علت ریزش مو در زنان از زبان یک پزشک انگلیسی

علت ریزش مو در زنان از زبان یک پزشک انگلیسی

علت ریزش مو در زنان می تواند بسیار متنوع باشد اما در ادامه توجه شما را به گفتگوی میان یک خبرنگار با مارتین اسکور متخصص شناخته شده پوست و مو در انگلستان جلب می کنیم.

به عنوان اولین سوال لطفا بگویید علت ریزش مو در زنان چیست؟

ریزش مو در زنان بسیار شایع است و میتواند به طیف وسیعی از بیماری ها که عموما بر چرخه رشد مو یا فولیکول های مو اثر می گذارند ارتباط پیدا کند.

پوست سر بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار فولیکول مو دارد و این فولیکول ها به دو نوع وجود دارند: ترمینال و ولوس.

بیشتر بخوانید: درمان های عجیب و غریب برای درمان ریزش مو

فولیکول های ترمینال بزرگتر هستند و در بخش های عمیق تری از سطح پوست قرار دارند. این فولیکول ها در بدو تولد در روی پوست سر، مژه ها و ابرو رشد می کنند و با افزایش سن در ناحیه زیر بغل یا مناطق جنسی نیز مشاهده می شوند.

قطر موهایی که از این فولیکول ها به وجود می آیند ۰.۰۶ میلیمتر یا بیشتر است. اما فولیکول های ولوس در تمامی بخش های بدن پیدا می شوند و تار موهایی که از آنها به وجود می آید نازک تر بوده و کمتر از ۰.۰۳ میلیمتر است.

تمامی فولیکول های مو چرخه رشد (anagen)، تغییر (catagen) و استراحت (telogen) را طی می کنند و وقتی یکی از آنها می افتد یا از جایش خارج می شو فرایند رشد و این سه مرحله مجددا از نو آغاز می شود.

ریزش مو در زنان

در هر زمان ۹۰ درصد از فولیکولهای مو مرحله رشد را طی می کنند  که بین دو تا شش سال طول می کشد. در مقابل فاز استراحت حدود سه ماه طول می کشد و در پایان مو می ریزد. ما به طور متوسط بین ۵۰ تا ۱۵۰ رشته مو را در روز از دست می دهیم.

ریزش مو در زنان میتواند به خاطر بروز تغییر در این چرخه، ایجاد شرایط غیرعادی در آن، التهاب فولیکول های مو یا حتی بروز مشکل برای ساقه مو باشد که معمولا به صورت ارثی اتفاق می افتد و باعث شکننده شدن تارهای مو می شود.

الگوی ریزش مو در زنان به این شکل است که تارهای مو در بخش جلویی سر و و کف سر نازک می شوند. این اتفاق در هر برهه ای از زندگی یک خانم می تواند رخ دهد اما معمولا پس از یائسگی دیده می شود و بیش از ۷۰ درصد زنان در سنین بالای ۷۰ سال آن را تجربه می کنند.

در این روند تارهای مو از محل رویش آنها تا ۵ الی ۸ سانتی متر به طرف مرکز سر نازک می شوند و به شکل ولوس (یا پرزی شکل) در می آیند.

در این حین فاز رشد مو از چند سال به چند ماه تقلیل پیدا می کند که البته محققان هنوز علت این مساله را نمی دانند اما می توان حدس زد که مساله به تغییرات هورمونی در فولیکول ها مربوط باشد.

آیا کمبود ویتامین یا مواد معدنی عامل ریزش مو در زنان است؟

ریزش مو در زنان

هنوز شواهدی به دست نیامده که نشان دهد ریزش مو در زنان به خاطر کمبود ویتامین یا مواد معدنی است با این حال به بیمارانم توصیه می کنم که قرص Florisene را مصرف کنند؛ کپسولی حاوی یکی از اشکال آهن و آمینو اسید لیزین.

شواهدی به دست آمده که نشان می دهد کمبود آهن در بدن میتواند به ریزش مو ارتباط داشته باشد و مصرف این قرص میتواند به بدن در جذب آهن کمک کند.

یکی از داروهای تجویزی رایج ماینوکسیدیل است که به صورت محلول دو یا پنج درصد در بازار وجود دارد و روزانه بین یک تا دو مرتبه روی پوست سر مالیده می شود و بعضا چهارماه طول می کشد که فرد نتیجه استعمال این دارو را مشاهده کند.

افرادی که از این محلول استفاده می کنند در ابتدا ممکن است دچار ریزش موی شدید شوند چراکه فولیکول های آنها از فاز telogen وارد فاز anagen می شوند اما نباید به این خاطر مصرف محلول را متوقف کنند.

 

تماشای این ویدیو را به شما توصیه می کنیم:

بدون نظر

ورود