احتمال وقوع جنگ بین ایران و آمریکا تا اول بهمن چقدر است؟

احتمال وقوع جنگ بین ایران و آمریکا تا اول بهمن چقدر است؟

احتمال وقوع جنگ بین ایران و آمریکا در روزهای آینده چقدر است؟ چقدر احتمال دارد که نیروی هوایی امریکا که تا اول بهمن ۱۳۹۹ در اختیار وزارت دفاع دولت دونالد ترامپ است، پایگاه هایی در ایران را مورد تهاجم قرار دهد؟ آیا هواپیماهای غول پیکر B52 که در روزهای پایانی سال ۲۰۲۰ میلادی بر فراز خلیج فارس، مانور می دهند، قصد حمله نظامی پیشدستانه به ایران دارند؟

این ها مجموعه پرسش هایی است که در روزهای اخیر مورد توجه کاربران ایرانی شبکه های اجتماعی بوده و گوگل ترند نیز کلید واژه های احتمال جنگ بین ایران و آمریکا، را در فهرست پر جست و جو ترین key-word ها معرفی می کند.

احتمال وقوع جنگ بین ایران و ارتش آمریکا در نخستین روزهای ژانویه سال ۲۰۲۱ میلادی که مصادف با آخرین روزهای حضور ترامپ در کاخ سفید است، اگر چه منتفی نیست، اما بسیار ضعیف است. اینکه آیا ترامپ در کم تر از ۲۰ روز مانده به پایان ریاست جمهوری خود، وارد جنگی هر چند محدود و کوچک شود تا هزینه مدیریت روابط خارجی و نظامی دولت بایدن را افزایش دهد، نامشخص و تا حدی غیر قابل پیش بینی است چون اساسا، ترامپ خود را کاراکتری غیر قابل پیش بینی معرفی کرده است.

اما او حداقل در ۴ سال اخیر، از رویارویی نظامی مستقیم با ایران، پرهیز کرده است. به هر حال، به نظر نمی رسد که سنتکام در منطقه، توجیهات شاخصی برای حمله نظامی به ایران در دی ۹۹ داشته باشد.

احتمال وقوع جنگ بین ایران و آمریکا در روزهای نخست سال ۲۰۲۱ میلادی از این جهت حائز اهمیت شده است که ترامپ در توییتی مدعی شد که ۴ راکتی که به اطراف سفارت آمریکا در بغداد اصابت کرده است، توسط ایران ساخته شده است و هشدار داد که اگر یک آمریکایی کشته شود، ایرانی ها مسئول هستند. این توییت ترامپ، فورا با واکنش ایران روبرو شد.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران که بعضی رسانه ها از وی به عنوان یکی از گزینه های احتمالی برای نامزدی انتخابات ریاست جمهوری ۲۸ خرداد سال ۱۴۰۰ شمسی از اردوگاه اصلاح طلبان یاد میکنند، اخیرا در توییتر خود هشدار داد که ایران به دنبال جنگ نیست اما حتما از منافع ملی خود دفاع خواهد کرد.

آقای ظریف از کلمات OPENLY & DIRECTLY که با حروف بزرگ نوشته شده بود برای تاکید جمله پایانی هشدار آمیز خود استفاده کرد. ظریف گفته که ایران به اطلاعاتی از عراق دسترسی پیدا کرده که نشان می دهد که امریکایی ها به دنبال توطئه ای برای ساخته و پرداخته کردن بهانه ای برای جنگ هستند.

ترامپ در ژانویه ۲۰۲۰ میلادی همانطور که در عکس زیر هم مشاهده می کنید، در توییتی گفته بود که اگر ایران به هر شخص آمریکایی یا اهداف آمریکایی حمله کند، با پاسخ فوری و قاطع متقابل روبرو می شود. او هم از کلمات QUICKLY & FULLY برای تاکید جمله خود استفاده کرده بود.

جنگ سایبر دیپلماسی ظریف و ترامپ در توییتر در سال های اخیر، احتمالا به موضوع جذابی برای تز ارشد و دکترا دانشجویان روابط بین المللی در آینده تبدیل شود.

احتمال وقوع جنگ بین ایران و آمریکا
پاسخ توییتری ظریف به تهدید آمریکا به وقوع جنگ در روزهای پایانی دولت ترامپ
گزارش ایرنا از تهدید نظامی ترامپ در دسامبر ۲۰۲۰
گزارش روزنامه همشهری از روایت فرمانده نیروی هوا فضا سپاه در برنامه سپاه در پاسخ به حمله نظامی احتمالی آمریکا به ایران در دی ماه ۱۳۹۸

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز ۲۴ ساعت پیش از اولین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی در نشست خبری خود با خبرنگاران گفته بود که به دنبال تنش در منطقه نیستیم اما به دوستان خود در منطقه پیغام دادیم که به آمریکایی ها بگویند که در روزهای پایانی حیات خود در کاخ سفید، دنبال ماجراجویی نباشند. چون ایران در دفاع از خود، هیچ تردیدی ندارد و قبلا پاسخ های ایران را دیده اند. دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز در نخستین هفته دی ماه ۹۹ در توییترش گفته بود که تحرک اخیر نظامی آمریکا در منطقه، نمایشی پدافندی است.

دونالد ترامپ که به صورت غیر منتظره ای، انتخابات نوامبر ۲۰۲۰ میلادی را به رقیب دموکرات خود (جو بایدن و کاملا هریس) واگذار کرده است، اول بهمن ۹۹ باید کاخ سفید را ترک کند. ترامپ در حالی کاخ سفید را ترک میکند که در سال پایانی ر یاست جمهوری پر فراز و نشیب وی، بیش از ۳۰۰ هزار آمریکایی جان خود را بر اثر ابتلا به کووید ۱۹ از دست دادند که در ۱۰۰ سال اخیر، چنین کشتاری از مردم آمریکا بی سابقه بود.

در دوران ریاست جمهوری ترامپ، اولین حمله موشکی مستقیم به یکی از پایگاه های نظامی این کشور توسط سپاه پاسداران صورت گرفت که پس از جنگ جهانی دوم، بی سابقه بود. حمله موشکی ایران به عین الاسد، طبق ادعای ترامپ، بدون کشته و زخمی همراه شد اما بعدا مقامات آمریکا گفتند که ده ها سرباز، ضربه مغزی خفیف شدند و به بیمارستان هایی در آلمان انتقال پیدا کردند.

ترامپ در توییتش پس از حمله موشکی ایران نوشت: ALL IS WELL. به نظر می رسد در سالگرد ترور سردار سلیمانی، آمریکا نگران واکنش های نظامی ایران به این ترور است. تروری که ایران، انتقام آن را قطعی می داند و خروج آمریکا از منطقه را مصداق انتقام سخت دانسته است.

در دوران ریاست جمهوری ترامپ، بزرگ ترین پهپاد جاسوسی صدها میلیون دلاری این کشور با سامانه پدافندی ۱۵ خرداد سرنگون شد که در تاریخ فعالیت نظامی آمریکا در خلیج فارس، بی سابقه بود. دوران ریاست جمهوری ۴ ساله ترامپ در کاخ سفید، دوران ثبت رکوردهای عجیب و غریب هم برای اقتصاد و هم برای صنعت بهداشتی و هم صنعت نظامی این کشور است.

سالگرد ترور سردار سلیمانی مصادف شده است با روزهای پایانی حکمرانی ترامپ در کاخ سفید و هدایت قوی ترین ارتش جهان در سال ۲۰۲۰ میلادی. اینکه ترامپ در روزهای پیش رو، اقدام نظامی علیه پایگاه های ایران در منطقه یا خاک ایران انجام می دهد یا خیر، نامشخص است اما طبق گفته های قبلی فرمانده ارتش کشورمان، رصد های اطلاعاتی ارتش، وقوع جنگ را منتفی می داند.

فرمانده نیروهای هوا فضا سپاه دی ماه سال ۹۸ گفته بود که در صورت حمله موشکی مستقیم آمریکا به ایران، ۴۰۰ نقطه مربوط به حضور آمریکا در منطقه در فهرست حمله متقابل موشکی ایران قرار دارد.

حضور زیر دریایی هسته ای آمریکا در خلیج فارس و پرواز هواپیماهای بمب افکن غول پیکر آمریکا که به قول وزیر امور خارجه ایران، میلیاردها دلار برای آمریکا در روزهای پایانی دسامبر ۲۰۲۰ میلادی هزینه در بر داشته است، در کنار توییت های تهدید آمیز بازنده انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ این کشور ، احتمال وقوع جنگ را افزایش داده و به قول دریابان شمخانی، آنتروپی تنش را بالا برده است.

هفدهم دی ماه ۹۹ مصادف با ۶ ژانویه ۲۰۲۱ میلادی، نشست کنگره آمریکا برای تایید رسمی نتیجه رای گیری در کالج الکترال است که قرار است تکلیف رییس جمهوری بعدی آمریکا را مشخص کند. جاش هالی، سناتور جمهوری خواه گفته به پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری نوامبر ۲۰۲۰ میلادی اعتراض می کند. این اعتراض می تواند دست کم تاخیری کوتاه مدت در روند جلسه کنگره برای تعیین تکلیف رئیس جمهور بعدی ایجاد کند.

جو بایدن رئیس جمهور منتخب آمریکا چند روز پیش گفته بود که مقام های وزارت دفاع دولت ترامپ اصلا با تیم انتقال قدرت همکاری ندارند. ترامپ هنوز تا اول بهمن امیدوار است که رئیس جمهور بعدی این کشور باشد! دونالد ترامپ ۲۷ نوامبر ۲۰۲۰ میلادی گفته بود که اگر الکترال کالج، به بایدن رای دهد، کاخ سفید را ترک خواهد کرد. الکترال کالج چند روز پیش، بیش از ۳۰۰ رای به بایدن داد تا کار ترامپ، تمام شده باشد. رئیس جمهور آمریکا نتوانست مدرک محکمه پسندی برای اثبات ادعاهای خود مبنی بر تقلب گسترده در انتخابات ریاست جمهوری ارائه کند و شکست خورد.

احتمال وقوع جنگ بین ایران و آمریکا در صورتی که تقویت شود، بازار دلار و طلا را تحت تاثیر قرار می دهد و این ۲ فاکتور مهم اقتصادی، نخستین پارامترهایی هستند که به این احتمال، واکنش نشان می دهند.

در روزهای اخیر، قیمت طلا و ارز و سکه در بازار ایران، تقریبا با ثبات بوده و بیشتر به سمت شیب نزولی حرکت کرده است تا شاهد یک حرکتی شارپی در قیمت ارز و سکه باشیم. همین خود می تواند مبین این موضوع باشد که احتمال وقوع جنگ بین ایران و آمریکا در روزهای پایانی حکمرانی ترامپ، بسیار ضعیف است. مگر اتفاقاتی غیر قابل پیش بینی در محاسبات طرف آمریکایی رخ دهد.

دوره ریاست جمهوی جو بایدن، ۲۰ ژانویه ۲۰۲۱ میلادی مصادف با اول بهمن سال ۱۳۹۹ شمسی آغاز می شود. اینکه ترامپ باعث می شود صبر استراتژیک ایران تا اول بهمن ۹۹ بخاطر تقویت فضای تنش زا سیاسی و نظامی، لبریز شود، نامشخص است اما به نظر می رسد مختصات روابط بین الملل و وضعیت منطقه در ژانویه ۲۰۲۱ میلادی به گونه ای نباشد که احتمال وقوع جنگ بین ایران و آمریکا را تسریع و تسهیل کند.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۲ نظر

ورود

  • Afi دی ۱۳, ۱۳۹۹

    ترامپ کسی نیست که بتونه چنین کاری کنه همش بلوفه.
    وضع دفاعی ایران واقعا بینظیره و این اثبات شده.
    فقط یه چیزی همه مونو میترسونه اونم جنگنده های قدیمی ایران در برابر F22 و F35 های دشمنه.
    جنگنده های ما هرچقدرم تقویت شده باشن بازم F22 نمیشن قبول کنید.
    درسته دولت روحانی هیچکسو راضی نکرد و بدترین دولت تاریخ ایران بود،
    اما واسه دفاع از این خاک و مرز هممون حاضریم و ایرانو حفظ میکنیم.

    • عبدالرضا دی ۲۹, ۱۳۹۹

      ایران در زدن اهداف خودی مهارت دارد در مقابل امریکا کاری نمی تواند بکند همچنین ملتهای ترک عرب و غیره خودشان کار ایران را خواهند ساخت به امریکا نیازی نیست