آینده شاخص کل بورس ایران در نیمه دوم سال ۹۹

آینده شاخص کل بورس ایران در نیمه دوم سال ۹۹

شاخص کل بورس ایران از اوایل فروردین ماه سال ۹۹ تا هفته پایانی مرداد ۹۹، بیش از ۲۰۰ درصد رشد کرده است که در ۴۵ سال اخیر بی سابقه بود. سال گذشته در این زمان، حجم روزانه معاملات بورس ایران چند صد میلیارد تومان بود که امروز متوسط حجم روزانه معاملات بورس ایران به بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان معادل حدود ۱ میلیارد دلار رسیده است.

رقمی شگفت انگیز برای بازار سرمایه کشور که در ۴ دهه اخیر، چنین تجربه ای را در کارنامه ندارد. از زمان آزادسازی سهام عدالت در اردیبهشت ۹۹ با فرمان رهبری و امکان فروش بخشی از سهام عدالت توسط ۴۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تن از هموطنان در سراسر کشور، شمار دارندگان کد بورس در ایران از مرز ۵۰ میلیون نفر فراتر رفته است. امروز بیش از ۷۰ درصد جمعیت کشور، کد بورس دارد.

بیش از ۲۰ میلیون نفر، کد معاملات آنلاین دارند و از طریق ۱۰۷ کارگزاری، نسبت به خرید و فروش سهام اقدام می کنند. طبق اعلام رئیس بورس، تا اسفند ۱۴۰۰، قریب به ۱۴۰ عرضه اولیه داریم و از اوایل امسال، هر هفته شاهد ۲ عرضه اولیه جدید هستیم. این هفته نیز غکورش و گدنا عرضه می شود. بورس ایران از نظر تعداد سهامدار و از نظر تعداد شرکت های فعال، در حال بزرگ شدن است و روستای مال استریت نشان داد که شاهد ارتقا ضریب نفوذ بورس از شهرها به روستاهای دور افتاده هستیم.

اینکه همه ایرانیان با بازار سرمایه آشنا شوند، اقدام مهمی است که باید به فال نیک گرفت. اما خوب بزرگ شدن بورس ایران، همراه با افزایش اطلاع هموطنان نبوده است. افرادی که قبلا، به دنبال بورس خریدن بودند، الان فهمیده اند که باید سهام بخرند. اما خوب مطلع نیستند که خرید و فروش سهام، اصول دارد و باید مهارت آن را آموخت و هر مهارتی را باید کسب کرد و ارث پدر به فرزند نیست.

مشکلات اقتصادی و رکود تورمی در سال های اخیر سبب شده تا هم شاهد رکود در بازارهای موازی با بورس باشیم هم امکان سرمایه گذاری در آنها با رقم های کم ، امکان پذیر نباشد. در عصر پراید ۱۰۰ میلیون تومانی و دلار ۲۴۰۰۰ تومانی، خرید سهام یک شرکت که زیر ۱۰۰۰ تومان قیمت گذاری شده است، آسان است. لذا شاهد سیل ورود نقدینگی به بورس در ۵ ماهه نخست سال ۹۹ هستیم که انتظار داریم همین رویه در نیمه دوم سال ۹۹ نیز با قدرت ادامه یابد.

آینده شاخص کل بورس ایران
منحنی شاخص کل بورس ایران در ۳۰ سال اخیر را مشاهده می کنید که روند صعودی به سمت فتح ۱۰ میلیون واحد در میان مدت دارد

شاخص کل بورس ایران، ۲۸ سال طول کشید تا سقف کانال اول را بشکند که در عدد ۱ مشاهده می کنید. سپس ۱۰ ماه طول کشید که سقف کانال دوم را شکسته (عدد ۲) و وارد کانال سوم شود. روند تا عدد ۳ که شاخص کل ۸ میلیون و خورده ای است، ادامه دار است و با اصلاحات موقتی هم همراه می شود. اما روند، صعودی است. موارد در عکس زیر تشریح شده است.

پیش بینی شاخص کل بورس
منحنی شاخص کل بورس ایران در ۳۰ سال اخیر مشاهده می کنید که در حال شکستن سقف کانال سوم یعنی ۸ میلیون واحد است.

