چه کشورهایی تاکنون واکسن کرونا را خریداری کرده اند و کدام پرفروش تر است؟

چه کشورهایی تاکنون واکسن کرونا را خریداری کرده اند و کدام پرفروش تر است؟

دیروز هشتگ واکسن بخرید در توییتر کاربران ایرانی ترند شده بود و بسیاری از دولت خواسته بودند مانند بسیاری از کشورهای جهان برای خرید واکسن کرونا خارجی دست به کار شوند و منتظر واکسن داخلی نمانند. این در حالی است که مقامات تحریم های ایالات متحده را مانع خرید واکسن کرونا برای ایرانیان می دانند و آمریکایی ها نیز اصرار دارند که تحریم های این کشور شامل مسائل بشردوستانه مانند نقل و انتقال دارو و مواد غذایی نمی شود. این تعلل ها و تناقض گویی های مقامات کشور در حالی است که برخی از کشورهای جهان و حتی کشورهای خاورمیانه ای مانند عربستان و امارت و بحرین، واکسن کرونا را خریداری کرده و واکسیناسیون عمومی و رایگان را آغاز کرده اند.

دیروز هشتگ واکسن بخرید در توییتر ترند شده و بسیاری از دولت خواسته بودند مانند بسیاری از کشورهای جهان برای خرید واکسن کرونا دست به کار شوند.

در هنگام نوشتن این مقاله بیش از ۷.۲۵ میلیارد دوز از واکسن های کرونا پیش خرید شده که برای واکسیناسیون بیش از ۳.۵ میلیارد نفر از مردم جهان کافی خواهد بود. اگر چه کشورهای ثروتمند و غربی پیش تر دست به کار شده و مقادیر بیشتری از واکسن های کرونا را خریداری کرده اند اما هند با بیش از ۱.۵ میلیارد دوز واکسن پیش خرید شده در این زمینه رکوردار است. در مقابل باید بدانید که ایالات متحده تاکنون ۱.۰۱ میلیارد دوز واکسن کرونا خریداری کرده و اگر چه این رقم از رقم خریداری شده توسط دولت هند کمتر است اما باید به این نکته توجه داشت که جمعیت ایالات متحده ۳۳۰ میلیون نفر و جمعیت هند ۱.۳ میلیارد نفر است.

دیروز هشتگ واکسن بخرید در توییتر ترند شده و بسیاری از دولت خواسته بودند مانند بسیاری از کشورهای جهان برای خرید واکسن کرونا دست به کار شوند.

بدون داشتن قدرت خرید کشورهای ثروتمند، کشورهای با درآمدهای کمتر باید به دنبال روش های دیگری برای خرید واکسن های کووید-۱۹ باشند، مانند شرکت داوطلبانه در تست های بالینی واکسن های جدید و دریافت مقادیر از این واکسن به خاطر مشارکت در این پروژه، کاری که کشور پرو انجام داده است. کشورهای ثروتمدن تاکنون ۵۴ درصد از دوزهای خریداری شده را به خود اختصاص داده اند که برابر با ۴ میلیارد دوز است. برای مقایسه، کشورهای ضعیف و متوسط از لحاظ درآمدی تنها ۲۳ درصد از دوزهای خریداری شده را به خود اختصاص داده اند. کانادا با سفارش ۳۵۰ میلیون دوز واکسن کرونا و جمعیتی حدود ۳۸ میلیون نفری، بیشترین سفارش به ازای هر نفر را داشته است که به معنای ۹ دوز برای هر شهروند این کشور است.

دیروز هشتگ واکسن بخرید در توییتر ترند شده و بسیاری از دولت خواسته بودند مانند بسیاری از کشورهای جهان برای خرید واکسن کرونا دست به کار شوند.

تاکنون بیش از ۲۰۰ نسخه واکسن برای کرونا آزمایش شده اما همه آن ها با موفقیت همراه نبوده اند. واکسن ساخته شده توسط دانشگاه آکسفورد پرطرفدارترین واکسن بوده و تاکنون ۲.۵ میلیارد دوز از آن به فروش رسیده است. بیش از ۵۰۰ میلیون دوز از واکسن تولیدی این دانشگاه مشهور در همکاری با موسسه آسترازنکا به هر یک از کشورهای هند و ایالات متحده فروخته شده، در حالی که این عدد برای اتحادیه اروپا ۴۰۰ میلیون دوز بوده است. واکسن آمریکایی Novavax نیز با پیش فروش ۱.۳ میلیارد دوز در رتبه دوم قرار دارد. واکسن های Pfizer-BioNTech و Moderna نیز به ترتیب ۱۰ و ۶ درصد از واکسن های پیش فروش شده را به خود اختصاص داده اند. از لحاظ قیمت نیز واکسن Pfizer-BioNTech نیز با قیمت ۱۹.۵ دلار به ازای هر دوز گرانقیمت ترین واکنس کرونا به شمار می آید. بدین ترتیب این واکسن تاکنون ۱۳ میلیارد دلار فروش داشته است.

مینو محرز که از او با عنوان محقق اصلی واکسن کرونا ایرانی یاد می شود اعلام کرده که فاز اول تست انسانی واکسن ساخت ایران از هفته اول دی و با مشارکت ۵۶ نفر آغاز خواهد شد. وی در این باره چنین گفته است: «در این فاز دو تزریق برای داوطلبان در فاصله دو هفته انجام می شود. یعنی ابتدا یک تزریق را انجام می دهند و دو هفته بعد هم تزریق دوم را انجام می دهند». محرز مدعی شد در صورت موفقیت آمیز بودن تست ها و تایید واکسن، نهایتاً در اواخر بهار آینده ایرانی ها می توانند واکسن کرونای داخلی را دریافت کنند.

بیشتر بخوانید: مینو محرز: واکسن ایرانی کرونا مشابه واکسن چین و روسیه بوده و ۷۰ درصد اثربخش است

منبع: visualcapitalist
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۲ نظر

ورود

  • hadi دی ۱, ۱۳۹۹

    مقامات حکومتی و دولتی و خانواده هاشون مطمئن ترین واکسن رو خریدن و زدن. بقیه مردم به شخمشونم نیست
    میلیاردها دلار پول در خارج هست که شامل تحریم برای خرید واکسن هم نیست. اما اونها برای خرید واکسن هزینه نمیکنن. گذاشتن برای بعد رفع تحریم که در سوریه و عراق و یمن و … هزینه کنن.

    • امیر دی ۲, ۱۳۹۹

      اضافه کنید واکسن ایرانی رو که اصلا معلوم نیست واکسنه یا اب مقطر