چرا خلاقانه ترین ایده ها در حمام به سراغ مان می آید؟

چرا خلاقانه ترین ایده ها در حمام به سراغ مان می آید؟

اگر تا به حال برایتان پیش آمده که زیر دوش حمام یکباره به ایده ی خلاقانه ای برسید، باید بدانید که تنها شما نیستید که این تجربه را داشته اید. در ادامه می خواهیم ببینیم چرا بهترین ایده ها در حمام سراغ مان می آیند.

۱- بهترین ایده ها زمانی به ذهن می رسند که مشغول فکر کردن نیستیم

مهم ترین و تحول برانگیزترین ایده ها شاید در حمام به سراغ انسان آمده باشد و علم این موضوع را تأیید می کند. گروهی از محققان به تعدادی دانشجو چند معما دادند و از آن ها خواستند که بگویند با فکر کردن در مورد راه حل معما به صورت مرحله به مرحله به جواب رسیدند یا جواب یکباره به ذهن شان رسید. در نهایت معلوم شد دانشجویانی که جواب معماها را پیدا کرده بودند آن هایی نبودند که سعی کرده بودند معما را مرحله به مرحله حل کنند. وقتی حمام می کنیم ایده ها در ذهن شناور می شوند و احتمال اینکه به راه حل های خلاقانه ای برسیم بیشتر می شود.

۲- هنگام حمام کردن سطح دوپامین در بدن بالا می رود

حمام کردن یکی از ساده ترین راه ها برای افزایش میزان دوپامین در بدن است – یک انتقال دهنده ی عصبی که مسئولیت ایجاد انگیزه و تمرکز را برعهده دارد. دوپامین برای عملکرد حافظه و مغز اهمیت دارد و حتی حرکات بدن را تنظیم می کند. دوش گرفتن با آب سرد می تواند سطح دوپامین را تا ۲۵۰ درصد افزایش دهد.

۳- آرامش دارید

وقتی آرامش داریم احتمال اینکه بتوانیم توجه مان را به درون خود معطوف کنیم و به ایده های بصیرت مندانه ای برسیم بیشتر می شود. حمام کردن یا دوش گرفتن می تواند اضطراب و نگرانی را کاهش دهد، به شما آرامش دهد و باعث شکوفا شدن ایده هایتان شود.

۴- اندکی حواس پرتی برای شکوفایی خلاقیت مفید است

گرچه تمرکز بالا برای انجام کارها ضروری است اما یک حواس پرتی مختصر می تواند جان دوباره ای به مغز دهد و کمک کند که تخیل تان به خوبی به کار افتد. حمام کردن یک نمونه ی عالی است از اینکه چطور می توانیم توجه مان را از کاری به کاری دیگر معطوف کنیم. پرت شدن حواس می تواند به مغز ما «استراحت» دهد و بعد از آن می توانیم با خلاقیت بیشتری روی یک مسأله کار کنیم.

۵- وقتی خواب آلود هستیم خلاقیت مان بیشتر می شود

شاید از آن دست کسانی باشید که صبح ها در حالی که هنوز نیمه بیدار هستند دوش می گیرند یا شب ها که برای خوابیدن لحظه شماری می کنند. شاید تصور کنید که وقتی خسته هستید ممکن نیست به ایده ی خلاقانه ای برسید، اما علم ثابت کرده خستگی ذهن می تواند در واقع باعث افزایش خلاقیت شود. محققان پی برده اند وقتی خسته هستیم از تفکر خلاقانه بیشتر بهره می گیریم. پس اگر از آن دست آدم های شب بیدار هستید، شاید صبح های زود خلاقیت بیشتری داشته باشید.

بیشتر بخوانید:

اگر دیگر به حمام نرویم چه اتفاقی برایمان می افتد؟

 

تماشای این ویدئو را به شما پیشنهاد می کنیم:

منبع: brightside
دیجیاتو
بدون نظر

ورود