خبر مهم برای سهام خودروسازی و قطعه سازی بورس با پایان قیمت دستوری

خبر مهم برای سهام خودروسازی و قطعه سازی بورس با پایان قیمت دستوری

قیمت سهام خودروسازان و قطعه سازان در بورس ایران با نوسانات زیادی همراه شده است. خودروسازان با زیان های انباشته مواجه هستند و تفاوت قیمت خودرو در درب کارخانه با قیمت خودرو در بازار آزاد، تفاوت بسیار دارد. سرکوب قیمتی هم در سهام خودروسازان و قطعه سازان مشاهده می شود و هم قیمت دستوری برای خودرسازان سبب شده تا آن ها خودرو را کمتر از قیمت روز به فروش برسانند و نتوانند زیان های انباشته خود را جبران کنند.

اکنون دبیر انجمن قطعه سازان خودرو گفته که احتمالا تا پایان این هفته، شورای رقابت و سازمان گسترش، توجیه شوند که پایه قیمت خودروها باید اصلاح شود. رهایی خودروسازان از قیمت های دستوری سبب می شود که قیمت ها به وضعیت تعادل رسیده و زیان انباشته خودروسازها کاهش یابد و این کیفیت و کمیت تولید خودرو در کشور را تحت تاثیر قرار می دهد. همچنین عرضه خودرو در بورس کالا نیز اتفاق بسیار مهمی است که امیدواریم در زمستان ۹۹ رخ دهد.

اگرچه حتی این اتفاق نیز با حالت ایده‌ال کشف قیمت در بازار خودرو فاصله دارد، اما می‌تواند به جبران زیان خودروسازان و افزایش تیراژ تولید منجر شود.

به هر حال این خبرهای مثبت و رسیدن سهام خودرویی و قطعه سازی به کف حمایتی، سبب مثبت شدن آن ها در اولین سه شنبه زمستان ۹۹ شد.

سهام قطعه سازی های بورس در ۲ دی ۹۹ را مشااهده می کنید

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت و گو با مهر گفته بود که نظر نمایندگان مجلس بر عرضه تمامی محصولات خودروسازان در بورس است اما وزارت صمت روی این موضوع بحث دارد. خواسته ما بر این بود که دولت خود لایحه‌ای را برای بهبود وضعیت صنعت خودرو به مجلس ارائه دهد ولی چون دولت اقدامی نکرد ما این طرح را تهیه کردیم.

قیمت دست‌کم ۱۰مدل خودرو تولید داخل کم‌تیراژ و گرانقیمت براساس طرح پیشنهادی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به شورای رقابت و برمبنای بسته پیشنهادی جهش تولید خودروسازان به شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا آزاد شد.

مقرر شده تا قیمت یکسری خودروها در رده قیمتی بالا را خودروسازان تعیین و قیمت خودروهای پر تیراژ را شورای رقابت اعلام کند. با این روند قیمت خودروهای پر تیراژ مانند تیبا، پژو۴۰۵، پژو پارس و برخی انواع سمند در شورای رقابت تعیین خواهد شد.

قیمت بیش از ۱۰خودرو، که اغلب آنها به‌صورت سی‌کی‌دی وارد می‌شود، مانند دناپلاس توربو شارژ، هایما، رانا، کوئیک، شاهین، ساینا، پژو۲۰۷ پانوراما، چانگان، آریا و کی۱۳۲ ایران‌خودرو و سایپا به‌دلیل تولید محصولات مشابه آنها در کرمان موتور، بهمن و مدیران خودرو و خروج بازار این خودروها از انحصار، از شمول قیمت‌گذاری شورای رقابت خارج و از این پس در شرکت‌های خودروسازی قیمت‌گذاری می‌شود.

قیمت خودروها در اولین روز زمستان ۹۹

  • قیمت سمند  LX با کاهش یک میلیونی نسبت به یکشنبه به ۱۷۱میلیون
  • سمندEF۷ با کاهش ۴میلیونی به ۱۸۲میلیون
  • سمند دوگانه‌سوز با کاهش ۴میلیونی به ۲۱۱میلیون
  • پژو۴۰۵ جی‌ال‌ایکس با کاهش ۳میلیونی به ۱۷۴میلیون
  • پژو پارس TU۵با کاهش ۲میلیونی به ۲۳۲میلیون
  • پژو۲۰۶ تیپ۲ با کاهش ۲میلیونی به ۱۷۸میلیون
  • پژو۲۰۶ تیپ۵ با کاهش ۳میلیونی به ۲۴۲میلیون
  • دنا معمولی تیپ‌یک با کاهش ۴میلیون تومانی به ۲۴۲میلیون تومان

نکته قابل توجه کاهش ۵میلیون تومانی قیمت بازار دنا پلاس توربو اتومات و رسیدن نرخ حاشیه بازار این خودرو نامزد آزادسازی قیمت به ۴۱۵میلیون تومان بود. همچنین دیروز نرخ پراید۱۳۱ بین ۹۹ تا ۱۰۰میلیون و پراید۱۳۲ در محدوده ۱۰۲میلیون تومان اعلام می‌شد که هرکدام نسبت به یکشنبه هفته جاری کاهش یک تا ۲میلیون تومانی قیمت را شاهد بود.

مروری بر قیمت سهام گروه خودروسازی در اولین هفته زمستان ۹۹

یکی از گروه های جا مانده از رشد در بورس ایران، گروه قطعه سازی و خودروسازان هستند. سهامی خوب با پتانسیل رشد قیمتی در بلند مدت دارند. در برخی از شرکت های قطعه سازی، شاهد حضور سهامدار غیر ایرانی در میان سهامداران بالای ۱ درصد هستیم. قیمت سهامی برخی از شرکت های خودروسازی در بورس پس از حضور خودرو در بورس کالا و پایان قیمت گذاری دستوری، رشد خوبی در میان مدت و بلند مدت تجربه خواهد کرد.

شرکت ZF آلمان سهامدار عمده شرکت قطعه سازی چرخشگر

لیدر گروه خودرویی و شاید لیدر کل بازار امروز بورس ایران، سهم ایران خودرو است که با بالا و پایین شدنش زیر کانال ۴۵۰ تومان، سبب تغییرات زیادی در شاخص کل و روند اکثر سهام بازار می شود.

در دومین روز زمستان ۹۹، قیمت بسیاری از شرکت های خودرویی در مدار مثبت و صف خرید قرار گرفت. خزامیاد بالاخر بالای ۱۳۰۰ تومان ایستاد و خودرو نیز بالای ۳۵۴ تومان قرار گرفت. خساپا نیز حوالی ۲۶۰ تومان صف خرید میلیونی شد.

قیمت سهام خودرویی
تابلو معاملاتی سهم زامیاد در دومین روز زمستان ۹۹.
تابلو معاملاتی ایران خودرو در ۲ دی ۹۹ روی ۳۵۴ تومان صف خرید میلیونی است.
تابلو معاملاتی پارس خودرو در ۲ دی ۹۹ را مشاهده می کنید که روی ۷۷۵ تومان قرار دارد

سهامدار عمده خپارس، سایپا است و سپس شرکت سرمایه گذاری و توسعه صنعتی نیوان ابتکار. رنا هم ۵.۴ درصد کل خپارس را در اختیار دارد. تا ۲۰۰۰ تومان سهامداری شود.

سهام خودرویی
تابلو معاملاتی سهم سایپا که روی ۲۶۰ تومان صف خرید شده اما از ۶۲۰ تومان به این قیمت بازگشته است!
قیمت تابلو معاملاتی یکی از سهام گروه خودرویی که سهامدار عمده اش ایران خودرو است

شرکت گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو با نماد خگستر، یکی از خوب های گروه خودرویی است. ۴۵ درصد سهامش متعلق به خودرو و بخشی متعلق به گروه مالی پارسیان بانک پارسیان است. به نظر می رسد خگستر زیر ۱۰۰۰ تومان، فروشی نیست.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود