نگاهی به کارنامه «وندی شرمن»: فرد شماره ۲ وزارت خارجه دولت جو بایدن

نگاهی به کارنامه «وندی شرمن»: فرد شماره ۲ وزارت خارجه دولت جو بایدن

وندی شرمن مذاکره کننده ارشد هسته ای آمریکا در زمان باراک اوباما، به عنوان قائم مقام وزیر امور خارجه دولت جو بایدن معرفی شده است.

این دیپلمات کهنه کار آمریکایی، نقش زیادی در مذاکرات هسته ای ایران با گروه ۵+۱ در وین اتریش داشت که منجر به صدور برجام گردید. بازگشت وندی شرمن به وزارت خارجه آمریکا از سال ۲۰۲۱ به عنوان گام مثبت دولت بایدن برای بازگشت به برجام و کاهش تحریم هایی که دولت ترامپ آن را با خروج از این معاهده بین المللی وضع کرده بود، تعبیر شده است.

با آمدن وندی شرمن به وزارت خارجه آمریکا به عنوان دومین فرد مهم وزارت خارجه این کشور، امیدها برای تداوم یافتن مذاکرات هسته ای ایران با دولت ایالات متحده و حتی بحث بر سر مسائل چالشی چهل و اندی سال اخیر نیز افزایش یافته است.

روزنامه نیویورک تایمز در ژانویه ۲۰۲۱ میلادی نوشت که وندی شرمن مذاکره کننده ارشد آمریکا در مذاکرات هسته ای، پس از به نتیجه رسیدن گفت و گو ها میان ایران و غرب از این سمت کناره گیری می کند و به فعالیت خود به عنوان فرد شماره ۲ وزارت خارجه ایالات متحد، ادامه خواهد داد.

وندی شرمن (Wendy Sherman) متولد سال ۱۹۴۹ میلادی است. بیست و یکمین معاون سیاسی وزارت خارجه آمریکا در سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ بود.

وندی شرمن یک دموکرات است و در زمان ریاست جمهوری بیل کلینتون نیز رئیس هیات مذاکره کننده هسته ای با کره شمالی بود که به فرجامی منتهی نشد.

وندی شرمن در سال ۱۹۷۱ میلادی مدرک کارشناسی خود را از دانشگاه بوستون اخذ کرد و پنج سال بعد نیز مدرک کارشناسی ارشد از دانشگاه مریلند گرفت.

او قبلا گفته بود که فریبکاری، بخشی از DNA ایرانی ها است. جمله ای که رسانه های داخلی و آمریکایی از آن به عنوان تعبیر اهانت آمیز یاد کرده بودند.

البته وندی شرمن بعدها گفت که درباره اظهارات وی، سوء تفاهم زیاد است. وندی شرمن در خانواده ای یهودی متولد شده است و با بروس استوکس که یک ژورنالیست مرکز تحقیقات پیو بود ازدواج کرد. وندی شرمن گفته بود که DECEPTION IS PART OF DNA که این عبارت نادرست ترجمه شده بود.

وندی شرمن فعالیت های اجتماعی خود را با کار در حوزه فعال اجتماعی و مددکار آغاز کرد و به افرادی که درآمد کمی برای خانه دار شدن داشتند در گروه های خیریه حضور داشت.

همچنین مدتی به عنوان مدیر دفتر حمایت از رفاه کودکان در مریلند مشغول به کار بود. همچنین رئیس بنیاد FANNIE MAE FOUNDATION بود.

وندی شرمن در کنار جان کری وزیر امور خارجه دولت اوباما

وندی شرمن در مسئولیت های مختلف دولتی و غیر دولتی در ۳۰ سال اخیر حضور داشته است. مدیر کمپین Mikulski ، دستیار ویژه موسسه کودکان و نوجوانان مریلند از جمله فعالیت های سابق فرد شماره ۲ وزارت خارجه آمریکا در دولت جو بایدن است.

وندی شرمن یک دختر دارد که در حوزه سیاست فعال نیست. وندی شرمن در زمینه جامعه شناسی و مطالعات شهری، تحصیلات آکادمیک دارد. در دولت جو بایدن، ۲ زن بیش از زنان دیگر در کانون توجه رسانه ها احتمالا قرار بگیرد. یکی وندی شرمن و دیگری کاملا هریس معاون بایدن.

وندی شرمن
تصویر توییتر وندی شرمن

وندی شرمن صفحه اینستاگرام و فیسبوک ندارد. اما می توان نظرات و دیدگاه های وندی شرمن را از طریق توییتر ایشان دنبال کرد. توییتر وندی شرمن که احتمالا یکی از توییترهای مهم در زمان ریاست جمهوری جو بایدن خواهد بود در نشانی: @wendeyrsherman قرار دارد که ببش از ۵۵ هزار فالوئر تا پیش از تصدی وی در وزارت خارجه آمریکا در اختیار داشت.

جدید ترین کتابی که وندی شرمن تالیف کرده است و عکس پشت جلد آن به عنوان تصویر پروفایل توییتر وندی شرمن انتخاب شده است، NOT FOR THE FAINT OF HEART نام دارد.

توییت وندی شرمن پس از اعلام نامزدی برای تصدی معاونت وزارت خارجه آمریکا

وندی شرمن در کتار «من ترسو نیستم»، خاطراتش را درباره مسائل گوناگون و دغدغه هایش به عنوان یک دیپلمات زن آمریکایی تشریح کرده است.

آیین رونمایی از کتاب خاطرات وندی شرمن که بخشی از آن به خاطرات وی درباره مذاکره با تیم مذاکره کننده هسته ای ایران در دولت اوباما بازمیگردد، سال پیش در تهران برگزار شده بود.

کتاب وندی شرمن

ترجمه کتاب خانم وندی شرمن در ایران توسط موسسه مرکز اسناد انقلاب اسلامی و توسط مهدی خانعلی زاده و زهرا ساعدی خامنه و ثمانه اکوان انجام شده است.

دولت جو بایدن روز ۲۰ ژانویه ۲۰۲۱ میلادی، تحلیف دارد و پس از آن گویا قصد دارد در فرمان های اجرایی جدید، فرمان لغو مسافرت ایرانیان به این کشور را که ترامپ صادر کرده بود لغو کند. این خبر خوبی برای ایرانیان مشتاق به سفر به آمریکا از سال ۲۰۲۱ به بعد هستند.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود