مضرترین مواد غذایی برای دندان ها کدام هستند؟

مضرترین مواد غذایی برای دندان ها کدام هستند؟

همه ی ما دوست داریم دندان های سالمی داشته باشیم و هر چه از دست مان برمی آید انجام می دهیم تا از این بابت مطمئن شویم: مرتب دندانپزشکی می رویم، از خوردن شیرینی جات خودداری می کنیم و مراقب رژیم غذایی مان هستیم. با این حال مواد غذایی ای که برای دندان ها بی ضرر به نظر می رسند در اغلب موارد برای سلامت دندانی ما بسیار مضر هستند.

در ادامه با مضرترین مواد غذایی برای دندان ها آشنا خواهیم شد.

۱- چای

چای حاوی کافئین است که آثار منفی ای بر بدن اما نه دندان ها دارد. با این حال، در چای ماده ای به نام فلوئور هم وجود دارد که گرچه مقدار آن بسیار کمتر از کافئین موجود در این نوشیدنی است اما برای دندان ها بسیار مضر است. فلوئور برای بدن انسان ضروری است اما وقتی مقدار آن زیاد باشد، سلامت استخوان ها و دندان ها را تحت تأثیر قرار می دهد. برای حفظ سلامتی خود بیشتر از ۴ فنجان چای در روز ننوشید و از استفاده از چای های کیسه ای ارزان قیمت خودداری کنید.

۲- میوه های خشک

سیب و گلابی خشک شده بسیار شیرین هستند و زردآلوی خشک شده، میوه های شکری و دیگر میوه های خشک «جویدنی» به خاطر ساختار چسبنده شان برای دندان ها مضر هستند. میوه های خشک قند را به معنای واقعی کلمه به دندان ها می چسبانند. قند برای دندان ها بسیار مضر است چون باعث پوسیدگی آن ها می شود و به مینای دندان صدمه می زند.

۳- نان، ماکارونی و سیب زمینی

مواد غذایی ای که نشاسته ی زیادی دارند به دندان ها می چسبند و مدت طولانی در دهان می مانند. نشاسته زمینه را برای تشکیل پلاک های دندانی فراهم می کند. علاوه بر این، نشاسته در تماس با بزاق دهان تبدیل به قند می شود. این امر ممکن است به پوسیدگی دندان و دیگر مشکلات جدی دندانی بیانجامد.

۴- گوجه فرنگی

گوجه فرنگی مانند میوه های خانواده ی مرکبات اسیدی است. این مسأله نه تنها در مورد گوجه فرنگی تازه بلکه در مورد سس و رب گوجه هم صدق می کند. اسید صدمات زیادی به دندان وارد می کند و حساسیت دندانی را افزایش می دهد. سعی کنید کمتر غذاهایی درست کنید که در آن ها گوجه فرنگی به کار می رود.

۵- پاپکورن

پاپکورن پای ثابت بسیاری از تفریحات ما است به خصوص تماشای فیلم که برای بعضی انگار بدون پاپکورن شدنی نیست. اما باید در این مورد تجدید نظر کنید چون در بسته ی همه ی پاپکورن ها دانه هایی هست که باز نشده اند. این دانه ها می توانند به تاج دندان صدمه بزنند و باعث تضعیف دندان شوند. به علاوه، این خوراکی حاوی کربوهیدرات های زود جذبی است که باعث تولید گلوکز مضر می شوند.

۶- آدامس

آدامس های بدون قند شاید برای دندان ها بی ضرر به نظر برسند. با این حال، خطر اصلی نه قند بلکه اثر مخرب آن بر پرکردگی ها، تاج ها و پل های دندانی است. علاوه بر این، با جویدن آدامس، بزاق بیشتری در دهان تولید می شود، امری که به تولید قلیا می انجامد. قلیا پرکردگی ها و مینای دندان را از بین می برد.

۷- چیپس

چیپس حاوی کربوهیدرات های زود جذبی است که در تماس با بزاق دهان تبدیل به گلوکز می شوند. این امر می تواند منجر به ایجاد یک پوسیدگی جزئی اما خطرناک شود. به علاوه بقایای چیپس باعث تشکیل پلاک های دندانی می شود، بنابراین بعد از خوردن آن فراموش نکنید که دهان تان را آب بزنید.

۸- شراب

شراب قرمز به سلامت دندان ها صدمه نمی زند اما رنگ طبیعی آن ها را به یک رنگ خاکستری ناخوشایند تغییر می دهد.

شراب سفید به مینای دندان صدمه می زند و دندان را بسیار حساس یا شکننده می کند.

۹- بلوبری

بلوبری سلامت دندان ها را تحت تأثیر قرار نمی دهد اما رنگ آن ها را عوض می کند. البته با مصرف کم بلوبری چنین اتفاقی نمی افتد، اما طرفداران این میوه باید خود را برای زرد شدن هر چند اندک دندان هایشان آماده کنند.

 

بیشتر بخوانید:

۸ اشتباه رایج که دندان های ما را به تدریج نابود می کنند

با نشانه های پوسیدگی دندان آشنا شوید

۵ مشکلی که با دندان درد اشتباه گرفته می شوند

۸ درمان خانگی ارزان یا حتی رایگان برای خلاص شدن از دندان درد

چند ترفند آرایشی برای سفید نشان دادن دندان ها

سلبریتی هایی که دندان های فاصله دار داشتند

 

تماشای این ویدئو را به شما پیشنهاد می کنیم:

منبع: brightside
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود