جشن تکلیف لاکچری ؛ رسم تازه ایرانی ها برای چشم و هم چشمی

جشن تکلیف لاکچری ؛ رسم تازه ایرانی ها برای چشم و هم چشمی

جشن تکلیف لاکچری هم به کلکسیون لاکچری های ایرانیان در سال کرونایی ۹۹ اضافه شد! پس از ختم و طلاق لاکچری، یلدا لاکچری با آجیل کیلویی چند صد هزار تومانی، لاکچری گردی سلبریتی ها و بچه پولدارهایی که حاضرند برای عشقشان، جریمه ۲۰۰ هزارتومانی عبور و مرور بین ۲۱ تا ۴ صبح را پرداخت کنند و مدرسه های لاکچری و جشن تولدهای لاکچری بیمارستان گاندی تهران، اکنون جشن تکلیف لاکچری هم اضافه شد!

پدیده لاکچری گردی و لاکچری شدن و لاکچری مداری شماری از هموطنان در سال های اخیر با قدرت هشتگ های اینستاگرام و استوری های طوفانی، گسترش یافته و رد پایش به مدارس و تولد نوزادان و کودکان رسیده است.

اخیرا جشن تکلیف لاکچری و پر زرق و برق در یکی ازمدارس تهران سبب شده تا جشن تکلیف لاکچری هم در کانون توجه لاکچری دوست ها قرار بگیرد. سناریو نویسی و ژست های ژورنالیستی دخترانی که به سن تکلیف جهت انجام تکالیف شرع مقدس رسیده اند، مساله ای است که در ویدیو جشن تکلیف لاکچری دیده می شود.

به قول برخی از کاربران، نوعی الهام گیری از برنامه های خارجی است که قصد بیان نام آن را در این گفتار نداریم. اینکه فایده این جشن تکلیف های پر زرق و برق چیست، سوال اول است. سوال دوم اینکه انجام تکالیف مذهبی برای پیروان یک مذهب، اگر به قصد تبلیغ و معرفی مذهب صورت میگیرد، نباید منجر به وهن مذهب شود.

تصاویری از جشن تکلیف لاکچری

پوشاندن لباس های عجیب و غریب بر تن دختر بچه ها و تبدیل کردن آن ها به کاراکترهای مد و لباس که در جامعه، کاربردی ندارد، نشان از نقش استایلیست در این برنامه دارد.

جشن تکلیف لاکچری آذر ۹۹ ایرانیان سرتیتر برخی از روزنامه های صبح تهران نیز شد.

جشن تکلیف لاکچری
روایت روزنامه آفتاب از جشن تکلیف لاکچری
پوشاندن لباس سفید بر تن دختر بچه های ۹ ساله در ویدیو جشن تکلیف لاکچری

به هر حال این برنامه خاص که کمتر نمونه آن دیده شده است، به جشن تکلیف لاکچری برداشت شد. اگر چه هنوز معنی و مفهوم لاکچری و لاکچری بودن خیلی در ادبیات گفتاری و نوشتاری ایرانیان مشخص نیست اما می توان این گونه به این اتفاق نگاه کرد که فعالیت های عادی با چاشنی مدل ها و الگوهای غربی یا کمتر دیده شده، می تواند اطلاق لاکچری باشد.

البته چنین برنامه های شاد و رنگارنگ و خاصی در جشن تولدها و برنامه های مهد کودک ها و مدارس لاکچری بالاشهر زیاد می شود.

به هر حال در ایران عصر ۱۴۰۰ شمسی که از چند ماه دیگر آغاز می شود، باید با خیلی از الگوها و متدهای قرن بیستمی خداحافظی کرد و منتظر اتفاقاتی بود که همه چیز را دستخوش تغیرات ژرف و شگرف می کند و جشن تکلیف و تولد و ختم و طلاق نیز از آن مستثنی نیست. این ها همه پدیده های گذار از سنت به پست مدرنیسم است.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۱۳ نظر

ورود

  • Xtract آذر ۲۶, ۱۳۹۹

    اول که شما به عنوان یک رسانه حق ندارید از کلمات بیگانه استفاده کنید به جای لاکچری باید بگید اعیانی . دوم هم اگر کسی پولشو از راه قانونی درآورده باشه و مالیات داده باشه، به دیگران چه ربطی داره که با پولش چکار می کنه ؟ سوم هم من چیز اعیانی ندیدم چهار تا بادکنک و کیک و جشن که اعیانی نیست .

    • نگار آذر ۲۶, ۱۳۹۹

      راستشو بگو خودتم اره؟??خدایی چه کاریه اخه اونم تو کرونا ولی هر چیزی نیاز به تبلیغ داره شماها خودتون چه تبلیغی برای دینتون کردین؟ راه بهتر بلدین بفرمایین

  • Mr. Saxobeat آذر ۲۶, ۱۳۹۹

    من نمی دونم کجای این لاکچری بود؟
    زنه لباس عروسی پوشیده توی یه خونه نقلی برای دخترها جشن تکلیف گرفته.کجاش لاکچری میشه؟پس این پارتی ها و عروسی هایی که طرف با ماشین میلیاردی و شاباش دادن های انچنانی برگزار میشه پس چیه؟
    من نمی دونم واقعا اینا خواستن یه چیز ماندگار برای دخترها بسازن در حد توانشون خرج کردن.من که تجملاتی ندیدم.

    • علی زمانی آذر ۲۷, ۱۳۹۹

      البته درسته نظر شما. کلا همه چیز داره برای ایرانیان، لاکچری میشه 🙂

    • :| آذر ۲۸, ۱۳۹۹

      مشکل اینه برای بقیه دخترا اینجور جشنا گرفته نمیشه.زیاد که خرج کنن ی دونه شیرینی میدن??البته خوبه اینجور چیزا.اما به شرطی که عموم مردم توانایی این کار رو داشته باشن.الان خیلیا حتی توی نون شبشون هم مشکل دارن دیگه توانایی گرفتن اینجور جشن ها رو ندارن.

      • Mr. Saxobeat آذر ۲۹, ۱۳۹۹

        من حرف شما رو قبول دارم الان واقعا اونقدر وضع خرابه که هیچکسی توانایی خرید هیچ وسیله ای رو نداره.
        اما حقیقت امر اینه که همچین جشن تکلیفی برای دخترهای این مملکتون خیلی کوچیکه بخدا لیاقت ماها خیلی بیشتر از این حرف هاست و من نشونه ای از تجملات توی این جشن رو ندیدم.نه خونه مجللی بنده دیدم و نه ریخت پاش زیادی
        البته یه چیزی رو خیلی بدم میاد و اونم اینه که همچین کلیپی رو اجازه دادن پیخش شه و موجب دلخوری افراد جامعمون شه.اینکار درستی نبود ویسری ها اونو فخر فروشی تعبیر میکنن.

        • :| آذر ۲۹, ۱۳۹۹

          تجملات از دید هر طبقه ی چیز تعریف میشه.یکی که طبقه متوسط رو به بالا باشه این چیزا تجملات به حساب نمیاد و ی امر عادیه.با ی حساب سر انگشتی میشه فهمید چند میلیون تومن صرف این جشن شده.فرض رو بر این میگیریم که اون لباس عروس خریداری نشده و فقط برای ی روز اجازه شده باشه.اجازه ی لباس عروس برای ی روز چند میلیون خرج میبره و برای مردمی که در گروه زیر خط فقر و متوسط رو به پایین قرار دارن این مراسمات تجملاتی به حساب میاد چون فراتر از توانشونه و نمیتونن چند میلیون برای جشن خرج کنن .فکر کنم الان بیشتر مردم ایران جزو این گروهن .البته که منم موافقم که برای تمامی دختران اینجوری جشن گرفت بشه اما نه به شرطی که این فقط گروهی از مردم توانایی گرفتن چنین جشن هایی رو داشته باشن بلکه تمامی مردم توانایی برگزاری چنین جشن هایی رو داشته باشن.فک کنم همه دوس داشته باشن که دخترشو با همچین جشن هایی خوشحال کنن اگه که بتونن

  • ‌‌‌... آذر ۲۷, ۱۳۹۹

    برا جشن تکلیف ما ۴تا شکلات میدادن که همشون مال جشن بازگشایی مدارس بودن???

  • ? آذر ۲۷, ۱۳۹۹

    ?چادر نماز سیاه هم مگه داریم که گیر دادن به رنگ سفیدش

  • Gf آذر ۲۷, ۱۳۹۹

    زیاد هم هزینه برنداشته نهایتا ۵۰۰هزارتومان
    بعدام میخواهید لباس سیاه بپوشند???

    • ی نفر آذر ۲۸, ۱۳۹۹

      حاجی اجاره همون لباس عروس بیشتر از ۵۰۰ میشه بخدا 😐 چیجوری حساب کردی نهایتا ۵۰۰ تومن شد??

  • رحمان آذر ۲۹, ۱۳۹۹

    به نظر بعضیها یک جشن ساده است و برای بعضیها هم خیلی لاکچریه. مشکل اصلی اینه که چرا همه چیز رو به گند میکشن. پول زیادی داری می خوای جشن بگیری چشم بقیه در بیاد اشکال نداره بگیر ولی الکی به جشن تکلیف ربطش نده. این هم مثل گودبای پارتی برای رفتن به حج و کربلا یا جشن برگشت حاج آقا و حاج خانم شده. وقتی هدف یک مراسم رو ازش بگیری و تبدیلش کنی به مراسمی توخالی برای چشم و همچشمی همین میشه دیگه.

  • پرنیان اردیبهشت ۲۰, ۱۴۰۱

    برای ما جشن نگرفتن به خاطر کرونا الان با اینکه ۱۰ سالمه هنوز دارم حرص جشنو می خورم..اگه این جشن لاکچری نیست پس چیه؟من بزرگترین انتظارم این بود که فقط بهم تبریک بگن ):