در چه سنی بیشترین اعتماد به نفس را پیدا می کنیم؟

در چه سنی بیشترین اعتماد به نفس را پیدا می کنیم؟

در دوران نوجوانی بیشتر اوقات احساس کمرویی می کنیم و می ترسیم کاری که دوست داریم را انجام بدهیم چون نگرانیم کارمان از نظر دیگران خجالت آور باشد. بزرگ تر که می شویم، شاید در دهه ی ۲۰ زندگی مان، بالاخره احساس می کنیم بیشتر از هر وقت دیگری اعتماد به نفس پیدا کرده ایم. با این حال، محققان با تحلیل تحقیقات مختلفی که در مجموع بر روی ۱۶۵ هزار نفر صورت گرفته بودند متوجه شدند که در دهه ی ۲۰ زندگی مان نیست که اعتماد به نفس مان به بالاترین حد خود می رسد.

در ادامه می خواهیم ببینیم در چه سنی بالاترین اعتماد به نفس را داریم و علت آن چیست.

در دوران کودکی اعتماد به نفس افزایش پیدا می کند

در چه سنی بیشترین اعتماد به نفس را پیدا می کنیم

طبق این تحقیق، اعتماد به نفس ما در فاصله ی سنین ۴ تا ۱۱ سالگی مان افزایش پیدا می کند. یک دلیل احتمالی این مسأله آن است که بچه ها در این دوره به تدریج بیشتر احساس استقلال می کنند. و از آنجایی که یاد می گیرند بعضی کارها را خودشان انجام دهند، این مسأله به بالا رفتن اعتماد به نفس در آن ها کمک می کند.

در دوران نوجوانی میزان اعتماد به نفس ثابت می ماند

برخی تحقیقات قدیمی تر نشان داده بود اعتماد به نفس در دوران نوجوانی کاهش پیدا می کند. از آنجایی که نوجوانی یک دوره ی گذار است، تصور می شد علت کاهش اعتماد به نفس در این دوران هم همین باشد. نوجوان ها وارد مقطع تحصیلی جدیدی می شوند و دستخوش تغییرات جسمی و روانی ای می شوند که ممکن است روی اعتماد به نفس شان تأثیر بگذارد. به علاوه ممکن است بیشتر از معمول خود را با دیگران مقایسه و احساس کمرویی کنند.

با این حال، تحقیق حاضر بیان می کند که در سنین ۱۱ تا ۱۵ سالگی میزان اعتماد به نفس تغییری نمی کند و به علاوه، از سن ۱۵ سالگی اعتماد به نفس افزایش چشمگیری پیدا می کند.

در دوران بزرگسالی اعتماد به نفس بالا می رود

در دوران بزرگسالی هم روند افزایش اعتماد به نفس ادامه پیدا می کند. در این دوره، پختگی بیشتری پیدا می کنیم، چون نقش های اجتماعی جدیدی بر عهده می گیریم که ما را مجبور می سازند مسئولیت پذیری، وظیفه شناسی و ثبات عاطفی بیشتری داشته باشیم. به همین خاطر وقتی وارد یک رابطه عاطفی می شویم و یا صاحب شغل یا فرزند می شویم، همین مسأله باعث می شود پختگی بیشتری پیدا کنیم. این مسأله اعتماد به نفس ما را بیشتر می کند.

اعتماد به نفس ما در این مرحله به اوج خود می رسد:

در سنین ۶۰ تا ۷۰ سالگی آدم ها بیشترین اعتماد به نفس را پیدا می کنند. با این حال، بعد از آن میزان اعتماد به نفس به تدریج کاهش اندکی پیدا می کند و بعد از ۹۰ سالگی دچار کاهش شدیدی می شود. علت این مسأله شاید از دست دادن شریک زندگی و نقش های اجتماعی خود باشد. متأسفانه این مسأله می تواند باعث افسردگی و بروز برخی اختلالات شود و به سلامت کلی آن ها صدمه بزند.

میزان اعتماد به نفس می تواند متغیر باشد

هیچ تفاوت چشمگیری در الگوهای اعتماد به نفس در بین جنسیت ها، گروه های قومی یا حتی نسل های مختلف وجود ندارد. با این حال، میزان اعتماد به نفس ما می تواند هم در کوتاه مدت و هم در بلند مدت، بسته به آنچه در زندگی ما در حال وقوع است، تغییر کند. موفقیت  شغلی، زندگی شخصی و دیگر وقایع اضطراب آور می توانند روی اعتماد به نفس ما تأثیر بگذارند. اما با وجود این نوسانات هم می توانید الگویی که محققان به آن رسیده اند را در خود مشاهده کنید.

بیشتر بخوانید:

این نشانه ها می گویند اعتماد به نفس پایینی دارید

۸ نشانه ای که می گوید اعتماد به نفس تان بیشتر از آن است که فکر می کنید

این آدم های سمی اعتماد به نفس ما را نابود می کنند

۱۱ ترفند روانشناختی برای کسانی که از کمبود اعتماد به نفس رنج می برند

دیدن این ویدئو را به شما توصیه می کنیم:

منبع: brightside
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود