بازی «مافیا»: جدال اکثریت آگاه و اقلیت ناآگاه؟

بازی «مافیا»: جدال اکثریت آگاه و اقلیت ناآگاه؟

بازی مافیا چیست؟ بازی مافیا چگونه است؟ این سوالاتی است که این روزها با فصل جدیدی از برنامه شب های مافیا به گوش می رسد. بازی مافیا یکی از بازی های محبوب سال های اخیر است که به خصوص میان جوانان در کافه ها و دورهمی های خانوادگی و دوستانه در ایران و سایر نقاط جهان، باب شده و فیلم ها و سریال ها و مجموعه های تلویزیونی زیادی از آن ساخته و حتی در ایران نیز روی آنتن رفته است.

بازی مافیا چگونه است؟

شب های مافیا نام سریالی است که شماری از هنرپیشه های سینما و تلویزیون ایران در آن نقش آفرینی می کنند و از محصولات شبکه نمایش خانگی کشور در روزگار پخش سریال آقازاده به شمار می رود. در روزگار کرونا، برخی از دورهمی های پارکی جوانان به بازی مافیا اختصاص یافته بود که احتمالا پس از کرونا نیز این بازی مثل بازی های رومیزی، مخاطبان زیادی پیدا کند و کاسبی کافه دارها را داغ کند.

بازی مافیا در واقع یک بازی بین دو گروه است. بین دو تیم که یکی از آن ها، اکثریت آگاه و دیگری اقلیت نا آگاه هستند. از بازی های جذاب و گروهی است که در جمع دوستانه می توان آن را تجربه کرد. وسایل زیادی نیاز ندارد و بیشتر به جنبه استدلال و روانشناسی تکیه دارد. هوش جمعی را افزایش می دهد و مثل هر بازی دیگر، باعث افزایش مهارت های ارتباط جمعی می شود.

بازی مافیا چگونه است؟

گزینه خوب برای هاستل گردها در کشورهای خارجی که به دنبال دوست و آشنا و همپا در سفرهای خود هستند و قصد دارند از طریق یک بازی گروهی و مشارکتی، دوستان خوب پیدا کنند. این که بازی مافیا را باید حداقل با چند نفر انجام داد، قانون مشخصی ندارد. حتی با گروه های ۵ تا ۸ نفره نیز می توان بازی مافیا را اداره کرد.

تاریچه بازی مافیا به کشور روسیه باز میگردد. کشوری که در حوزه بازی سازی چه دیجیتالی و چه غیر دیجیتالی، کشور موثری نیست اما به هر حال، بازی مافیا را با نامی چون دیمیتری دیویدوف که دانشجوی رشته روانشناسی دانشگاه دولتی مسکو یکی از برترین دانشگاه های اروپا بود، می شناسیم. این بازی در یک پروژه تحقیقاتی در دستور کار قرار گرفت و در قاره های مختلف نیز شیوع پیدا کرد.در دهه نود میلادی یکی از بازی های محبوب در خانواده ها بود و اکنون در ایران نیز گزینه خوبی برای عاشقان کافه گردی و همپایابی و به خصوص مدیریت ایونت های آخر هفته و تورهای گردشگری محسوب می شود.

در هشتگ #mafia در اینستاگرام می توان تجربه ها و نظرات بازیکنان بازی مافیا را در سراسر جهان مشاهده کرد وبا دیدگاه های آن ها آشنا شد.

بازی مافیا چگونه است؟

نقش های اصلی بازی مافیا چیست؟

نقش های اصلی بازی مافیا اهمیت زیادی دارند. نقش اصلی را فردی که راهبر یا خدا نامیده می شود، بر عهده دارد. هیچ تاثیری در روند بازی ندارد و فقط اداره کننده بازی است. وقتی که شب می شود، بازیکنان چشمان خود را بسته و راهبر اصلی بازی، نقش ها را بیدار می کند و از آن ها سوالاتی می پرسد.

برای «مافیا» این سوال مطرح می شود که می خواهیدچه کسی را به قتل برسانید؟ برای نقش «دکتر» این سوال مطرح می شودکه قصد نجات چه کسی را دارید؟ برای نقش «کارآگاه» این سوال مطرح می شود که قصد اطلاع از نقش کدام فرد را دارید؟

وقتی روز می شود، نقش ها بیدار می شوند و راهبر اصلی بازی به این طریق جلو می رود تا افرادی که بازیکنان گمان دارند که جزو گروه مافیا هستند، مشخص کنند. بازی با چرخه روز و شب ادامه می یابد تا در هر چرخه، یک نفر کشته و از بازی خارج شود. البته اگر نقش «دکتر»، بتواند فرد کشته شده توسط مافیا را نجات دهد، فرد کشته شده از بازی حذف نخواهد شد. نقش خدا یا راهبر اصلی در بازی مهم است.

در یک گروه ۱۰ نفره معمولا ۲ تا ۳ نفر، مافیا هستند که در نخستین شبی که توسط راهبر یا خدا یا گاد اعلام می شود، با یکدیگر آشنا خواهند شد. هنگامی که افراد حاضر در بازی، تلاش دارند که مافیا را شناسایی کنند و از بازی خارج کنند، مافیا باید نقش خود را به کلی کتمان کرده و یا با دروغ، افراد را از نظر خود منصرف کند.

