بازدید از مزار استاد شجریان هم پولی شد: ۵۰۰۰ تومان برای هر نفر

بازدید از مزار استاد شجریان هم پولی شد: ۵۰۰۰ تومان برای هر نفر

مزار مرحوم استاد محمد رضا شجریان، خسرو آواز ایران، از زمان خاکسپاری استاد، از مقصدهای بازدید گردشگران و عموم مردم شده است. مزار استاد شجریان طبق وصیت ایشان در کنار آرامگاه حکیم نامدار زبان و ادب فارسی یعنی ابوالقاسم فردوسی، حماسه سرای بی نظیر ایران زمین قرار دارد. مجموعه آرامگاه فردوسی در شهر توس استان خراسان رضوی، همیشه مقصد گردشگری مهم در این استان بوده است.

بلیط بازدید از آرامگاه فردوسی، ۵۰۰۰ تومان برای شهروندان ایران است. اکنون برای فاتحه خوانی بر مزار استاد مرحوم محمد رضا شجریان، بایستی هر نفر به ازای ورود به مجموعه، پرداخت کند. موضوعی پرداخت بلیط برای بازدید از مزار مرحوم شجریان، بازتاب های گسترده ای در شبکه های اجتماعی ایرانیان در ۲۴ ساعت اخیر داشته است.

بعضی از کاربران شبکه های اجتماعی، اخذ پول برای بازدید از مزار استاد شجریان از متقاضیان را مصداق دزدی از جیب ملت خواندند. بعضی هم به نکوهش این رفتار وزارت گردشگری به عنوان متولی مجموعه آرامگاه فردوسی پرداختند که در روزگار کرونایی ایران که اقتصاد مردم در بد ترین وضعیت به سر می برد، برای فاتحه خوانی بر سر مزار یکی از افتخارات موسیقی معاصر ایرانیان، طلب پول می کنند.

۱۷ مهر ۹۹، استاد شجریان در کنار آرامگاه فردوسی به خاک سپرده شده و چون این مزار داخل مجموعه آرامگاه فردوسی است، لذا پرداخت ورودیه برای حضور در این محل الزامی است. خوب بود که تا زمان چهلم استاد شجریان، امکان بازدید رایگان مردم از مجموعه فرودسی و حضور بر سر مزار استاد به منظور فاتحه خوانی فراهم می شد و در این روزگار کرونایی که چشمان بسیاری اشکبار و غمناک است، دردی بر دردهای ملت ایران اضافه نمی شد.

همانطور که به قول بعضی از سلبریتی ها، کرونا گرفتن در روزگار امروز سبب معروفیت بیشتر و لایک و فالو بیشتر می شود، بعضی ها هم برای گرفتن سلفی و لایو اینستاگرام و نمایش مد، راهی مزار استاد می شوند و از این که بابت حضور در این منطقه گردشگری، باید ورودیه پرداخت کنند، ابراز ناراحتی می کنند.

پوشش افسانه بایگان بر سر مزار استاد شجریان در توس مشهد

ویدیو زیر امروز از بلیط فروشی برای حضور بر سر مزار استاد مرحوم شجریان خبر داده است.

به هر حال انتظار داریم در عصر پسا کرونا که گردشگری یکی از ابزارهای مناسب درآمدزایی برای اقتصاد بدون نفت ایران عصر ۱۴۰۰ است، خلاقیت و نوآوری در وزارت گردشگری در دستور کار مسئولان قرار بگیرد و برای معرفی چند زبانه و چند رسانه ای آثار و کارنامه فخر موسیقی معاصر کشورمان، بیش از پیش در شهر توس تلاش شود.

بلیط فروشی مزار شجریان
تصویر اینستانوشته حسام الدین سراج مبنی بر لغو ناگهانی مراسم هفتم استاد شجریان
تصویر آخرین پست های اینستاگرامی همایون شجریان که میلیون ها لایک و ده ها هزار کامنت دریافت کرده است

مراسم هفتم مرحوم استاد محمد رضا شجریان پس از گذشت ۴۰ دقیقه از آغاز برنامه در تهران، لغو شد و حسان الدین سراج، خواننده و از شاگردان استاد شجریان، از لغو ناگهانی مراسم از حضار عذرخواهی کرد. برخی، شرایط کرونایی را علت لغو مراسم استاد اعلام کردند. هنوز جزییاتی درباره برگزاری مراسم چهلم درگذشت استاد شجریان رسانه ای نشده است. در هفته های اخیر، اینستاگرام همایون شجریان پسر استاد، تنها منبع رسمی پیگیری اخبار مربوط به استاد شجریان می باشد .

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۶ نظر

ورود

  • Javad مهر ۳۰, ۱۳۹۹

    واقعا که

  • قبلا هم بود مهر ۳۰, ۱۳۹۹

    فقط خواستم بگم آرامگاه فردوسی خیلی وقته بلیط میفروشن. سال ۹۵ قیمتش ۲۰۰۰ تومن بود.

  • فرید مهر ۳۰, ۱۳۹۹

    واقعا اینقدر خودفروخته شدین روزیاتو؟
    دیگه خواجه حافظ شیرازی هم میدونه حتی قبل به خاک سپردن مرحوم استاد شجریان ورودی میفروشن. حالا چه ربطی داشت رو خدا میدونه.
    راستی تو موزه مشهد یه قران هست. برا دیدن این قران باید ۲۵ هزار تومن پیاده بشی.
    تیتر بزنین بلیط فروشی ۲۵ هزار تومنی برای خوندن قران تو موزه حرم رضوی. تابستون پیش ۲۵ هزار تومن بود. الان بیشتر کردن فکر کنم.
    یا موزه تمدن اسلامی تو ۳۰ تیر بلیطش ۷ هزار تومنه.

    اها این چیزا رو نگین هیس.!!!
    ۱۰ قدم اونورتر از موزه تمدن اسلامی موزه تمدن باستان ایرانه. وقتی این دو موزه رو میبینی میخوایی گریه کنی چقدر ظلم میشه چقدر سرکوب میشه این بخش ملی و تمدن باستانی.

    • Punisher مهر ۳۰, ۱۳۹۹

      چی میگی متوهم خودت داری میگی موزه ،اکثر موزه ها پولی هستن بعدم این مطلب چه ربطی به موزه های اسلامی داره مشکلت چیه؟ از اسلام فشار خوردی؟ این کشوری که ازش حرف میزنی وجودش مدیون شهیدایی هست که اکثرشون سفارش به اسلام کردن بعدشم اینکه گفتی ،اها این چیزا رو نگین هیس.!!!، اگه اینطوری بود این نظر چرتت تایید نمیشد با اسلام مشکل داری یکم شرف داشته باش حرف ناحق نگو.

    • مهدی آبان ۱, ۱۳۹۹

      اوووستاددددددد

  • حمید آبان ۲۴, ۱۳۹۹

    با سلام و احترام؛
    اگر عنوان مطلب بدین گونه بود که ” هزینه بازدید از آرامگاه فردوسی ۵۰۰۰ تومان است ” مناسب تر بود. عنوان شما اینطور به مخاطب القاء می کند که این هزینه به خاطر بازدید از مزار روانشاد استاد شجریان است.