طبق اصول تکنیکال، هر زمان سقف کانالی شکسته شود، منحنی، به اندازه عرض کانال شکسته شده، به روند صعودی خود ادامه می دهد. سقف کانال سوم که انتظار داریم منحنی شاخص کل بورس ایران تا اسفند ۱۴۰۰ شمسی به آٖن برسد، ۸ میلیون واحد است.

شاید این سوال برای مخاطبان گرامی مطرح شود که خوب پس از رسیدن به شاخص کل بورس ۸ میلیون واحدی چه اتفاقی رخ می دهد. باید عرض کنیم که طبق تحلیل تکنیکالیست ها، چون به ۱ میلیون و۷۰۰ هزار واحد رسیدیم و در اواخر مرداد ۹۹ به سمت ۲ میلیون واحد و تثبیت بالای ۲ میلیون واحد در شهریور ۹۹ در حرکت هستیم، پس گام اول، ۸ میلیون و ۹۴۰ هزار واحد است.

پس از فتح سقف کانال سوم، به سمت فتح سقف کانال چهارم یعنی ۴۹ میلیون و ۵۲۸ هزار واحد حرکت خواهیم کرد که احتمالا در نیمه نخست دهه اول قرن پانزدهم هجری شمسی (قبل از ۱۴۰۵ شمسی) رخ دهد. این رویه حرکتی شاخص کل بورس است که قطعا در این مسیر پر فراز و نشیب، با اصلاحاتی همراه می شویم که سبب اعتراض شدید بورس بازهای کم تحمل و ناراحتی و نگرانی سهامداران گرامی خواهد شد.

اما جای نگرانی نیست. چون اگر با پول مازاد وارد بورس و سرمایه گذاری شده باشید و سهام آس در قیمت آس از گروه های جا مانده از رشد خریداری کرده باشید، تا تارگت باید سهامداری کرد و نگران اصلاح موقت نباید بود.

پیش بینی شاخص کل بورس
منحنی شاخص کل بورس ایران تا چند سال آینده به سقف کانال چهارم یعنی ۴۹ میلیون واحد خواهد رسید

اما درباره افت بیش از ۲۰۰ هزار واحدی شاخص کل بورس در بازه هفته سوم تا هفته چهارم مرداد ۹۹ نیز باید به این موضوع اشاره کرد که افت و اصلاحات،ذات بورس است و منحنی قیمت سهام و شاخص کل بورس برای تداوم روند صعود، نیاز به استراحت و اصلاح دارد تا قدرت لازم برای موج صعودی بعدی فراهم شود. عکس زیر را نگاه کنید. اصلاح اخیر شاخص کل که صدای بسیاری از سهامداران را نیز بخاطر مشکلات سرور بعضی کارگزاری ها و هنگی سرور معاملات و تعلیق و عدم تعلیق ETF پالایشی و غیره درآورد، عادی بود و نگران کننده نبود.

آینده شاخص کل بورس ایران
همان طور که در عکس بالا مشاهده می کنید، منحنی شاخص کل بورس ایران از فروردین ۱۳۹۹ تا مرداد ۱۳۹۹، روی ۵۰۰ هزار واحد، ۱ میلیون واحد و ۲ میلیون واحد، با افت موقت همراه شده و دوباره روند صعودی پر قدرتش را ادامه داده است

همان طور که در عکس شاخص این گفتار مشاهده می کنید، منحنی شاخص کل بورس ایران از اول سال ۲۰۲۰ میلادی تا به امروز که آگوست هستیم، بارها به حمایت داینامیک خود واکنش نشان داده و به نظر می رسد امروز که روزهای پایانی مرداد را سپری میکنیم، دوباره به این حمایت، واکنش نشان داده و به روند صعودی خود در شهریور ۹۹ و حتی نیمه دوم سال ۹۹ ادامه دهد.

طبق اصل تکنیکالیست ها، تاریخ در بورس تکرار می شود و می توان شاهد الگوهای تکرار شونده در روند صعودی یا نزولی منحنی قیمت سهام در بازه های مختلف بود.

با توجه به اطلاعات مصوری که در این گفتار مشاهده می کنید، نباید نگران افت و خیزهای روند صعودی شاخص کل بورس ایران تا چند سال آینده به سمت فتح سقف کانال چهارم که ۴۹ میلیون واحد است باشید. اصول سهامداری را یاد بگیرید به خصوص تکنیک های تابلوخوانی و سهام جا مانده از رشد بگیرید که سودهای شگفت انگیز را برای شما به ارمغان آورد.

