ۲۲۰۰۰ تومان و قیمت هر بشکه نفت حدودا ۴۴ دلار در نظر گرفته شده است که قیمت نهایی، بشکه ای ٩۴۴ هزار تومن تعیین شده است.

این نرخ گذاری ها در شرایط تحریمی اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۰ و احتمالا ۲۰۲۱ میلادی، از نقاط ابهام این طرح از سوی کارشناسان اقتصادی اعلام شده است.

اوراق سلف موازی استاندارد نفت خام
جزییات فروش بشکه نفت به مردم از طریق بورس انرژی در قالب سنفت ۰۰۲ و سنفت ۰۰۳

یعنی اگر فرضا قیمت هر بشکه نفت ، ۳ماه دیگر ۶٠ دلار بود و دلار ۲۵۰۰۰ تومن قیمت داشت، قیمت هر بشکه نفت خام ایران ۱.۵ میلیون تومان میشود و خریدار اوراق بدون تحمل ریسک ، حدودا ۵۵ درصد سود خالص کسب کرده است. اگر قیمت نفت و دلار پایین آمد، خریدار به همان سود ١٩ درصد تضمین شده بسنده میکند. پس به نظر می رسد، این اوراق سلف می‌‌تواند برای افراد ریسک گریز ، در شرایط خاصی جذاب باشد .

اوراق سلف نفت خام سنگین صادراتی شرکت ملی نفت ایران (یا همان اوراق قرضه دولتی) با عرضه بیش از ٢ میلیون بشکه نفت، یکشنبه در نمادهای سنفت ٠٠٢ و سنفت ٠٠٣ به فروش می‌رسد. سقف حجم هر سفارش در این عرضه  همانطور که در بالا گفته شد، حداکثر ۲۰ هزار بشکه خواهد بود. چند روز پیش، ۱۴میلیون و۹۱۶ هزار برگه اوراق سلف موازی استاندارد نفت به قیمت هر برگ ۱ میلیون ریال در نماد سنفت ۰۰۱ مورد معامله قرار گرفت. صندوق سرمایه گذاری اوج ملت، اندوخته ملت وآتیه ملت، خریداران این اوراق بودند.

سررسید این اوراق ٢ ساله بوده و قیمت هر بشکه ۹۴۴ هزار و ۶۲۲ تومان تعیین شده است. در این طرح اختیار فروش تبعی با نرخ ۱۸.۵ درصد سالیانه و اختیار خرید تبعی با نرخ ۱۹ درصد سالیانه اعمال می‌شود. نرخ  بازخرید اوراق قبل از سررسید نیز ۱۷.۵ درصد می‌باشد. این اوراق سود بین دوره‌ای ندارد. بر خلاف وعده‌های دولت برای بدهکار نکردن دولت آینده، اوراق سلف نفتی دو ساله بوده و سر رسید قرارداد ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ است.

علاوه بر این، هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز اعلام کرد که طرح سهمیه بندی بنزین سرانه خانوار بزودی در دستور کار قرار میگیرد و بر اساس این طرح، ماهانه به هر شهروند ایران، ۳۰ لیتر بنزین اختصاص می یابد و مازاد مصرف از طریق گواهی صرفه جویی انرژی از طریق بورس انرژی قابل خرید و فروش است. منتظر جزییات تکمیلی این طرح هستیم.

تابلو معاملاتی نماد انرژی۳ که مربوط به سهم بورس انرژی ایران است. قیمت هر سهم به حدود ۴۹۰۰۰ تومان در هفته سوم مرداد ۹۹ رسید

به نظر می رسد بورس انرژی ایران از نیمه دوم سال ۹۹ با اخبار خیلی خوبی از جمله راه اندازی بورس بین المللی ایران در جزیره کیش از مهر ۹۹ و رونق معاملات بورس انرژی با فروش اوراق سلف به مردم، وارد فاز تازه ای شود و هر سهم انرژی۳، بتواند به قیمت تاریخی سهم «شتران» در سال ۱۳۹۲ (بالای ۱۲۹۰۰۰ تومان) دست یابد.

به منظور خرید اوراق سلف نفت خام ایران که توسط شرکت ملی نفت از روز یکشنبه عرضه می شود، بایستی کد بورس داشته و به نمادهایی که لینک آن ها بزودی توسط بورس اعلام می شود، مراجعه کرده و درخواست خرید کنید. داشتن کد معاملات آنلاین الزامی است.

