سکانس جنجالی قسمت ۲۱ سریال آقازاده و واقعیت‌های ایران به زبان «حامد»

سکانس جنجالی قسمت ۲۱ سریال آقازاده و واقعیت‌های ایران به زبان «حامد»

قسمت بیست و یکم سریال آقازاده از جمله قسمت های خاص این مجموعه پربیننده در شبکه نمایش خانگی است. جایی که شباهت سازی تیراندازی با بالش دکتر بحری و به همسر جوانش با تیراندازی دکتر نجفی به میترا استاد در حمام، بازتاب های زیادی پیدا کرده است.

موضوعی که قبلا وکیل دکتر نجفی درباره آن هشدار داده بود! حامد عنقا نویسنده سریال آقازاده تلاش کرده تا به نوعی سریال آقازاده، مروری داشته باشد بر اتفاقات سیاسی و فرهنگی و اقتصادی ایران در دهه نود شمسی تا فضای آن برای مخاطب، ملموس باشد.

اما خوب ، روایت ژن خوب ها در قاب شبکه نمایش خانگی ایران، خیلی صریح و بی پرده امکان پذیر نیست و به همین خاطر، او گاها از دیالوگ ها برای ارائه مروری بر واقعیت های جولان مفسدان اقتصادی کشور، استفاده می کند.

حامد  تهرانی با بازی سینا مهرداد که همسر راضیه با بازی پردیس پورعابدینی محسوب می شود، معمولا با دیالوگ هایش سعی می کند تا از زبان ملت سخن بگوید و ما واقعیت هایی از امروز ایران در سالهای پایانی سده چهاردهم شمسی را از زبان این هنرپیشه بشنویم. در قسمت ۲۱ سریال آقازاده، پسر دکتر بحری که بعضی ها آن را بی شباهت با قمار بازی چون ساشا سبحانی نمی دانند، در زندان است و دادگاه دکتر بحری به همان سبک و سیاق دکتر نجفی شهردار سابق تهران برگزار می شود.

در این قسمت هم مانند سایر قسمت‌ها بخشی از سریال به شعار‌ها و سخنرانی‌های یکی از شخصیت‌ها اختصاص پیدا می‌کند که در واقع سخنوری‌های نویسنده است در باب ایدئولوژی و طبقه اش.

در این قسمت باز هم از زبان حامد می‌شنویم که مردم گناه امثال نیما بحری و امیر بحری و انواع اقسام آقا‌ها و آقازاده‌های فاسدی که شکل و تیپی همچون حامد و حاج محسن و … دارند را به پای همه‌ی افراد با این شکل شمایل می‌نویسند. حامد میگوید که برای مردم، فرقی بین من و شما و اون وزیری که بچه اش، آش را با جاش می خوره نیست . . .

حامد تهرانی ، زبان بخشی از جامعه ایران است که مثل او فکر می کنند. اکثریت جامعه را هم تشکیل می دهند. وزیری که بچه اش ، آش را با جاش میخوره، می تواند مصداق دکتر شبنم نعمت زاده، دختر وزیر سابق صمت باشد که به ۲۰ سال حبس محکوم شد. می تواند مصداق دختر وزیر سابق کار باشد که اسحاق جهانگیری در مناظره های انتخاباتی از وی حمایت کرد و گفته بود که به کار شریف واردات لباس مشغول است . .

اقتصاد امروز ایران، جولانگاه آقازاده ها، خانم زاده ها، آقا دامادها، ژن خوب ها و عروس خانم ها شده است که دیر آمده اند و می خواهند زود هم کاسبی کنند و رهسپار کانادا و استرالیا و آمریکا و . . . شوند.

اما موضوع دیگری هم که بد نیست به آن پرداخته شود این است که برای طبقه‌ای که برای مفاهیمی، چون سفره، نان و نمک و… را ارزش می‌نهند، ننگ آور است که هم سفره‌ای هایشان به چنان فساد‌هایی مبتلا باشند. امثال دکتر بحری و حاج حسن ها همچنان در خانه‌ی حاج رضا رفت و آمد دارند. کم نبودند مهمان‌های عروسی حامد که شکل و شمایل و پتانسیلی، چون حاج حسن داشتند؛ و کوتاه سخن آن که آیا واقعا به غیرت آمدن اکنون حاج رضا و حامد، دست آن‌ها را از هم گناه بودن با اطرافیانشان پاک خواهد کرد؟

آیا مردم به قول حامد در دیالوگی با مافوقش در قسمت ۲۱ سریال آقازاده، حق ندارند که همه این ها را مثل هم ببینند و قضاوت کنند؟ آیا مردم در یک دهه اخیر، کم از فساد دانه درشت ها و مفسدان اقتصادی در دادگاه مبارزه با مفاسد اقتصادی از ریخته گران و نعمت زاده ها تا سید محمد امامی و هادی رضوی و خاوری و غیره شنیدند؟

به نظر می رسد سکانس جنجالی قسمت ۲۱ سریال آقازاده که روایتی است درست از واقعیت های امروز ایران، سالها پس از پایان این سریال، دست به دست شود و مرور شود.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۲ نظر

ورود

  • soltan آذر ۱, ۱۳۹۹

    به خاطر شما فارسهای افقانی کثیف حتی یک سریال خوب تو این مملکت ساخته نمیشه.

    • علی زمانی آذر ۱, ۱۳۹۹

      مخاطب گرامی
      اهانت در فضای مجازی، تعقیب کیفری دارد. در صورت تکرار، مراتب به پلیس فتا برای رصد هویت شما از طریق ip اعلام خواهد شد