بازی مافیا

نقش مافیا ، مهم ترین نقش در این بازی گروهی است. اگر دیگران بفهمند که مافیا کیست، از بازی حذف می شود. هیجان کاسته می شود. برای ارتقا موفقیت حداکثری مافیا، بایستی در طول روز با هم همکاری کرده و برای افرادی که قصد دارند در شب آن ها را به قتل برسانند، راهبردی درست داشته باشند.

اگر مقتول، توسط نقش «دکتر» نجات یابد، به بازی ادامه خواهد داد و اگر توسط نقش دکتر، این کار صورت نگیرد، از بازی حذف می شود. نقش «شهروند» در بازی مافیا ، اگاهی از دروغ هایی است که مافیا می گوید. بهترین پیشنهاهدی که برای موفقیت در این نقش وجود دارد، برقراری دوستی با افراد دیگر است و اینکه به نشانه های کلامی، استدلالی، زبان بدن و شهود خود اطمینان پیدا کنند.

نقش دکتر در بازی مافیا ، نقشی است که یکی از شهروندان ایفا می کند. دکتر در هر دوره از شب، می تواند در صورت تشخیص درست، یکی از افرادی را که مافیا کشته نجات دهد. البته دکتر ، قادر به نجات خود نیست. از نقش های دیگر بازی مافیا ، نقش کارآگاه است. جزو شهروندان بوده و در هر دوره از شب می تواند به یکی از افرادی که گمان برده مافیا است، به خدا اشاره کند. این نقش در این بازی جذاب است. چون کارآگاه، اگر بتواند هویت افراد مختلف را تشخیص دهد، شهروندان می توانند با هم آشنا شده و علیه مافیا، متحد شوند.

بازی مافیا چگونه است؟

قوانین بازی مافیا

قوانین بازی مافیا را باید به درستی بدانید. هدف اصلی بازی مافیا همانطور که گفیتم، از بین بردن گروه شهروندان توسط مافیا و بر عکس است. اگر یکی از این ۲ گروه در اکثریت باشند، بازی تمام است. شما یک گروه ۱۰ نفره برای بازی مافیا دارید. کارت ها را در میان افرادتقسیم کنید. خدا باید این کار را بکند.

نقشی در روند بازی ندارد. وظیفه نظارت دارد. وقتی کارت ها بین افراد توزیع شد، در فرآیندتوزیع کارت ها نظارت دارد. باید تلاش کند که کسی از نقش دیگری آگاه نشود. یک نفر کارآگاه و یک نفر دکتر و ۳ نفر مافیا و ۵ نفر شهروند هستند. شما نباید نقش دیگری را جویا شده و نقش خود را نیز به اطلاع دیگران برسانید.

این بازی همانطور که در این گزارش روزیاتو گفتیم، در دو بخش روز و شب برگزار می شود. وقتی توسط خدا، شب اعلام می شود، همه باید چشمان خود را بسته نگهدارند و تا زمانی که خدا نقش های آن ها را صدا نزده، چشمان را باز نکنند. پس از آن، هر کدام از نقش ها، طبق گفته خدا، بایستی چشم خود را باز کند تا خدا با آنها آشنا شود. خدا به ترتیب نقش های مافیا، دکتر و کاراگاه بیدا می شود. در سکوت، مافیا همدیگر را خواهند شناخت.

بازی مافیا چگونه است؟

در شب اول، خدا بازی را شروع کرده و از بازیکنانی که در بازی حضور یافتند درخواست می کند که چشمان خود را بسته نگهدارند. پس از آگاهی از بسته بودن چشمان این افراد، دستور میدهد که مافیا بیدار شود. مافیا بیدار و با هم آشنا می شوند. روز اول بازی مافیا، همه چشمان خود را باز می کنند. بازی آغاز می شود.

همه برای جلو برودن بازی، در تلاش برای اطلاع از نقش های هم، یکدیگر را متهم می کنند. اگر اتهام به درستی صورت بگیرد، رفتارهای غیر معمول را می توان شناسایی کرد.سوال کردن از نقش افراد مهم است.

محیط (UI) یکی از اپلیکیشن های ایرانی بازی مافیا

به چشمان طرف مقابل نگاه کنید و از او سوال کنید که آیا او مافیا است؟ پس از اینکه همه خود را ابراز کردند، نوبت به متهم کردن می رسد. یک یا چندنفر به عنوان مظنون یا مظنونین شناسایی می شود. سپس با اشاره خدا، رای گیری برای قتل یک نفر آغاز می شود. اگر مظنونین بیش از یک نفر باشد، فردی که بیشترین رای داشته از بازی اخراج می شود و پس از بیرون رفتن از بازی نباید نقش را اعلام کند. . . .

بازی مافیا چگونه است؟

با برخی از اپلیکیشن های ایرانی که در مارکت های دانلود اپ اندرویدی قابل دانلود هستند می توان بازی مافیا را آنلاین انجام دهد. البته در گوگل پلی و اپل استور نیز اپ هایی برای بازی آنلاین مافیا در دسترس است. مافیا بازی های ایرانی از بازی های انلاین هم برای انجام این بازی جذاب و هیجان انگیز استفاده می کنند.

تجربه های خود را از بازی مافیا از طریق کامنت به اشتراک بگذارید.

بیشتر بخوانید:

نقش فروشنده در بازی مافیا

پر فالوئرین پیج های اینستاگرام در سال ۲۰۲۰ میلادی

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
یک نظر

ورود