در بورس، مهم تر از پول و دانش شما، قدرت صبر و ایمان به استراتژی، لازمه موفقیت است. عناصری که مختصات موفقیت جادوگر اوماها، گرگ وال استریت و سرمایه گذار بزرگ، وارن بافت را فراهم کرد. یادش بخیر هر سهم «دعبید» ظرف ۲۰ سال، ۸۰۰۰ برابر شد یا هر سهم «غنوش» ظرف ۱۰ سال اخیر، ۱۲۰۰ برابر. بورس ایران طبق فاند، محکوم به صعود است و باید سهام خوب بنیادی در پرتفو داشت و به خوبی سهامداری کرد.

انتظار داریم تا ۵ سال آینده، ایران با میلیونرهای زیر ۴۰ سالی مواجه شود که سرمایه آن ها در سال ۱۳۹۹، به اندازه بهای چند سکه بهار آزادی بود و با سهامداری و شکار سهام آس در پرتفو خود، بازدهی های چند ده هزار درصدی محصول سود مرکب (compound interest) را تجربه خواهند کرد.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۲۱ نظر

ورود

  • وحید رضوی مرداد ۲۷, ۱۳۹۹

    ممنون از این که امید میدین سهام داری کنیم و سراغ سهم های با ارزش بریم که از رشد جا موندن
    کاش افراد با دانشی مثل شما زیاد بشن ممنون از راهنمایی تون

  • شهاب مرداد ۲۸, ۱۳۹۹

    خب واقعا اینکه چه سهمی بخری خیلی سخته

    • آزاد آبان ۲۰, ۱۳۹۹

      سلام‌ آقای زمانی چجوری سهامی رو که از رشد جا مونده رو تشخیص بدیم؟

      • علی زمانی آبان ۲۰, ۱۳۹۹

        تکنیکال و کانال فیبوناچی بررسی بشه و همچنین تطبیق رشد سهم با دلار در چند سال اخیر. پرتفو غیر بورسی سهام نیز بسیار مهم است. مثلا سهم «آپ»، ۳ ساله صعودی نداشته. این سهم، یه جا مانده از رشد عالی است. صرفا به عنوان مثال عرض شد و سیگنال خرید نیست.

  • علیرضا مرداد ۲۸, ۱۳۹۹

    آقای زمانی بسیار سپاسگذارم از بابت اطلاعات جامع و بسیار دقیق میشه لطفا سهم یا صندوق زود بازده معرفی کنید چون نیاز فوری به پول دارم ممنون میشم کمک کنید باز هم تشکر میکنم شما بهترین کارشناس اقتصادی هستید که میشناسم

  • علی ملکی مرداد ۲۸, ۱۳۹۹

    زیاد جلو جلو نپرید ! خودم هم داخل بورس هستم .

    ببینید الان دولت دارد از بورس حمایت می کند ، که بورس وضعیتش این است و رشد دارد .
    دولت با یک تصمیم می تواند تا ماه ها بورس را قرمز پوش کند.
    رشد بورس تابع خیلی از عوامل است ، ما رویداد سرنوشت ساز را در بورس داریم .و آن انتخابات آمریکاست .
    اگر ترامپ بشود به نفع بورس است . چون دلار و … بالا می رود و در نتیجه بورس مثبت می شود . اگر بایدن بشود که فاتحه بورس را باید خواند چرا ؟! چون به برجام بر می گردد ، دلار ثبات پیدا می کند ، کشور دچار ثبات اقتصادی می شود ، پول ها بلوکه شده ایران برگردانده می شود و دولت به دلیل تامین مالی کمتر از بورس حمایت خواهد کرد .

    پس آینده بورس به انتخابات امریکا و سرنوشت سیاسی ایران بستگی دارد و بس !

