بالاتر بودن ریسک شکستگی های استخوانی در افراد گیاهخوار به دلیل کمبود مواد مغذی

بالاتر بودن ریسک شکستگی های استخوانی در افراد گیاهخوار به دلیل کمبود مواد مغذی

محققان می گویند ریسک شکستگی استخوان در وگان ها ممکن است به دلیل نوع رژیم غذایی شان بالاتر باشد.

پژوهشی بر روی نزدیک به ۵۵ هزار نفر نشان داده احتمال شکستگی لگن در افرادی که رژیم گیاهخواری دارند ۲/۳ برابر بیشتر از کسانی است که گوشت مصرف می کنند.

احتمال شکستگی استخوان در افراد گیاهخوار به طور کلی ۴۳ درصد بیشتر است. در عین حال، احتمال شکستگی لگن در گیاهخوارها بیشتر از آن هایی است که گوشت (خرید سوسیس گیاهی نوپرو از دیجی کالا) یکی از اجزای رژیم غذایی آن ها است.

این تحقیق می گوید وگان ها به دلیل خودداری از مصرف مواد لبنی مثل پنیر و شیر، از استخوان های ضعیف تری برخوردارند.

شواهد و مدارک حکایت از آن دارد که مصرف کلسیم (خرید شیر ارگانیک از دیجی کالا) در دوران بزرگسالی بر تراکم استخوان تأثیر می گذارد، گرچه هنوز مشخص نیست که این مسأله ریسک شکستگی های استخوانی را افرایش می دهد یا خیر.

یک توضیح منطقی دیگر در این رابطه بر اساس یافته های علمی، این است که وگان ها اغلب لاغرتر از کسانی هستند که گوشت مصرف می کنند.

گرچه این مسأله ممکن است از جهاتی دیگر برای سلامت آن ها مفید باشد، اما استخوان های آن ها وزن کمتری برای متحمل شدن دارند، به همین دلیل ممکن است ضعیف تر باشند.

وگان هایی که وزن کمتری دارند از چربی کمتری برخوردارند که بتواند هنگام سقوط از استخوان های آن ها محافظت کند، امری که ممکن است شکستگی های استخوانی را محتمل تر سازد.

دکتر تامی تانگ محقق ارشد پژوهش مذکور در دانشگاه آکسفورد می گوید: «این تحقیق نشان داد وگان هایی که به طور متوسط شاخص توده بدنی (BMI) پایین تری دارند و کلسیم و پروتئین کمتری هم دریافت می کنند، ریسک شکستگی های استخوانی در نواحی متعدد در آن ها بالاتر است.»

«شما باید به مزایا و خطرات رژیم خود توجه کنید و مطمئن شوید که کلسیم و پروتئین کافی برای بدن تان را تأمین می کنند و شما را از یک شاخص توده بدنی مناسب برخوردار می کنند، به طوری که نه اضافه وزن داشته باشید نه کمبود وزن.»

نتایج این تحقیق که در نشریه ی BMC Medicine منتشر شده بیان می کند در فاصله ی زمانی انجام این پژوهش هزار وگان شرکت کننده در مقایسه با افراد گوشتخوار نزدیک به ۱۵ بار بیشتر دچار شکستگی استخوانی شده بودند.

گیاهخوارها ۳ شکستگی استخوانی بیشتر داشتند و این در حالی است که شواهد نشان می دهد پروتئین جذب کلسیم در بدن را افزایش می دهد، امری که ممکن است به محکم شدن استخوان ها کمک کند.

محققان در این پژوهش به مطالعه بر روی ۵۵ هزار زن و مرد در فاصله ی سال های ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۱ پرداختند و ترجیحات غذایی آن ها را ثبت کردند.

شرکت کنندگان این پژوهش به طور متوسط نزدیک به ۱۸ سال مورد بررسی گرفتند. در این مدت نزدیک به ۴ هزار مورد شکستگی استخوانی در این افراد رخ داد.

احتمال شکستگی در نواحی اصلی مثل شکستگی یکی از دندان ها یا ترقوه در وگان ها ۵۹ درصد بیشتر از گوشتخوارها بود.

بیشتر بخوانید:

کاهش وزن با گیاهخواری؛ رژیم های غذایی گیاهی چگونه باعث کاهش وزن می شوند؟

سلبریتی هایی که رژیم گیاهخواری را کنار گذاشتند

پیرسینگ تفنگ و چاقو ؛ جشنواره عجیب گیاهخواران تایلند

رژیم غذایی گیاهخواری چه تغییراتی در بدن ایجاد می‌کند؟

آموزش چندین نوع غذای مخصوص گیاهخواران [قسمت چهارم و پایانی]

سلبریتی هایی که نمی دانستید وگان هستند

منبع: dailymail
دیجیاتو
بدون نظر

ورود