داستان فروش بشکه نفت به مردم از طریق اوراق سلف، با اطلاع رسانی ضعیف از سوی دولت تدبیر و امید (مثل عرضه دارا یکم) همراه شده و طبق نظر کارشناسان، نحوه محاسبه دلار (نیمایی یا آزاد) در این طرح، مجهول است. همچنین ریسک این اوراق به دلیل آنکه تعهد پرداخت سودش با دولت بعد از دولت حسن روحانی است و از اختیارات وزیر نفت بعدی، بالا به نظر می رسد.

چرا که مشخص نیست دولت بعدی، این طرح را قبول کند یا خیر. باید منتظر ماند و دید که استقبال از این اوراق چقدر است در هر صورت اگر دولت موفق شود چیزی حدود ۱۹۳۰۰۰ میلیارد تومان درآمد کسب می کند!

به هر حال، به نظر می رسد مجددا با طرحی ناپخته از سوی دولت در شرایط کرونایی تحریمی اقتصاد روبرو هستیم. به امید آنکه اقتصاد ایران عصر ۱۴۰۰ و زندگی ایرانیان از سورپرایزهای اقتصادی و غیر اقتصادی و خبر های خوش و ناخوش هیجان انگیز! تهی شده و روندی پیش بینی پذیر و منطقی داشته باشد. این خواست شهروندان از همه دولت‌ها است.

هیچ توصیه‌ای مبنی بر خرید و فروش این اوراق به مخاطبان عزیز نداریم. اما همچنان بر تداوم روند صعود بورس ایران تا فتح سقف کانال سوم (شاخص کل ۸ میلیون واحدی) تاکید داریم.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۸ نظر

ورود

  • اسمال مرداد ۲۵, ۱۳۹۹

    احساس میکنم مردم چون سهام عدالتشونو زدن واسه فروش
    صف فروش شده
    بورسیام ترسیدن. برا همین اومدن برا فروش

    یه جا خوندم نفت توی این دوسال ۱۹ درصد سود داشته.
    حسن کلید ساز میخواد اینارو روی کاغذ بفروشه. بعدشم خدااااافظ

  • دارا پرواس مرداد ۲۵, ۱۳۹۹

    سلام این طرح صرفاً با سود ثابت هست و برای تامین سرمایه طرح‌های توسعه ای و هزینه‌های شرکت نفت، با پیش فروش اوراق سلف موازی که با رشد نرخ ارز و قیمت نفت سوددهی تغییر کند متفاوت هست.

  • ali مرداد ۲۵, ۱۳۹۹

    دولت اینقدر زرنگه تاریخ سر رسید که برسه حتی نفت هم بالا برود قیمت دلار را چنان به صور مصنوعی پایین میاورند که بدهی کمتری داشته باشند .

  • محسن مرداد ۲۵, ۱۳۹۹

    روزیاتوی عزیز
    از شما بعیده که بخوای همچین مطلب نادرستی رو کار کنین که باعث گمراهی یه عده ی زیادی بشه
    اگه این قرارداد تنها یک سلف موازی استاندارد بود حرف شما درست بود و سودآوری این اوراق متناسب با قیمت نفت بود اما علاوه بر سلف، آپشن هم داره
    ناشر (دولت) دارای اختیار خریده، یعنی اگه سوددهی این اوراق بیش از ۱۹ درصد سالیانه باشه، دولت حق داره از شما این اوراق را به قیمت روز عرضه به اضافه ۱۹ درصد سالیانه بازخرید کنه و شما باید بفروشین
    از طرفی شما اختیار فروش دارین، در صورتی که افزایش قیمت اوراق کمتر از ۱۸.۵ درصد باشه شما میتونین اوراق را به ناشر بفروشین و اون مجبوره بخره
    یعنی سود شخصی که روز عرضه اولیه این ها رو بخره و تا سررسید نگه داره بین ۱۸.۵ تا ۱۹ درصده، و این مساله صراحتا تو آگهی عرضه نوشته شده
    عملا با ترکیب سلف و آپشن به اوراقی شبیه اخزا رسیدن
    لطفا مطالعه و مطلب رو اصلاح کنین

    • علی زمانی مرداد ۲۵, ۱۳۹۹

      والا همچین حرف ما هم بر خلاف بیانیه حضرتعالی نبود.

  • تقی میرزایی مرداد ۲۶, ۱۳۹۹

    چه خبر از بورس جناب زمانی؟

    • علی زمانی مرداد ۲۶, ۱۳۹۹

      به پایان پولبک نزدیک میشویم. فنر، عالی جمع شد و فرصت «بز خری» در حال پایان.

  • رضا اسفند ۱۲, ۱۴۰۰

    برای ماهیچ فرقی نداره از این عروسیها وا عزاداری زیاد دیدیم اخه به خره گفتن امروز عروسیه توهم خوشحال باش جواب داده چه عروس یاعزا من همون بارکشم