    • علی زمانی مرداد ۲۸, ۱۳۹۹

      قرار شد جلو جلو نپری و با ما باشی حاج علی
      انتخاب مجدد این یارو، تثبیت شاخص کل بالای کانال ۳ میلیون واحد را قطعی میکنه.
      آینده بورس ایران، هیچ ربطی به انتخاب یا عدم انتخاب «افیون توده ها» ندارد. بورس ایران طبق فاند، محکوم به صعود است. ذهن خود را درگیر فاکتورهای بی سر و ته نکنید

  • محمد رضوی شهریور ۳, ۱۳۹۹

    آقای زمانی، الان بانک ملی چرا داخل بورس نیست؟ و اینکه سهام وبانک که بانک ملی اکثر سهامش رو در اختیار داره مال چه حوزه ایه. آیا میشه در دسته بانکی قرارش داد. و اگه بانکی نیست چرا اسمش وبانکه؟

    • علی زمانی شهریور ۳, ۱۳۹۹

      سلام
      بانک ملی ، دولتی است و سهامی عام نخواهد شد
      وبانک درگروه شرکت های چند رشته ای صنعتی است و سهامدار اصلی آن بانک ملی است. جهت اطلاع شما عرض کنم در روز خونین بورس ایران در ۳ شهریور ۹۹، ۷۸ میلیون سهم وبانک توسط بانک ملی ایران خریداری شد و شرکت بیمه مرکزی نیز ۷ میلیون سهم دوباره خرید کرد تا سهامداران کم تحمل، بار دیگر در کف قیمتی، بر سرمایه خود آتش زنند و در روزهای عالی و سبز، التماس فروشنده را در صف های خرید میلیونی بکنند. بورس، خیلی سخت درس می دهد. درس های تلخ و سرد. انتخاب نام نماد، بر عهده بورس است. اهمیتی هم ندارد

  • اکرم حسینی شهریور ۵, ۱۳۹۹

    سلام.وققتون بخیر.ببخشید مشخص شده تو دارا دوم از هر سهم چندتا وجود داره؟اخه قبلا گفته بودن ۲۰۰تا ولی الان با ۲۰۰تا از هرسهم به سقف پنج تومان نمیرسه.و اینکه به تعداد مساوی از هرسهم میدن؟

  • مرتضی شهریور ۲۷, ۱۳۹۹

    با عرض سلام و خسته نباشید
    بنظر شما با این وضعیتی که دولت و حقوقی ها به وجود آوردن ( دولت از رشد بورس ترسیده و علیرغم حمایتهای زبانی رسما ترمز شاخص رو کشیده، حقوقی ها هم که فقط با ایجاد صف فروش بازار خراب میکنن و نوسان گیری هم میکنن و اجازه رشد دوباره رو به شاخص نمیدن)، شاخص بورس تا آخر سال به ۳ میلیون واحد میرسه؟
    باتشکر

  • مهدی مهر ۲۱, ۱۳۹۹

    سلام آقای زمانی
    این میلیونر شدن شامل سرمایه گذاران در صندوق های سرمایه گذاری سهامی هم میشه؟
    با تشکر

  • فرید بهمن ۱۰, ۱۳۹۹

    چقدر جفنگ

  • 123 اردیبهشت ۴, ۱۴۰۰

    خوب چه خبر از شاحص ۴۹ میلیونی!

  • کاظم نقش بند آذر ۱۰, ۱۴۰۰

    و اکنون آذر ۱۴۰۰ هست ۳ ماه دیگه اسفند و شاخص نمیتونه روی ۱۴۰۰ بمونه چه رسد به ۸۰۰۰۰۰۰ که شما گفتید.؟؟؟!!!

    • نفیسه محدثی فروردین ۱۲, ۱۴۰۲

      درود بر استاد زمانی عزیز
      چرا نیستی؟ کجایی رفیق؟ دقیقا کجایی؟
      تحلیل فوق العاده ای کردین. شاخص کل بورس ایران در پاییز ۱۴۰۲ طبق تحلیل شما، به ۸ میلیون واحد خواهد رسید. تو راست گفتی که بورس ایران، محکوم به صعود است. پیش بینی علمی شما درست بود. این را بزودی کاربران روزیاتو و مدیر روزیاتو و میلیون ها بورس باز ایران خواهد فهمید.
      زنده باشی هر جا هستی

    • پدرام محسنی فروردین ۲۹, ۱۴۰۲

      استاد زمانی که مدتی است دیگر شاهد فعالیت ایشان در روزیاتو نیستیم، درست تحلیل کرده بود. شاخص کل بورس ، سقف قبلی را رد کرد و به سمت ۸ میلیون واحد در حال حرکت است. کاش دوباره مقالات بورسی ایشان را میدیدیم آن هم در سال رونق بورس ایران.