طراحی لوازم خانگی پیشرفته چقدر هزینه دارد؟

طراحی لوازم خانگی پیشرفته چقدر هزینه دارد؟

طراحی محصولات یا خدمات جدید گامی کلیدی در استمرار موفقیت شرکت ها به شمار می رود و میتوان آن را کلید موفقیت شرکت ها برای جلوگیری از منسوخ شدن محصولاتشان دانست. به همین خاطر روشن است که مالکان کسب و کارها و تولیدکنندگان همواره تلاش می کنند که محصولاتی متمایز از دیگران بسازد و روشن است که هر گونه ناتوانی آنها در ارائه طرح های کاربرپسند بعضا می تواند به قیمت تعطیلی کسب و کارشان تمام شود.

طراحی و ظاهر از جمله فاکتورهای مهمی است که در انتخاب و خرید یک کالا نقش ایفا می کند و در خیلی از موارد دیده شده که مردم صرفا با در نظر داشتن ظاهر یک محصول اقدام به خرید آن می کنند. اما تابحال از خود سوال کرده اید که طراحی و توسعه لوازم خانگی پیشرفته ای که می خرید چه هزینه هایی را برای تولید کنندگانش در بردارد؟ البته ظاهر لوازم خانگی از جمله یخچال و ماشین لباسشویی در سالیان اخیر دستخوش تغییرات چندانی نشده و به طور مثال ماشین های لباسشویی همان شکل مکعبی خود با درب شیشه ای گرد را حفظ کرده اند. احتمالا هم استدلال تان این است که تولیدکنندگان لوازم خانگی صرفا یک طرح پیش فرض دارند و با چند تغییر کوچک یک محصول را بارها و بارها تولید می کنند. اما اینطور نیست و کوچک ترین تغییر در ظاهر یک محصول هزینه ای هنگفت را بر دوش تولیدکننده اش می گذارد. در این مطلب نگاهی خواهیم داشت به هزینه های توسعه یک محصول از ابتدا تا انتها.

۱- ایده پردازی

۵ تا ۱۰ هزار دلار

ایده پردازی گامی ضروری پیش از شروع فرایند طراحی یک محصول است. در این مرحله گروهی از متخصصان پس از شناسایی مشکل (در اینجا مثلا ساخت ماشین لباسشویی کم مصرف) به همفکری با یکدیگر پرداخته و گروهی ایده های خود را مطرح می کنند. برای مثال ممکن است پیشنهاد داده شود که برای کاهش مصرف برق دستگاه مراحل شستشوی آن کوتاهتر شوند یا اینکه با استفاده استفاده از اینترنت اشیاء دستگاه قابلیت برآورد مصرف برق کلی خانه را داشته باشد و مثلا در ساعات پیک روشن نشود) پس از آن تیم دیگری از کارشناسان به رد یا تایید ایده های مطرح شده می پردازند.

آنها همچنین ممکن است برای رسیدن به نتیجه مطلوب اقدام به نظرسنجی از کاربران نهایی محصول خود کنند. از آنجایی که عمده کاربران ماشین های لباسشویی را خانم های خانه دار تشکیل می دهند شرکت های سازنده لوازم خانگی پیشرفته از جمله اسنوا با انجام نظرسنجی هایی از بانوان امکانات مدنظرشان را برای ماشین لباسشویی جویا می شوند. در این میان خانمی ممکن است خواستار اضافه شدن درب ثانویه به درب اصلی دستگاه باشد تا در مواردی که مثلا فراموش کرده لباسی را به داخل دستگاه بیاندازد حین شستشو نیز این امکان را داشته باشد.

توسعه صحیح یک محصول نیز نیازمند برنامه ریزی زیاد و تجربه بالاست. بدون برنامه ریزی درست پروژه های طراحی معمولا به مراتب گرانتر از آنچه در ابتدا پیش بینی شده بود تمام می شوند و علت این مساله تغییرات کوچک و بزرگی است که بعضا در طراحی محصول ایجاد می شود.

۲- طراحی صنعتی

۵ تا ۱۵ هزار دلار

پس از ایده پردازی نوبت به طراحی صنعتی می رسد. در این مرحله مشخص می شود که ظاهر کلی یک محصول چطور خواهد بود و کاربر قرار است چگونه با آن تعامل داشته باشد. در نتیجه طراحی صنعتی گامی بسیار کلیدی برای تعیین ساختار کلی پروژه است و برآیند آن معمولا مشخص می کند که محصول نهایی تا چه حد با اقبال در بازار مواجه می شود.

۳- ساخت نمونه اولیه

۲ تا ۱۰ هزار دلار

پس از آنکه شکل و کارایی محصول طراحی شد گام بعدی طراحی قطعات الکترونیک و بدنه نمونه اولیه خواهد بود. هدف از این مرحله حصول اطمینان از جای گیری کلیه قطعات درون بدنه است و همانطور که قبلا اشاره کردیم در این مرحله تست های اولیه روی کارایی محصول نیز انجام می شود.

۴- مهندسی برق

۱۰ تا ۴۰ هزار دلار

در این مرحله قطعات الکترونیک دستگاه انتخاب و سرهم می شوند. اگر لوازم خانگی پیشرفته ای در دست تهیه باشد و قابلیت اتصال به موبایل هم برای آن در نظر گرفته شده باشد آنگاه در این مرحله لازم است که میان افزار لازم برای ارتباط آنها با اینترنت نیز طراحی گردد. در این مرحله تیمی از مهندسان الکترونیک تست های لازم را روی قطعات الکترونیک دستگاه انجام می دهند تا مطمئن شوند که دستگاه سازگاری لازم را با استانداردها و قوانین دارد.

۵- مهندسی مکانیک

۱۰ تا ۴۰ هزار دلار

طراحی محفظه لوازم خانگی پیشرفته نظیر یخچال یا ماشین لباسشویی و همچنین سوار کردن قطعات الکترونیک آن روی هم نیازمند بهره گیری از دانش یک مهندس مکانیک مسلط به ۳D CAD است. اسمبلی محصول در این مرحله باید با دقت بسیار بالایی انجام شود. در صورتی که این کار به درستی انجام بگیرد به مقدار قابل توجهی در وقت و هزینه کارخانه تولید کننده طرفه جویی می شود و زمان مورد نیاز برای اسمبلی قطعات به حداقل مقدار ممکن می رسد.

۶- دریافت گواهینامه ها و انجام تست ها

۳۰ تا ۵۰ هزار دلار

قبل از آنکه طرح ارائه شده وارد فاز تولید انبوه شود باید به دقت مورد تست و ارزیابی قرار بگیرد و گواهینامه ها و استانداردهایی که بعضا روی بدنه لوازم خانگی پیشرفته شرکت هایی نظیر اسنوا می بینید (مثلا سطح مصرف انرژی یا انواع ایزو) باید در همین مرحله دریافت شوند.

۷- طراحی بسته بندی

۳ تا ۵ هزار دلار

بسته بندی و پکیجینگ یک محصول تازه نقش بسیار مهمی در فروش محصولات (خصوصا اگر ابعادشان کوچک باشد) دارد. در این مرحله لازم است که یک طراح گرافیک پکیج مناسب برای محصول را طراحی کند تا نمونه اولیه ای از آن ساخته شود.

۸- ساخت قالب و آماده سازی خطوط تولید

۴۰ تا ۸۰ هزار دلار

آماده سازی خطوط تولید احتمالا پرهزینه ترین مرحله توسعه یک محصول به شمار می رود و بیشترین هزینه در این مرحله نیز صرف ساخت قالب و تهیه ابزارآلات تولید میشود. پس از تهیه قالب و آماده سازی خط تولید چندین عدد از کالای مورد نظر به تعداد محدود تولید می شود تا مشکلات احتمالی در آنها تشخیص داده شده و فرایند کنترل کیفیت صورت بگیرد. لوازم خانگی پیشرفته به خاطر پیچیدگی قطعات و فرایندهای تولیدی شان به پیش نیازهای بیشتری برای قالب سازی و تولید انبوه نیاز دارند.

۹- حداقل تعداد سفارش یا MOQ

۵۰ تا ۱۵۰ هزار دلار

یکی از بزرگ ترین هزینه هایی که شرکت های سازنده لوازم خانگی پیشرفته برای عرضه یک محصول به بازار متحمل می شوند پولی است که برای تولید حداقل تعداد سفارش خرج می کنند. این سفارش حداقلی معمولا برابر با ۲ هزار دستگاه می شود که در اختیار افراد قرار می گیرند تا بازخوردهای لازم در مورد کارایی و طراحی شان دریافت شود.

۱۰- هزینه حمل و نقل و انبار

۱۰ تا ۵۰ هزار دلار

اگر برخی قطعات داخلی یک محصول از خارج از کشور تامین شده باشند آنگاه بسته به ابعاد آن قطعات، هزینه نهایی تولید می تواند به میزان قابل توجهی بالا برود. پس از تولید انبوه نیز کالا در حجم بالا به انبارهایی انتقال داده می شود تا براساس برنامه ریزی های قبلی وارد بازار شوند که نگهداری از آنها در انبار نیز هزینه های مربوط به خود را بر دوش تولید کننده می گذارد.

تمامی آنچه گفته شد مراحل پیش فرض طراحی و توسعه یک کالای مصرفی تازه را به تصویر می کشند. اما در برهه هایی لازم می شود که شرکت ها برای پایین آوردن هزینه های اولیه توسعه از جمله طراحی و ساخت پروتوتایپ، محصولات خارجی را بومی سازی کنند. بومی سازی لوازم خانگی نیز مراحل متعددی را در بر می گیرد که از تغییر رابط کاربری دستگاه ها برای پشتیبانی از زبان فارسی گرفته تا ترجمه دفترچه راهنما، تغییر ولتاژ ورودی به لوازم خانگی براساس استانداردهای ملی و افزایش یا کاهش حجم دستگاه ها براساس الگوهای مصرف متفاوت خواهد بود و همه اینها بودجه جداگانه ای را می طلبند.

بدون نظر

ورود