با پر بازده ترین سهام بورس ایران در ۳ سال گذشته آشنا شوید

با پر بازده ترین سهام بورس ایران در ۳ سال گذشته آشنا شوید

پر بازده ترین سهام بورس ایران در ۳ سال اخیر نشان می دهد که سهام بازار پایه و سهامی که در بازار فرابورس مورد معامله قرار می‌گرفت و در تابلو اصلی بورس حضور نداشت، در فهرست پر بازده ترین سهام بازار سرمایه کشور در ۳ سال اخیر قرار گرفته است.

در فهرست پر بازده ترین سهام بازار بورس ایران در ۳ سال گذشته، شرکت معدنی دماوند با نماد کدما، در فهرست پر بازده ترین سهم بورس ایران در ۳۶ ماه اخیر قرار گرفت. رتبه دوم پر بازده ترین سهم بورس ایران در ۳ سال اخیر، به شرکت بیمه پاسارگاد از شرکت های فرابورسی در گروه بیمه رسید. هر سهم بیمه پاسارگاد با نماد بپارس در ۳ سال اخیر، رشد ۱۷۶ برابری داشته است.

شرکت نوش مازندران که در ۱۰ سال اخیر در فهرست پر بازده ترین سهام بورس ایران بوده، در ۳ سال اخیر نیز در فهرست پر بازده ترین سهام بورس ایران در رتبه سوم قرار گرفت. هر سهم غنوش ظرف ۳۶ ماه اخیر، بیش از ۱۴۴ برابر شده است.

این سهم، همواره یکی از پر بازده ترین سهام گروه صنایع غذایی بازار سرمایه کشور بوده است. رتبه چهارم پر بازده ترین سهام بورس ایران، به شرکت کارخانجات کابلسازی ایران رسید. سهم بایکا که در بازار پایه قرار دارد، رشد ۱۲ هزار و ۹۹۲ درصدی را تجربه کرد و هر سهم بایکا در ۳ سال، حدودا ۱۳۰ برابر شد.

رتبه چهارم پر بازده ترین سهم بورس ایران در ۴ سال اخیر، شرکت توسعه چشم انداز شمال با نماد وشمال است که در بازار پایه فرابورس قرار داشت. هر سهم وشمال در این ۳ سال، ۱۱۹ برابر شد. فقط از اول فروردین تا آذر ماه ۹۹، هر سهم وشمال بیش از ۵ برابر رشد کرده است.

پر بازده ترین سهام بورس ایران
فهرست نمادهای پر بازده بورس ایران در ۳۶ ماه اخیر و میزان معاملاتش

رتبه پنجم پر بازده ترین سهم بازار سرمایه کشور در ۳۶ ماه اخیر در اختیار شرکت بیمه تجارت نو با نماد بنو قرار گرفته که در بازار فرابورس قرار داشته و هر سهمش ۱۰۷ برابر شد. پس از آن، شرکت صنعتی مینو با نماد غصینو (نه غمینو) قرار گرفته که هر سهمش ۹۳ برابر شده است.

شرکت فارسیت اهواز با نماد سفاسی، از دیگر نمادهای بازار پایه است که در فهرست پر بازده ترین سهام بورس ایران گرفت و هر سهمش ۹۲ برابر شده است. پس از آن، گروه صنعتی سدید با نماد وسدید را شاهد هستیم که از نمادهای بازار پایه بوده و هر سهمش ۸۸ برابر شده است.

شرکت فرابورس ایران که یکی از نمادهای فراکابی و حاکمیتی بازار سرمایه است، در ۳ سال اخیر، رشد ۸۷۷۸ درصدی را تجربه کرد. فرابورس همچنان گزینه ارزشمندی برای سهامداری بلند مدت است و بازار متشکل ارزی و روند طوفانی عرضه اولیه ها، می تواند منجر به انفجار قیمتی فرابورس در بازه ۵ سال آینده شود.

از دیگر سهام پر بازده بورس ایران در ۳۶ ماه اخیر، شرکت صنایع شیمیایی سینا با نماد شسینا است که هر سهمش در ۳ سال اخیر ۷۶ برابر شده است. پس از آن، شرکت بورس انرژی با نماد انرژی قرار دارد که اخیرا به بازار اصلی ارتقا پایه یافته و هر سهمش در ۳ سال اخیر، ۷۱۹۹ درصد رشد را تجربه کرد.

احتمال اینکه هر سهم بورس انرژی ایران تا اوایل ۱۴۰۰ شمسی به ۱۰۰ هزار تومان برسد، با توجه به واقعیت های بنیادین این نماد (مثل احتمال فروش نفت در بورس انرژی)، دور از انتظار نیست. شرکت دامداری تلیسه نمونه با نماد تلیسه، تنها سهم گروه دامپروری و زراعت بورس ایران است که در فهرست پر بازده ترین سهام بورس ایران قرار گرفت. هر سهم تلیسه در ۳۶ ماه اخیر بیش از ۶۸ برابر شده است.

چند نکته مهم

فهرست پربازده ترین سهام بورس ایران در ۳۶ ماه اخیر مبین نکات مهمی است.

  • نکته نخست اینکه سهام بازار پایه و سهام بازار فرابورس، وضعیت سود دهی و آینده رشد قیمتی کمتری از نمادهای درج شده در بازار اصلی بورس را ندارند و باید به این نمادها هم پس از تحلیل درست، به خوبی توجه و دقت کرد.
  • نکته دوم اینکه در بورس، آینده را باید پیش خرید کرد. سهامداری، نکته مهمی است که به سهم، اجازه رشد سود را می دهد و می توان سودهای صدها برابری دریافت کرد.
  • نکته سوم که این جدول به ما یادآوری می کند، اهمیت سهامداری در شرکت های گروه غذایی و دامپروری و زراعی است که روند سودآوری خوبی در یک دهه اخیر ثبت کردند و به نظر می رسد در یک دهه آینده نیز چنین انتظاری از ان ها، تهی از واقعیت نباشد.
  • نکته چهارم که از این فهرست باید متذکر شد این است که ۲ نماد فرابورس و انرژی، نمادهای مربوط به شرکت های حاکمیتی بازار سرمایه کشور هستند. رشد قیمتی آن ها تضمین شده است و با رونق بورس، سودآوری این ۲ نماد مثل نماد بورس و کالا، افزایش خواهد یافت. محبوب سهامداری بلند مدتی است.
پر بازده ترین سهام
نمودار تکنیکال روند صعودی شاخص کل بورس ایران را مشاهده می کنید که فتح سقف تاریخی ۲ میلیون واحدی را تکرار پذیر نشان می دهد

فراموش نکنید که بورس ایران طبق فاند و در روزگار دلار بالای ۲۴۰۰۰ تومان، محکوم به صعود است و سهامداری بلند مدتی و دوری از هیجان، سلاح خوبی برای شکار سودهای رویایی در سال‌های پسا کرونا است.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۵ نظر

ورود

  • صدرا آذر ۲۲, ۱۳۹۹

    با سلام و عرض ادب و احترام خدمت جناب آقای زمانی.
    خیلی ازتون ممنونم که مطالب بورسی رو تو سایت قرار میدید و زحماتی که بابت نوشتن مطالب میکشین.خواستم ازتون تشکر کنم و مطالب شما باعث شد که من وارد بازار سرمایه بشم.❤❤❤
    فقط آقای زمانی می خواستم ازتون بپرسم که بنظر شما کی مناسب که (بپاس) بخریم؟چون من دیر آشنا شدم با این سهم و میخوام از غافله جا نمونم

  • م ن آذر ۲۲, ۱۳۹۹

    اقای زمانی از چه سایتی برای مقایسه استفاده کردید؟

  • Hasan آذر ۲۳, ۱۳۹۹

    سلام
    خسته نباشید اقای زمانی
    تشکر بابت راهنمایی های عالی تون…یه سوال داشتم تو گوگل و…جوابش پیدا نکردم
    سوال اینه: تکلیف نهایی نمادهای تعلیق شده چی میشه؟ یا شرکت های بورسی که ورشکست ومنحل میشن تکلیف سهامداراش چی میشه؟؟؟مثلا نماد شستان از تیرماه بسته اس…خب طرف میخواد بفروشه قسط داره…تکلیف نهایی همچین شرکتهایی چیه؟؟یه توضیح مختصری اگه خواستین بدین
    تشکر

    • علی زمانی آذر ۲۳, ۱۳۹۹

      فقط باید از سازمان بورس پیگیری باشید. مساله حقوقی است