۹ سال حبس؛ حکم پدری که سر دختر ۱۴ ساله‌اش را با داس برید!

۹ سال حبس؛ حکم پدری که سر دختر ۱۴ ساله‌اش را با داس برید!

خبرگزاری ایلنا به نقل از مادر رومینا اشرفی، نوجوان تالشی که خرداد امسال توسط پدرش با یک عدد داس تیز به قتل رسیده بود اعلام کرد که حکم قضایی صادر شده برای پدر قاتل، فقط ۹ سال حبس است.

مادر رومینا اشرفی اعلام کرد که به حکم صادره اعتراض می کند. حکم دادگاه برای بهمن خاوری، دوست رومینا اشرفی که به همراه وی از خانه فرار کرده بود، ۲ سال حبس اعلام شده است. پدر رومینا اشرفی، خرداد ماه امسال در زمانی که رومینا در کنار برادرش در اتاق خواب بود، با داس نوک تیز، سرش را از تن جدا کرد.

مادر مقتول گفته بود که خون گردن رومینا اشرفی روی بدن برادرش که کنار وی خوابیده بود نیز ریخته بود. رعنا دشتی، مادر جوان رومینا اشرفی، گفته که خواهان تجدید نظر در دیوان عالی کشور مبنی بر رای صادره است.

گفته شده بود که دادستان مطابق با ماده ۵ قانون حمایت از کودکان و نوجوانان، به عنوان مدعی العموم وارد این پرونده جنایت در بهار ۹۹ روستای سفید سنگان لمیر تالش می شود. مادر مرحوم رومینا اشرفی گفته است که نمی خواهد شوهر قاتل خود را دوباره ببیند.

رعنا دشتی، با همسرش، ۱۵ سال زندگی کرده و حاصل این ازدواج، یک دختر ۱۴ ساله و یک پسر است. رومینا اشرفی، ۱۵ مرداد ماه سال ۱۳۸۵ در تالش به دنیا آمد و در شامگاه اول خرداد ماه سال ۱۳۹۹ در حالی که در بستر بود، توسط پدرش به قتل رسید.

این چندمین قتل ایران در سال ۹۹ است که توسط یکی از اعضا خانواده صورت می گیرد. چند ماه پیش، پسری در منطقه توس ۶۵ مشهد، سر پدر را خود را در حمام برید و داخل تشت پلاستیکی قرار داد. مادر رومینا اشرفی گفته بود که خانواده همسرش در مدت بررسی پرونده قتل دخترش در دادگاه، خواستار گرفتن کودک خردسالش داشتند.

او از دادگاه خواسته تا اگر حکم قصاص برای همسر قاتل صادر نمی شود، او را تبعید کنند تا امنیت وی و اطرافیانش به خطر نیفتد. طبق قانون مجازت اسلامی، اگر پدری، فرزند خود را به قتل برساند، قصاص نمی شود و در صورت محکومیت در دادگاه، به پرداخت دیه و حبس محکوم می شود. قانونی که اعتراضات گسترده را در میان افکار عمومی و مجلس به همراه داشته است.

حکم رومینا اشرفی
تصویری از مزار رومینا اشرفی دختر ۱۴ ساله تالشی

در سال های اخیر، شاهد وقوع چند فقره قتل فرزند توسط والدین در استان های کشور بودیم که قتل فرزند توسط پدر در خمینی شهر اصفهان و شادگان خوزستان، تنها مشت نمونه خروار است. معصومه ابتکار، رئیس سابق سازمان محیط زیست و از مشاوران حسن روحانی قبلا گفته بود که قوانین مربوط به خشونت پدران با فرزندان باید اصلاح شود.

مبانی فقهی قصاص پدر در صورت قتل فرزند از جمله مباحثی است که در ماده ۳۰۱ قانون مجازت اسلامی به آن پرداخته شده است و به نظر می رسد که فقها، بر عدم قصاص پدر در صورت قتل فرزند، اتفاق نظر دارند.

به نظر می رسد پس از پایان تعطیلات تاسوعا و عاشورای حسینی و با آغاز به کار فعالیت رسانه ها، انتشار حکم جنجالی مربوط به محکومیت حبس قاتل رومینا اشرفی، بازتاب های گسترده ای در رسانه های ایران داشته باشد و این موضوع در فهرست سوالات خبرنگاران از سخنگوی محترم قوه قضائیه در جلسه هفته دوم شهریور ماه ۹۹ باشد.

به هر حال جامعه روی حکم صادره برای پدر قاتل، حساس است و باید رویه های قضایی به گونه ای باشد که مانع تکرار وقوع جرم در ۳۱ استان کشور باشد و اذهان عمومی را جریحه دار نکند. رئیس سابق رسانه ملی در اینستاگرامش گفته بود که دلسوزانی که برای اصلاح قانون فعلی یعنی فقط ۳ تا ۱۰ سال حبس، بار‌ها فریاد اعتراض سر دادند، حق دارند مخالفین را در مقابل افکار عمومی محاکمه کنند.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۳ نظر

ورود

  • Zc شهریور ۷, ۱۳۹۹

    حداقل برنتون تارنت با داس مسلمون نکشت این دخترشو کشت

  • علی شهریور ۷, ۱۳۹۹

    به نظرم کم بود
    هم برای پدرش ،هم برای اون پسر
    همین حکمای مسخره را میدن که بازم بقیه جرات میکنن از این کارها میکنن

  • آنتی رضا ستوده شهریور ۸, ۱۳۹۹

    خود مردم باید این جلادارو محاکمه کنن وگرنه مسولین ایران فقط بلدن اختلاس کنن…