در چه صورت می توان دندان عقل را نکشید؟

در چه صورت می توان دندان عقل را نکشید؟

دندان‌های آسیای بزرگ سوم که به دندان عقل مشهورند معمولاً بین سنین ۱۷ تا ۲۱ سالگی بیرون می آیند.

دندانپزشکان گاهی ممکن است توصیه به کشیدن این دندان ها کنند اما مشکلات مالی یا ترس از درد یا جراحی فرد را از انجام این کار بازدارد.

در ادامه می خواهیم ببینیم اگر دندان عقل خود را نکشیم چه اتفاقی رخ می دهد و در چه صورت لزومی به کشیدن دندان عقل نیست.

دندان عقل

اگر دندان عقل خود را نکشیم چه اتفاقی رخ می دهد؟

خودداری از کشیدن دندان عقل می تواند مشکلاتی به بار آورد، بنابراین بهتر است طبق توصیه ی دندانپزشک عمل کنید.

مشکلات رایجی که در صورت خودداری از کشیدن دندان عقل می تواند رخ دهد عبارت است از:

  • درد: به دندان های عقلی که فضایی برای بیرون آمدن ندارند و درون لثه باقی می مانند، نهفته می گویند. دندان های عقل نهفته می توانند باعث درد، ورم و ناراحتی شوند.
  • عفونت: اگر بخشی از دندان عقل بیرون بیاید اما فضای کافی برای کامل بیرون آمدن را نداشته باشد، ممکن است مستعد عفونت باشد چون مواد غذایی می توانند در آن گیر کنند و به علاوه، تمیز کردن مناسب چنین دندان هایی با مسواک و نخ دندان دشوارتر است.
  • پوسیدگی دندان: دندان عقل اگر نتواند صاف و در یک ردیف بیرون بیاید، ممکن است کاری کند که لثه به درستی دور بقیه ی دندان های بزرگ آسیا قرار نگیرد. به علاوه، دندان های عقل ممکن است کج یا چسبیده به دیگر دندان های بزرگ آسیا بیرون بیایند، امری که ممکن است تمیز کردن آن ها با مسواک یا نخ دندان را دشوار کند. این مسأله راهی برای ورودی باکتری ها می گشاید تا دور ریشه ی دیگر دندان های بزرگ آسیا رشد کنند و زمینه را برای پوسیدگی آن ها فراهم سازند.
  • تغییر ظاهر دندان ها: دندان های عقل می توانند باعث فشار آمدن به دیگر دندان ها و بر هم خوردن چینش دندان ها شوند، امری که موجب تغییر ظاهر دندان های شما می شود. این مسأله نه تنها از منظر زیبایی شناسی ناخوشایند است بلکه می تواند منجر به بروز مشکلات پزشکی مثل کیست و پوسیدگی هم شود. به علاوه، در نوجوان هایی که دندان های خود را ارتودنسی کرده اند، درآمدن دندان های عقل ممکن است تهدیدی برای دندان های تازه مرتب شده ی آن ها باشد.
  • کیست یا غده: دندان های عقلی که تنها بخشی از آن ها بیرون می آید می توانند منجر به ایجاد غده یا کیست در لثه شوند. این مسأله بر روی سلامت فک و دندان در دیگر قسمت های دهان اثر می گذارد.

اگر درد یا ورم دارید یا نمی توانید دندان هایتان را تمیز کنید یا دندان های عقل تان دچار پوسیدگی شده اند، بهتر است با دندانپزشک خود مشورت کنید تا متوجه شوید لازم است دندان های عقل خود را بکشید یا نه.

از کجا بفهمیم لازم است دندان عقل خود را بکشیم؟

گرچه وجود دندان های آسیای بزرگ سوم برای اجداد پیشاتاریخی کمک کننده بود اما بسیاری از انسان های امروزی در فک خود فضای کافی برای جا دادن این دندان ها را ندارند.

دندانپزشکان اگر متوجه شوند در فک شما فضای کافی برای بیرون آمدن دندان های عقل وجود ندارد ممکن است توصیه کنند آن ها را بکشید.

برخی منابع می گویند تا ۸۵ درصد افراد یا در دهان خود فضای کافی برای بیرون آمدن دندان های عقل را ندارند یا دلایل دیگری وجود دارد که ممکن است باعث شود بخشی از دندان های عقل خود یا تمام آن ها را بکشند. با این حال، همه ی افراد نیاز به کشیدن دندان عقل ندارند.

دندانپزشکان تنها زمانی توصیه می کنند دندان عقل خود را بکشید که این دندان ها مشکل ساز باشند. هر دندانی به طور جداگانه مورد ارزیابی قرار می گیرد. اگر فضای کافی در لثه های شما برای جا دادن دندان های آسیای بزرگ دیگری وجود داشته باشد، دندانپزشکان احتمالاً توصیه می کنند دندان عقل خود را نکشید.

بنابراین دندان های عقل لزوماً کشیده نمی شوند. برخی افراد فضای کافی در قسمت عقبی فک خود دارند که به دندان های عقل این امکان را می دهد که به شکل مناسبی بیرون بیایند و تمیز کردن آن ها با مسواک و نخ دندان هم راحت باشد.

در صورت داشتن این ویژگی ها می توانید دندان های عقل خود را بدون هیچ مشکلی نگه دارید:

  • دندان های عقل تان در ردیف دیگر دندان ها رشد کرده و فضای کافی برای بیرون آمدن داشته اند.
  • دندان های عقل تان را می توانید با مسواک و نخ دندان تمیز کنید.
  • لثه ی دور دندان های عقل تان ورم کرده یا قرمز نیست.
  • دندان های عقل تان پوسیدگی ندارند.

منبع: insider
دیجیاتو
بدون نظر

ورود