دیپلماسی نودل؛ هجوم چینی ها به رستورانی که جو بایدن از آن بازدید کرده بود

دیپلماسی نودل؛ هجوم چینی ها به رستورانی که جو بایدن از آن بازدید کرده بود

گرچه شی جین پینگ، رئیس جمهور چین در تبریک به جو بایدن به خاطر پیروزی اش در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تعلل کرد، اما در پکن، پایتخت چین کسان دیگری بودند که خیلی زود شادی خود را از پیروزی معاون رئیس جمهور سابق ایالات متحده ابراز کردند.

یکی از این افراد صاحب رستوران یائوجی چائوگان است که در سال ۲۰۱۱ پذیرای جو بایدن بود.

کمی پس از اعلام پیروز نهایی انتخابات ۲۰۲۰ ریاست جمهوری آمریکا، چینی های کنجکاو جلوی این رستوران صف بستند تا غذایی که رئیس جمهور منتخب آمریکا ۹ سال پیش در آنجا خورده بود را امتحان کنند.

جو بایدن رستوران چینی

یائو یان، صاحب این رستوران می گوید: «فکر می کنم این تا حدی نشان می دهد که مردم چقدر پیگیر فعالیت انتخاباتی بایدن بودند.»

«حالا وقتی مردم به پکن می آیند، چه برای کار و چه برای تفریح، دیگر فقط دنبال بازدید از جاهای خوش منظره یا مکان های تاریخی نیستند. آن ها می خواهند فرهنگ غذایی پکن را هم تجربه کنند. مردم وقتی می شنوند بایدن به رستوران ما آمده، به اینجا می آیند تا ببینند او چه خورده بود.»

بازدید معروف سال ۲۰۱۱

بایدن که در آن زمان در مقام معاون رئیس جمهور آمریکا به پکن سفر کرده بود، در روز ۲۸ اوت سال ۲۰۱۱ بازدیدی سرزده از یک رستوران ساده متعلق به خانواده ای چینی داشت.

یائو درباره ی این بازدید می گوید: «حضور او مشتریان رستوران را غافلگیر و خوشحال کرد.»

«بایدن خیلی خوش برخورد و شوخ طبع بود. مردم هر از گاهی برایش کف می زدند. او از حضور در کنار چینی ها خوشحال بود. نوه اش را معرفی کرد، بعد با مشتریان عکس گرفت و کمی هم با آن ها صحبت کرد. غذاهایمان را امتحان کرد و نظراتی هم درباره ی آن ها داد. به نظرش خوشمزه بودند.»

یائوجی چائوگان یک غذای مخصوص به نام چائوگان دارد که نوعی سوپ پکنی است که از جگر و روده های خوک درست می شود.

با این حال، بایدن شجاعت امتحان کردن این غذا را نداشت.

او و گروه همراهش که ۵ نفر بودند، پنج پرس ژا جیانگ میان (نودل با پوره ی لوبیا)، ۱۰ عدد نان بخارپز، خیار کوبیده شده، سیب زمینی رنده شده و سالاد ماونتین یام سفارش دادند.

بعد از این بازدید به افتخار آقای معاون رئیس جمهور، یک «ست بایدن» شامل غذاهایی که او امتحان کرده بود، به منوی رستوران یائوجی چائوگان اضافه شد.

یائو می گوید: «از اینکه چائوگان را امتحان نکرد ناراحت نشدم. چائوگان غذای خاصی است. اهالی پکن از بچگی با مزه ی آن ها آشنا هستند و بیشتر به خوردن آن عادت دارند. اما عادت به آن برای دوستان مان از جاهای دیگر شاید ممکن نباشد. به علاوه، بایدن به خواست خودش به یائوجی آمده بود و ما هیچ توصیه ای به او نکردیم.»

«اما با این وجود هم بایدن فرهنگ غذایی چین را خیلی خوب می شناسد چون نودل با پوره ی لوبیا سفارش داد (خرید نودالیت از دیجی کالا)، یک غذای اصیل که نمادی از پکن است.»

