رکورد شکنی صخره نورد زن با صعود یک روزه دیواره ۹۱۴ متری ال کاپیتان

رکورد شکنی صخره نورد زن با صعود یک روزه دیواره ۹۱۴ متری ال کاپیتان

امیلی هرینگتون صخره نورد آمریکایی اولین زن و چهارمین فردی است که موفق به صعود آزاد (بدون میخ صخره نوردی) از دیواره ی ۹۱۴ متری ال کاپیتان در پارک ملی یوسمیتی آمریکا در عرض تنها یک روز شده است.

زمانی که بیشتر توجه ها در آمریکا به نتایج انتخابات این کشور معطوف شده بود، این زن ۳۴ ساله روز چهارشنبه ی هفته ی گذشته در ساعت ۱:۳۴ صبح شروع به بالا رفتن از این دیواره ی گرانیتی کرد.

هرینگتون در پستی اینستاگرامی نوشته: «اولین باری که این هدف را برای خودم تعیین کردم، هرگز باورم نمی شد که واقعاً بتوانم در عرض یک روز از ال کاپیتان صعود آزاد کنم. اصلاً هدف واقع بینانه ای برایم نبود.»

«آن مهارت، آمادگی بدنی یا سابقه ی ریسک لازم برای اینکه بتوانم از چنین صخره ی بزرگی آنقدر سریع بالا بروم را نداشتم. اما دقیقاً به همین دلیل این تصمیم را گرفتم. آرزوهای محال ما را به چالش می کشند تا از آنچه هستیم فراتر رویم تا ببینیم که آیا می توانیم به نسخه ی بهتری از خودمان بدل شویم.»

هرینگتون پس از ۲۱ ساعت و ۱۳ دقیقه و ۵۱ ثانیه توانست به بالای دیواره برسد. تنها سه نفر که همگی هم مرد هستند تا به حال موفق شده اند ظرف تنها یک روز از این دیواره صعود آزاد کنند.

صعودکنندگان آزاد از طناب استفاده می کنند که کمکی به بالا رفتن آن ها نمی کند و تنها در صورت سقوط به کمک شان می آید.

دیواره ال کاپیتان یکی از مشهورترین نقاط دنیا برای صخره نوردی است. این دیواره دهه ها برای صخره نوردان، محلی برای اثبات توانایی هایشان بوده است. ال کاپیتان در پارک ملی یوسمیتی آمریکا واقع شده که بسیاری آن را زادگاه صخره نوردی مدرن می دانند.

هرینگتون از یک مسیر خاص این دیواره که به «دروازه ی طلایی» معروف است بارها بالا رفته بود اما هرگز این کار را در عرض یک روز انجام نداده بود.

او نزدیک به یک سال قبل دچار سقوط هراس آوری در هنگام صخره نوردی شد که به دلیل شدت جراحات وارده کار او را به بیمارستان کشاند.

او به خودش قول داد که دوباره تلاش کند و ماه ها در باشگاه خانگی اش در ایالت کالیفرنیای آمریکا تمرین کرد.

این بار او به همراه شریک عاطفی اش، آدریان بالینگر که یک راهنمای اورست شناخته شده است و الکس هانولد که به صعود آزاد بی سابقه اش از ال کاپیتان مشهور است، از این دیواره بالا رفت. هر سه ی آن ها به یک طناب وصل بودند.

وقتی هرینگتون به یکی از دشوارترین بخش های مسیر رسید، پایش لغزید و به یک سمت سقوط کرد که این اتفاق باعث شد سر او با دیواره ی گرانیتی برخورد کند.

بالینگر می گوید: «خون از سرش جاری شد و روی من ریخت که زیرش آویزان بودم.»

«فکر کردیم دیگر نمی تواند ادامه دهد و خاطره ی وحشتناک سقوط پارسالش برایمان تداعی شد.»

اما بعد از یک ساعت استراحت و بستن زخمش، هرینگتون کار را ادامه داد.

هرینگتون می گوید: «بخشی از وجودم دلش می خواست تسلیم شود و دست بکشد. اما بخش دیگرم به من می گفت برای همین اینجا هستی. قرار است که سخت باشد. تو به خودت یک تلاش دوباره بدهکاری.»

بعد از فتح ال کاپیتان، هرینگتون تصاویری از خود در اینستاگرامش منتشر کرد، از جمله یک عکس که خونریزی سرش به خاطر آن سقوط را نشان می دهد.

تصویر دیگری او را در حال بالا رفتن از ال کاپیتان در تاریکی نشان می دهد.

به گفته ی هرینگتون، برایش مهم بود که اولین زنی باشد که در یک ورزش ِ بیشتر مردانه این کار بزرگ را انجام می دهد.

او می گوید: «سال ها احساس می کردم آدم صعود در یوسمیتی نیستم، انگار که شاید به جایگاهی نرسیده ام که این کار را دهم.»

«اما در این تجربه فهمیدم که چیزی تحت عنوان آدم این کار بودن یا نبودن وجود ندارد. هیچ فرمولی برای رسیدن به این جایگاه وجود ندارد. من خلاق و اهل آزمون و خطا بودم و توانستم راهم را پیدا کنم.»

بیشتر بخوانید:

زنان جسوری که سقف های شیشه ای را در هم شکستند؛ با ۲۰ زن پیشگام تاریخ آشنا شوید

وسایل پرکاربردی که نمی دانستید اختراع زنان هستند

 

تماشای این ویدئو را به شما پیشنهاد می کنیم:

منبع: dailymail
بدون نظر

ورود