دستگیری و استعفای ابراهیم بوباکار کیتا، رییس جمهور مالی بدنبال کودتای نظامیان

دستگیری و استعفای ابراهیم بوباکار کیتا، رییس جمهور مالی بدنبال کودتای نظامیان

رییس جمهور مالی روز گذشته و ساعاتی پس از آنکه سربازان شورشی خانه او را محاصره کرده و وی و نخست وزیر را بازداشت کردند، در یک نطق تلویزیونی استعفای خود را اعلام کرد. ابراهیم بوباکار کیتا ۷۵ ساله بدنبال یک بحران چند ماهه در کشور مالی که در غرب قاره آفریقا قرار دارد با شورش نظامیان مواجه شده و در خانه اش بازداشت شد. نخست وزیر بوبو سیسه نیز به ادعای مقامات رسمی دستگیر شده و همراه با رییس جمهور به یک پایگاه نظامی منتقل شده است.

ابراهیم بوباکار کیتا، رییس جمهور مالی

آنتونیو گوترش رییس سازمان ملل آزادی فوری و بدون قید و شرط کیتا و اعضای دولتش را خواستار شده است اما رییس جمهور مالی روز گذشته و در حالی که به وضوح مضطرب به نظر می رسید در تلویزیون دولتی کشورش اعلام کرد از مقام خود کناره گیری خواهد کرد در حالی که هنوز سه سال از دوره ریاست جمهوری او باقی است. در بخش زیرنویس این برنامه تلویزیونی از بوباکار کیتا به عنوان رییس جمهور مستعفی یاد شده بود. وی در سخنان خود چنین گفت: «امیدوارم برای نگه داشتن من در قدرت خونی ریخته نشود. تصمیم گرفته ام از مقام خود کناره گیری کنم».

ابراهیم بوباکار کیتا، رییس جمهور مالی

رییس جمهور مالی همچنین اعلام کرد که دولت او مجلس ملی این کشور نیز منحل خواهند شد. مالی که در گذشته از مستعمره های فرانسه بوده ماه های اخیر را در بحران مطلق به سر برده و تلاش های چند ساله فرانسه و سازمان ملل برای برقراری آرامش در این کشور بدنبال کودتای سال ۲۰۱۲ که با قدرت گرفتن شبه نظامیان اسلامگرای تندرو همراه بود بی نتیجه مانده است. بدنبال خبر دستگیری و استعفای رییس جمهور مالی، تصاویری از خوشحالی سربازان در همان پایگاه نظامی که کودتای ۸ سال پیش از همانجا آغاز شد منتشر شده است. یکی از فرماندهان این سربازان شورشی که نخواسته نامش فاش شود دستگیری بوباکار کیتا و نخست وزیر مالی در خانه رییس جمهور در باماکو، پایتخت مالی، را تایید کرده و این اقدام را نه کودتا بلکه «خیزش پرطرفدار» دانسته است.

ابراهیم بوباکار کیتا، رییس جمهور مالی

اپوزیسیون مالی در بحبوحه تشدید فعالیت شبه‌نظامیان و خشونت در جامعه ، کیتا را به شکست در مبارزه با فساد و احیای امنیت در این کشور متهم کرده و ادعا می کنند که پیروزی آقای کیتا برای دومین بار در انتخابات ریاست جمهوری این کشور با ارعاب و تهدید مخالفان و مقامات محلی صورت گرفته است.

ابراهیم بوباکار کیتا، رییس جمهور مالی

بدنبال کوتای سال ۲۰۱۲ خلاء قدرت بزرگی در مالی صورت گرفت که به گروه های شبه نظامی جهادی تندرو اجازه داد شهرهای شمالی کشور را به تصرف خود دربیاورند. بدنبال این موضوع نیروهای فرانسوی وارد عمل شده و شبه نظامیان جهادی را از مناطق تصرف شده بیرون کردند اما پس از انتخاب کیتا به ریاست جمهوری مالی، این گروه های تندرو بار دیگر بخش های شمالی کشور را تصرف کرده و دایره نفوذ خود را به مناطق مرکزی مالی گسترش دادند.

بیشتر بخوانید: داستان محمد مصدق و کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲

منبع: dailymail
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود