از «مرضیه» تا «سحر»: جزییات اسیدپاشی مرگبار دختر تهرانی روی پدرش

از «مرضیه» تا «سحر»: جزییات اسیدپاشی مرگبار دختر تهرانی روی پدرش

اسیدپاشی دوباره به پرونده های کیفری تهران آمد. دختری در تهران به روی پدرش اسید پاشید و باعث مرگ وی شد. ساعت ۱۱ صبح روز دوشنبه ۱۹ آبان ۹۹، کلانتری ۱۴۵ ونک از مرگ یک مرد تهرانی در بیمارستان شهید مطهری تهران اطلاع یافت و مراتب را به بازپرس ویژه قتل دادسری امور جنایی تهران اطلاع داد. مرگ مشکوک مرد میانسال تهرانی سبب شد تا پرونده ای برای بررسی این مرگ ایجاد شود.

مردی میانسال، فردی است به نام حمید و پنجاه ساله که بر اساس گزارشات پلیس تهران، بر اثر شدت سوختگی با مایع اسیدی، در بیمارستان فوت کرده است. حمید، روز یکشنبه عصر از بیمارستانی در شهرستان ورامین به تهران منتقل شد. مرد میانسال تهرانی بر اثر سوختگی با مایع اسیدی، درگذشت. این اولین گزارش پلیس درباره اسیدپاشی در تهران در ماه های اخیر است.

سحر، دختر این مرد، مدت ها با پدرش دعوا داشت. مردی که بر اثر اسیدپاشی فوت کرد، یک همسر و پسر معلول داشت و توسط دختر ۱۷ ساله اش مورد حمله قرار گرفته بود. برادر مقتول به پلیس گفته بود که برادرش حمید، زندگی خوبی داشت اما با سحر که مشکل اعصاب و روان داشت، گاها با مشکل روبرو می شد و درگیر می شدند.

مادر سحر به برادر مقتول گفته بود که سحر، بی حوصله بوده و با پدرش مرتب دعوا می کند. اما شدت دعواها به جایی رسید که سحر روی صورت پدرش، اسید پاشید و باعث مرگ او شد. بیمارستان ورامین پس از سوختگی شدید حمید، وی را به تهران انتقال داد.

سحر طبق گفته مادرش، مایع داخل لوله بازکنی که از قبل برای باز کردن لوله ها خریداری شده بود برداشت و بر روی بدن پدرش ریخت. پیگیری های قضایی درباره علت قتل و دستگیری دختر با دستور قاضی مصطفی واحدی ادامه دارد. احتمالا یکی از پرونده های جنجالی اسیدپاشی در سال کرونایی ۹۹، ماجرای اسید پاشی سحر بر روی پدرش حمید باشد.

چند روز پیش نیز در شهر صدرا در استان فارس، طی یک دعوای خانگی، مردی بر روی همسرش و فرزندش اسید پاشیده بود. اسیدپاشی های زنجیره ای در استان اصفهان در سال های اخیر، بازتاب های زیادی در رسانه های داخلی و خارجی داشت. در سال ۱۳۹۳، حداقل ۴ زن در اصفهان هدف حمله اسیدپاشان قرار گرفتند. برخی از قربانیان اسیدپاشی نیز اخیرا در صحن علنی مجلس شورای اسلامی حضور یافتند. در سال گذشته، طرح تشدید مجازات اسیدپاشی در دستور کار بهارستان قرار گرفت.

طرح تشدید مجازات اسیدپاشی در ۲۳ اردیبهشت سال ۹۸ با ۲۰۶ رای موافق و ۴ رای مخالف تصویب شد. قانون مجازات اسیدپاشی مربوط به سال ۱۳۳۷ بود. یعنی بیش از ۶۰ سال پیش. لذا جامعیت کافی برای پیشگیری از وقوع جرم را نداشت.

اسید پاشی
آمنه بهرامی، قربانی اسیدپاشی در ایران، مجید موحدی را بخشید و این عامل اسیدپاشی به وی، قصاص نشد.
قربانیان اسیدپاشی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی

در طرح یاد شده و ذیل یکی از مواد آن (تبصره ۱ ماده ۲ طرح)، این موضوع گنجانده شد که «به منظور حمایت از بزه دیدگان موضوع این قانون، در مواردی که به علت مرگ یا فرار، دسترسی به مرتکب ممکن نیست، دیه از اموال وی و در صورت نداشتن مال یا کافی نبودن آن، تمام یا باقی مانده دیه از بیت المال پرداخت می‌شود.» و در ماده‌ای دیگر (ماده ۵) تأکید شده که مرتکب ملزم به پرداخت هزینه‌های درمان بزه دیده نیز هست و اگر توان پرداخت نداشته باشد، هزینه‌های مربوطه از محل صندوق تأمین خسارات‌ بدنی پرداخت می‌شود.

آمنه بهرامی چند سال پیش یکی از معروف ترین قربانیان اسیدپاشی در ایران بود. او مجید موحدی را بخشید اما به دلیل بخشش کامل وی، شعبه ۷۱ دادگاه کیفری تهران اعلام کرد که نمیتواند پول دیه را دریافت کند. امنه بهرامی، بعدها از فیلم سینمایی لانتوری شکایت کرد. زیباترین صحنه «چشم در برابر چشم» بخشش آمنه بهرامی بود که رسانه ها به وی عنوان پهلوان ایران دادند. آمنه بهرامی بعدا گفت که از بخشش اسیدپاش، پشیمان هستم.

تصویری از آمنه ابراهیمی از قربانیان اسید پاشی در ایران

پست اینستاگرامی نوید محمد زاده هنرپیشه سینمای ایران درباره مرضیه ابراهیمی دختر اصفهانی که قربانی اسیدپاشی شده بود و اسیدپاش را بخشید، بازتاب های زیادی پیدا کرد.

باید منتظر برگزاری دادگاه رسیدگی به پرونده اسیدپاشی سحر باشیم تا ببینیم آیا وی با وجود مرگ پدر، قصاص خواهد شد یا طبق قانون تشدید مجازات اسیدپاشی، رویه دیگری در برابر این دختر ۱۷ ساله تهرانی در دستور کار دستگاه قضایی قرار خواهد گرفت.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۳ نظر

ورود

  • محمد آبان ۲۰, ۱۳۹۹

    زیر سایه فمینیست‌ها این اسید پاشی هیچ بازتاب عمومی نداره!فقط وقتی مجرم مرد هست همه صداشون بلند میشه

    • علی شهریور ۱۱, ۱۴۰۰

      دقیقا همین طوره. از زمانی که مشخص شد مردان بیشتر قربانی اسیدپاشی هستند دیگه سازمان هایی که همیشه صدایشان در مورد قربانی شدن زنان بلند بود ارائه آمار را متوقف کرده اند و موضوع از حساسیت افتاده. فقط وقتی موضوع اهمیت داره که زنی قربانی بشه. طبق آخرین آمار که بروز دیگه نشده بیش از ۵۰ درصد قربانیان اسیدپاشی در ایران مردان هستند. ولی دیگه کسی درموردش زیاد صحبت نمی کنه و معضلی بحساب نمی آید.

  • SINA آبان ۲۰, ۱۳۹۹

    کسانی که بخشیدن خیلی آدم‌های بزرگی هستند.

    درضمن بیماری اعصاب شامل خیلی موارد میشه. متاسفانه اسم بیماری اعصاب و روان در بین مردم بد جا افتاده. مثلا وسواس هم یه نوع بیماری اعصاب و روان هست. و یا لکنت زبان. برای همین میگم که دقیق مشخص کنید که چه بیماری‌ای داشته.