ولیعهد امپراتور ژاپن در مراسمی سنتی اعلام شد

ولیعهد امپراتور ژاپن در مراسمی سنتی اعلام شد

روز یکشنبه ی این هفته ژاپن شاهزاده آکیشینو را رسماً ولیعهد این کشور اعلام کرد. برادر او امپراتور ناروهیتو سال گذشته به دنبال کناره گیری پدرش از سلطنت، به امپراتوری ژاپن رسید.

مراسم اعلام ولیعهد که یک روز تمام به طول انجامید در کاخ امپراتوری ژاپن در شهر توکیو برگزار شد. جز امپراتور و امپراتریس، تعداد دیگری از اعضای خاندان سلطنتی ژاپن هم در مراسم حضور داشتند، به علاوه یوشیهیده سوگا نخست وزیر جدید ژاپن و نمایندگانی از سفارتخانه های دیگر کشورها.

تصاویر منتشر شده از این مراسم نشان می دهد آکیشینو در برابر حضاری که اغلب آن ها ماسک به صورت داشتند می گوید: «در مسئولیت ولیعهدی تعمق می کنم و وظایف خود را به جا خواهم آورد.»

یکی از بخش های این مراسم، آیین سنتی اعطای «شمشیر نگهبان» به ولیعهد بود. امپراتور ناروهیتو شمشیر را به آکیشینو اعطا کرد، حرکتی نمادین که ولیعهد سلطنت را مشخص می سازد.

این مراسم ابتدا قرار بود در ماه آوریل برگزار شود اما به دلیل همه گیری کرونا به تعویق افتاد و با تداوم همه گیری به شکل محدودتری برگزار شد. این رویداد به طور سنتی با مراسم های بزرگ تری مثل ضیافت شام هم همراه است که این بار به دلیل این بیماری لغو شدند.

آوریل سال گذشته بود که امپراتور امریتوس آکیهیتو از سلطنت کناره گیری کرد. او اولین امپراتور ژاپن از عصر کریسانتموم در دو قرن گذشته بود که از قدرت استعفا می کرد. او بعد از عمل جراحی قلبش و غلبه بر سرطان پروستاتش در سال های اخیر، مشکلات جسمی را دلیل کناره گیری خود از سلطنت عنوان کرد.

با به سلطنت رسیدن پسر او ناروهیتو عصر «ریوا» در ژاپن آغاز شد. سلطنت هر امپراتور با نام دوره اش خطاب می شود؛ نام ریوا از یک مجموعه شعر کلاسیک ژاپنی قرن هشتمی گرفته شده و به معنای «هارمونی زیبا» است.

آکیشینوی ۵۴ ساله حالا اولین نفر در صف جانشینان تاج و تاخت امپراتوری ژاپن است. سلطنت ژاپن تنها ۳ وارث دارد که آکیشینو یکی از آن ها است و دو نفر دیگر، پسر ۱۴ ساله ی او هیساهیتو و برادر کوچک تر امپراتور سابق یعنی شاهزاده هیتاچی ۸۴ ساله است.

بر اساس قوانین خاندان سلطنتی ژاپن، تنها مردان می توانند وارث تاج و تخت باشند، به همین دلیل تنها فرزند امپراتور ناروهیتو، شاهزاده خانم آیاکو، واجد شرایط محسوب نمی شود.

اما از ابتدا اینگونه نبود. امپراتریس ها چندین بار در قرون مختلف بر سرزمین ژاپن حکومت کردند. اما با مدرنیزه شدن ژاپن، رهبران نقش امپراتور را تغییر دادند و صف جانشینان تاج و تخت را به مردان محدود کردند. در سال ۱۸۸۹ به سلطنت رسیدن زنان در این کشور رسماً ممنوع شد.

در دهه های اخیر این بحث وجود داشته تا قانونی وضع شود که امکان به ارث بردن تاج و تخت را برای زنان ایجاد کند، اما تولد هیساهیتو، پسر شاهزاده آکیشینو که اولین وارث مرد امپراتوری ژاپن ظرف ۴۰ سال گذشته است، به این بحث پایان داد.

قانون جانشینی در خاندان سلطنتی ژاپن در سال ۲۰۱۸ بار دیگر توجه مردم این کشور را به خود جلب کرد، پس از آنکه شاهزاده آیاکو، تنها فرزند امپراتور ناروهیتو با یک شهروند عادی ازدواج کرد – اقدامی که او را مجبور به صرف نظر از جایگاه و مقرری سلطنتی اش ساخت. این در حالی است که این قانون در مورد اعضای مرد خاندان سلطنتی ژاپن صدق نمی کند.

محافظه کاران ژاپنی ایجاد تغییر در این قانون را اقدامی منزجر کننده می دانند اما بحث بر سر اینکه خاندان سلطنتی ژاپن چطور می تواند به وضعیتی باثبات به لحاظ جانشینی تاج و تخت برسد، احتمالاً شدت خواهد یافت.

یک راه این است که به زنان اجازه داده شود بعد از ازدواج جایگاه سلطنتی خود را حفظ کنند و سلطنت را به ارث برند یا آن را برای فرزندان خود به ارث گذارند، تغییری که طبق نظرسنجی ها عمده ی شهروندان عادی ژاپن به آن مایل اند. در میان اعضای درجه یک خاندان سلطنتی ژاپن، این شیوه در مورد شاهزاده آیکو و دو خواهر بزرگ ترهیساهیتو به کار خواهد رفت.

بیشتر بخوانید:

۱۲ چیز عجیبی که تنها در کشور ژاپن وجود دارد

پنج ویژگی خانه های ژاپنی که آن ها را منحصر به فرد کرده است

حقایقی جالب و غیر منتظره در مورد کشور ژاپن که کمتر در مورد آن ها شنیده اید

تکنولوژی در خدمت آسایش؛ نگاهی به قطارهای ویژه ژاپنی که خوابگاه‌های مخصوص و حمام دارند

۱۴ حقیقت شگفت انگیز درباره فرهنگ کشور منحصر به فرد ژاپن

در کشور ژاپن اگر تتو داشته باشید، نمی‌توانید به پارک آبی وارد شوید

۲۰ چیز عجیبی که مختص کشور شگفت انگیز «ژاپن» است

گشتی در «هوشینو»؛ هتل یخی جدید ژاپن که صفر تا صد آن از یخ ساخته شده

۱۶ واقعیت باورنکردنی که نشان می‌دهد ژاپنی ها در دنیایی دیگر زندگی می‌کنند

۱۰ فیلم بسیار ترسناک ژاپنی که نباید به تنهایی نگاه کنید؛ از «حلقه» تا «نفرین»

۲۰ حقیقت جالب در مورد کوه فوجی، مکانی مقدس در کشور ژاپن

چرا برخی از مردم ژاپن غذا خوردن هنگام راه رفتن را نشانه بی ادبی می دانند؟

فلسفه ایکیگای؛ رویکرد ژاپنی های برای داشتن زندگی طولانی و شاد بیش از ۱۰۰ سال

داستان باورنکردنی و غم انگیز هاچیکو؛ وفادارترین سگ دنیا که به نماد ملی ژاپن تبدیل شد

 

تماشای این ویدئو را به شما پیشنهاد می کنیم:

منبع: cnn
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود