۲۰۲۰ کرونایی؛ «لاک داون» لغت سال دیکشنری کالینز شد

۲۰۲۰ کرونایی؛ «لاک داون» لغت سال دیکشنری کالینز شد

اگر از بعضی از ما بخواهند سال ۲۰۲۰ را در یک کلمه وصف کنیم، احتمالاً چیزی به زبان می آوریم که اصلاً قابل پخش نیست!

اما دیکشنری کالینز در انتخاب لغت سال ۲۰۲۰ خود خویشتنداری به خرج داده و واژه ی Lockdown (لاک داون) را انتخاب کرده است.

فرهنگ نویسان در سال ۲۰۲۰ بیش از ۲۵۰ هزار بار استفاده از کلمه ی لاک داون را به ثبت رسانده اند، این در حالی که این میزان در سال گذشته ی میلادی ۴ هزار بار بود.

لاک داون لغت سال 2020

فرهنگ لغت کالینز لاک داون را اینگونه تعریف می کند: «اعمال محدودیت های سختگیرانه بر سفرها، تعاملات اجتماعی و دسترسی به مکان های عمومی». دیگر موارد حاضر در فهرست ۱۰ تایی لغات قدرتمند سال ۲۰۲۰ عبارتند از: furlough (مرخصی)، key worker (کارکنان مشاغل کلیدی)، self-isolate (قرنطینه کردن خود)، social distancing (فاصله گذاری اجتماعی) و coronavirus (ویروس کرونا).

کلمه ی BLM مخفف جمله ی Black Lives Matter (جان سیاهپوستان مهم است) و Megxit (مگزیت) که یک کلمه ی ابداعی است از ترکیب برگزیت (خروج بریتانیا اتحادیه اروپا) و مگان (عروس خاندان سلطنتی بریتانیا) برای اشاره به کناره گیری هری و همسرش مگان مارکل از خاندان سلطنتی انگلیس، نیز از کلمات پررنگ سال ۲۰۲۰ هستند.

هلن نیوستد، مشاور محتوای زبانی فرهنگ لغت کالینز می گوید: «زبان بازتابی است از دنیای پیرامون ما و سال ۲۰۲۰ تحت سلطه ی یک همه گیری جهانی بوده.»

«ما کلمه ی لاک داون را به این دلیل لغت سال خود انتخاب کردیم که خلاصه ای است از تجربه ی مشترک میلیاردها مردمی که مجبور به محدود کردن زندگی روزانه ی خود برای مهار ویروس شده اند.»

«لاک داون بر نحوه ی کار، تحصیل، خرید و معاشرت کردن ما تأثیر گذاشته.»

«با توجه به اینکه بسیاری از کشورها دارند وارد لاک داون دوم خود می شوند، این کلمه ای نیست که بخواهیم به آن افتخار کنیم، اما شاید همان کلمه ای باشد که می تواند سالی که بر بیشتر ما گذشت را به طور خلاصه بیان کند.»

کلمه ی TikToker (تیک تاکر) هم که به کاربران شبکه اجتماعی تیک تاک اطلاق می شود، به شغل رویایی میلیون ها کودک بدل شده است.

دیگر شغل احتمالی ساخت ویدئوهای Mukbang (موکبانگ) است، یک لغت کره ای که به چالش اینترنتی پرخوری اطلاق می شود. در این چالش فرد ویدئویی از خود به صورت آنلاین در حال خوردن مقادیر بسیار زیادی غذا منتشر می کند.

لغت منتحب سال گذشته ی میلادی climate strike (تظاهرات آب و هوایی) بود که به راهپیمایی های جهانی ای اطلاق می شد که با رهبری گرتا تونبرگ، فعال زیست محیطی ۱۶ ساله ی سوئدی صورت می گرفت.

دیگر لغات پررنگ سال گذشته ی میلادی non-binary (جنسیت غیرباینری)، deepfake (جعل عمیق) و influencer (اینفلوئنسر) بودند. لغت سال ۲۰۱۸ هم single-use (یک بار مصرف) بود که عمدتاً به محصولاتی اطلاق می شود که اثر مخربی بر محیط زیست دارند.

بیشتر بخوانید:

هر آنچه که باید در مورد واکسن کرونا ساخته شده توسط شرکت داروسازی فایزر بدانید

۷ اشتباه رایج در استفاده از ماسک که اغلب ما مرتکب می شویم

آیا ماسک پارچه ای واقعاً جلوی ابتلا به ویروس کرونا را می گیرد؟

 

تماشای این ویدئو را به شما پیشنهاد می کنیم:

منبع: dailymail
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود