جزییات بازداشت سردار محمد علی پورمختار: رئیس سابق کمیسیون اصل ۹۰

جزییات بازداشت سردار محمد علی پورمختار: رئیس سابق کمیسیون اصل ۹۰

محمد علی پورمختار یکی از مهم ترین شخصیت های سیاسی سال های اخیر است که خبر دستگیری و بازداشت وی در هفته دوم مهر ماه ۹۹ رسانه ای شد. محمد علی پور مختار متولد سال ۱۳۴۱ در لالجین همدان است. محمد علی پورمختار با همکاری مدیرکل سابق گمرک استان همدان در خیریه ای به نام موسسه رایحه شمیم ولایت (به شماره ثبت ۶۱) کبودر آهنگ، در عرصه کارخانه داری و واردات گوشت فعالیت داشت و به اتهامات مالی در همین موسسه خیریه، بازداشت و روانه زندان شد.

محمد علی پورمختار در سال ۱۳۹۵ با علی چراغی، سید باقر حسینی، آرزو چراغی، جمال خشوعی و جواد ارغوانی در موسسه رایحه شمیم ولایت که در کبودرآهنگ همدان فعالیت داشت، شراکت می کرد. محل موسسه رایحه شمیم ولایت فرمانده سابق حفاظت اطلاعات سپاه و رئیس سابق کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در بلوار آیت الله خامنه ای لالجین بود.

موسسه رایحه شمیم ولایت در سال ۱۳۹۲ تاسیس شده بود و موضوع موسسه، فعالیت اجتماعی در حوزه ایتام و فقرا اعلام شده بود. محمد علی پورمختار از موسسان و رئیس هیات مدیره این موسسه بود که بعدها به شرکت رایحه شمیم ولایت تغییر نام داد.

آگهی تغییرات رسمی موسسه رایحه شمیم ولایت از شرکت های محمد علی پورمختار و شرکا در سال ۱۳۹۵

محمد علی پورمختار دارای مدرک کارشناسی ارشد حقوق جزام و جرم شناسی و دکترای حقوق بین المللی از دانشگاه آزاد اسلامی است. فعالیت وی از اوایل انقلاب در سپاه پاسداران صورت گرفته و بعدها به مجلس رفت. محمد علی پور مختار در مهر سال ۱۳۹۹ توسط وزارت اطلاعات دستگیر شد.

خبرگزاری فارس به نقل از نصرالله پژمان‌فر، رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس ایران خبر از بازداشت محمد علی پورمختار، رئیس این کمیسیون در مجلس گذشته داده بود. محمد علی پور مختار در زمان فرماندهی قالیباف و سردار رویانیان در نیروی انتظامی، به عنوان سردار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی فعالیت داشت.

سردار سرتیپ ۲ پاسدار محمد علی پورمختار، با حکم فرمانده ناجا همدان در ۱۲ اسفند سال ۱۳۸۷ به عنوان خزانه دار موسسه صندوق قرض الحسنه نصر با شماره ثبت ۱ تعیین شد. احتمالا ایشان یکی از اعضا هیات موسس موسسه خدمات حقوقی بین المللی صلح و توسعه ایرانیان نیز باشد که در سال ۱۳۹۴ با همکاری صابر نیاورانی و اکبر ایزدی تاسیس کرده بود.

روزنامه رسمی فعالیت موسسه صندوق قرض الحسنه نصر ناجا با حضور محمد علی پورمختار

وی برای شرکت در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی که اسفند سال ۹۸ برگزار شد و یکی از پایین ترین درصدهای مشارکت واجدان شرایط را پس از انقلاب شکوهمند اسلامی ثبت کرده بود، توسط شورای نگهبان قانون اساسی، رد صلاحیت شد. هنوز جزییات بیشتری درباره اتهامات مالی محمد علی پور مختار رسانه ای نشده است و باید منتظر برگزاری دادگاه وی در نیمه دوم سال کرونایی ۹۹ باشیم که نیمه ای بسیار پر خبر در صحنه داخلی و بین المللی ایران است.

محمد علی پورمختار رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در دوره دهم و نماینده سابق مجلس، چند روز پیش دستگیر شد. محمد علی پورمختار از سرداران سپاه پاسداران بود که دستگیری وی به دلیل اتهامات مالی انجام شده است. خبر دستگیری محمد علی پور مختار امروز تایید شد. این برای نخستین بار است که رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی که از کمیسیون های مهم پارلمان است، دستگیر می شود. قرار است کار رسیدگی به تخلفات نمایندگان در تهران انجام شود.

محمد علی پورمختار
۲ تصویر از سردار محمد علی پورمختار در لباس نظامی در کنار سردار رویانیان از فرماندهان سابق ناجا در تهران و مدیرعامل سابق پرسپولیسی ها که دستگیر شد

محمد علی پور مختار نماینده اصولگرای مجلس شورای اسلامی در دوره نهم و دهم، سابقه عضویت در کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس دهم را نیز در کارنامه دارد. محمد علی پورمختار در دوره دهم مجلس شورای اسلامی، عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس بود و تحریم های جدید واشنگتن علیه تهران را فقط یک پروپاگاندای رسانه ای دانسته بود.

چهاردهم اسفند ماه سال ۹۸، خواهر محمد علی پورمختار درگذشت. محمد علی پور مختار نماینده مردم شریف بهار و کبودرآهنگ در خانه ملت بود. محمد علی پور مختار در نهم آذر ماه سال ۱۳۹۸ گفته بود که شناخت صحیح مدرس بر همه نمایندگان الزامی است. محمد علی پور مختار در سال نود و هشت، رئیس کمیته بررسی لایحه شفافیت در مجلس بود و معتقد بود که شفاف سازی نباید عریان سازی باشد و ۳ کلید واژه: محرمانه، اسرار تجاری و عفت عمومی را مخل شفافیت دانسته بود.

سایت خانه ملت، پایگاه اطلاع رسانی رسمی اخبار مجلس شورای اسلامی، ۵۹۳ خبر درباره اظهارات و بیانات محمد علی پور مختار در صحن علنی و مصاحبه های مختلف وی منتشر کرده است که برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت ICANA.ir رجوع کنید.

در سایت رسمی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، سوابق فعالیت های محمد علی پور مختار را پاسدار ذکر کرده اند. محمد علی پور مختار توانسته بود با ۳۹ هزار رای، نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ در پارلمان دهم شود.

او طرح مقابله با اقدامات خصمانه رژیم صهیونیستی علیه صلح و امنیت منطقه ای و طرح خروج ایران از پیمان NPT و طرح تشکیل سازمان نظام مهندسی ارتباطات و فناوری اطلاعات و طرح پیگرد حقوقی علیه دولت انگلیس برای جبران خسارت وارده به اتباع ایرانی را آماده کرده بود که به رای نمایندگان مجلس، تصویب شد. سردار محمد علی پورمختار در سال ۱۳۹۵، طرح اساسنامه کمیته ملی پارالمپیک ایران را آماده کرده بود و از افرادی بود که طرح ساماندهی اتباع بیگانه را نهایی کرد.

محمد علی پورمختار صفحه ای در توییتر و اینستاگرام ندارد.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۷ نظر

ورود

  • محمودی مهر ۲۲, ۱۳۹۹

    وای به روزی که بگندد نمک.

  • کریم مهر ۲۴, ۱۳۹۹

    این انگل و بقیه انگلای دزد و غارت بیت المال رو باید سریع محاکمه و اعدام‌کرد .اینهادر لوای بیرق امام حسین دین خدا و پیغمبر هزاران دزدی و جنایت می کنن و چون وصلند برای خود مصونیت ایجاد می کنن.بکشید این گرگان تشنه حرص و از رو که تو لباس بره بر مردم و بیت المال مسلمین چنبره زده و چپاول کردن

  • محمد مهر ۲۵, ۱۳۹۹

    سلام دوست عزیز از نوع لباس مشخصه که تو نیروی انتظامی بودند ممنون میشم تحقیق بشه و اگر درست اصلاح و اطلاع دهید.ممنونم

    • علی زمانی مهر ۲۵, ۱۳۹۹

      اینکه در ناجا هم سمتی داشته اند، منافات این موضوع نیست که از سرداران سپاه بوده اند. فرمانده فعلی ناجا نیز که لباس ناجا بر تن دارد، از فرماندهان سابق سپاه بود

  • sahab مهر ۲۸, ۱۳۹۹

    من از اهالی همدان هستم، در دوره قبلی مجلس که پور مختار موفق شد به مجلس راه پیدا کند، اکثر اراشو از طریق پول جمع کرد، فرستادن کامیون های حاوی برنج که چند تا کامیون در شیرین سو به دست نیروی انتظامی ضبط شد و جلساتی که با بزرگان روستا ها برگزار می کرد و به اهالی روستا پول و شام میداد و معمولا هوای میزبان را داشت، به صورت نمونه یکی از فرزندان یکی از میزبان ها بعد از انتخابات تو وزارت دفاع استخدام شد.

    در شهر همدان هم از شهرک مدنی، حصار و دیگر مناطق پایین پنجاه هزار تومان پول و غذا به اغشار کم درامد می دادند و با اتوبوس ومینی بوس آنها را به لالجین می بردند تا به اسم پورمختار رای بندازند.

  • ابوذر بهمن ۱۱, ۱۳۹۹

    ممنون از اطلاعات ارائه شده، گرچه از انسجام کافی و اکمال برخوردار نبود. ضمنا، در تصویری که پورمختار را با رویانیان معرفی کرده اید، سردار نظری را بجای رویانیان اشتباه گرفته اید.