به گفته ی رسانه های چینی بایدن از مشتریان دیگر رستوران به خاطر ایجاد مزاحمت برای آن ها عذرخواهی کرده بود و گرچه هزینه ی سفارش شان ۷۹ یوان شده بود اما او ۱۰۰ یوان پرداخت کرد. اینطور که گفته می شود او از صاحبان رستوران خواسته بود باقی پول را برای خود نگه دارند چون انعام دادن در آمریکا رسم است و هم اینکه این پول جبران مزاحمتی باشد که برایشان ایجاد شده بود.

این بازدید که تبلیغات رسانه ای زیادی برای آن شد، از سوی رسانه های چینی «دیپماسی نودل» نام گرفت.

یائو می گوید: «از جهت تجاری، خوشحال هم بودیم از اینکه فرهنگ غذایی کشورمان را به دوستان خارجی مان معرفی کردیم. از اینکه فرصتی پیش آمد که آن ها غذای چینی را امتحان کنند خیلی احساس افتخار کردیم.»

«همیشه پذیرایش هستیم»

گرچه این بازدید تنها ۲۰ دقیقه طول کشیده بود، اما همان برای رونق کسب و کار یائوجی چائوگان کافی بود. این رستوران که بیشتر از ۳۰ سال از تأسیس آن می گذرد، در سال ۲۰۱۲ شعبه ی دوم خود را افتتاح کرد. آن ها در حال حاضر سه شعبه دارند.

و حالا پیروزی بایدن موج جدیدی از علاقمندان را روانه ی رستوران اصلی یائوجی چائوگان کرده است، رستورانی با ظرفیت پذیرایی از ۴۰ نفر که در نزدیکی منطقه ی تاریخی گولوی پایتخت چین واقع شده است.

به دنبال پیروزی اخیر بایدن، مردم و رسانه ها به آنجا آمدند تا از دیواری که از تصاویر بازدید رئیس جمهور منتخب آمریکا پوشیده شده عکس بگیرند و «ست بایدن» را سفارش دهند.

یکی از مشتریان این رستوران می گوید: «وقتی بایدن به پکن آمد من هنوز دانشجو بودم. کی فکرش را می کرد ۹ سال بعد این جنتلمن مسن رویایش برای رئیس جمهور آمریکا شدن را محقق کند. امیدوارم رابطه ی چین و آمریکا خیلی زود از رکودی که در دوران ترامپ بود خارج شود.»

یائوجی چائوگان در Dianping که محبوب ترین سایت نقد و بررسی رستوران در چین است نقدها و نظرات زیادی طی سالیان دریافت کرده و امتیاز آن از پنج ۳/۹۴ است.

یائو می گوید: «اگر بایدن وقتی رئیس جمهور شد فرصت کرد به پکن بیاید، امیدوارم بتواند باز به رستوران ما بیاید و دوباره غذاهای پکن را امتحان کند.»

«به عنوان یک دوست قدیمی و یک مشتری همیشه پذیرای او هستیم.»

این اما اولین بار نیست که یک چهره ی سیاسی رستوران های چینی را در کانون توجه قرار می دهد.

بعد از آنکه در سال ۲۰۱۳ شی جین پینگ، رئیس جمهور چین در یک رستوران دامپلینگ بخارپز پکن در صف ایستاد، پول پرداخت کرد و ناهارش را با خود برد، یک «ست رئیس جمهور» به منوی این رستوران اضافه شد.

شی جین پینگ همچنین با بازدید از یک رستوران نودل (خرید نودل هاتی کارا از دیجی کالا) در شهر فوجوی چین در حدود بیشتر از ۲۰ سال قبل، به فروش آن کمک کرد. او در سال ۲۰۱۴ بازدید دیگری از این رستوران داشت.

بیشتر بخوانید:

جو بایدن کیست؟ زندگی و اصول اخلاقی-سیاسی مردی که از تراژدی های بزرگ عبور کرد

دیدار با «جیل بایدن»: بانوی اول آینده آمریکا و همسر جو بایدن

اشلی بایدن کیست: دختر اول جدید ایالات متحده که قرار است جایگزین ایوانکا ترامپ شود

محتواهای بحث برانگیز لپ تاپ هانتر بایدن ؛ از شماره تلفن کلینتون‌ها تا تصاویر مستهجن

همه چیز در مورد کامالا هریس : معاون جو بایدن و زنی که او را «مومالا» صدا می‌زنند

 

تماشای این ویدئو را به شما پیشنهاد می کنیم:

منبع: cnn
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود