افت و خیز مسکن در انتهای سال ۹۹ چگونه است؟

افت و خیز مسکن در انتهای سال ۹۹ چگونه است؟

پیش بینی قیمت مسکن در ایران مثل پیش بینی قیمت طلا و پیش بینی قیمت بورس و پیش بینی قیمت ارز آسان نیست.

طلا و ارز و بورس، از طریق نمودارهای تکنیکال قابلیت بررسی و رفتارشناسی روندها دارد اما قیمت مسکن تابع متغیرات بسیاری است که امکان تحلیل کوتاه مدت آن میسر نیست. مخصوصا که قیمت مسکن در ایران به دلیل عدم حضور در بازار شفافی مثل بورس، روند غیر شفاف و دلالی وار داشته و عملا، پیش بینی مسکن در ایران یکی از پیچده ترین فعالیت های اقتصادی تحلیلگران است.

امارهای بانک مرکزی یکی از نقاط اتکا برای بررسی روند عرضه و تقاضا در مسکن در تهران و سایر نقاط کشور است. در سال ۹۹ شاهد رکود در خرید و فروش مسکن و تداوم روند صعودی قیمت مسکن با شیب آرام بودیم. احتمالا وضعیت مسکن در دولت آینده نیز تفاوت چشمگیری با دولت دوم حسن روحانی نداشته باشد و رکود در صنعت ساختمان همچنان ادامه دار باشد.

متوسط قیمت هر متر مربع مسکن در تهران که از طریق بنگاه های معاملات املاک معامله شده طی دی ماه سال ۱۳۹۹، ۲۷ میلیون و ۳۹۰ هزار تومان بوده که به نسبت مدت ماه قبل یعنی آذر ۹۹ شاهد رشد ۱.۸ درصد هستیم.

۸ منطقه از ۲۲ منطقه تهران در اولین ماه زمستان ۹۹، شاهد افت قیمت هستیم. همچنان واحدهای مسکونی زیر ۱۰۰ متر مربع در فهرست پر معامله ترین واحدهای مسکونی تهران در سال ۹۹ بودند. قیمت مسکن امروزه حتی برای قشر متوسط جامعه با حقوق زیر ۱۰ میلیون تومانی، به یک آرزو تبدیل شده است.

فعلا وضعیت اجاره مسکن در تهران به گونه ای شده است که در اکثر مناطق شهری، موجر ، اجاره را به ودیعه ترجیح می دهد.

حباب مسکن امیدواریم در سال ۱۴۰۰ بترکد و بخشی از جامعه بتواند به آرزوی یک سرپناه برسد. در شهرهای جدید اطراف پایتخت شاهد کاهش محسوس قیمت ها هستیم.

قیمت مسکن در پردیس در زمستان ۹۹ با افت شدید همراه بوده است. قیمت واحدهای مسکن مهر پردیس طی ۱۵ دی ۹۹ تا ۲۰ بهمن ۹۹ بر خلاف ماه های پایانی سال گذشته، بیش از ۱۵۰ میلیون تومان افت را نشان می دهد.

در فاز ۱۱ شهر جدید پردیس، واحدهای آماده به حوالی ۵۰۰ میلیون تومان رسیده است و حداکثر ۸۵۰ میلیون تومان قیمت گذاری شده است. در حالی که این رقم ۸۵۰ میلیون تومان در اواخر پاییز بالای ۱ میلیارد تومان اعلام شده بود.

پیش بینی قیمت مسکن
قیمت مسکن در پردیس در زمستان ۹۹ کاهش قابل توجه داشته است

احتمالا تا پایان سال، شاهد تغییر قابل توجهی در معاملات مسکن در ایران نخواهیم بود و با توجه به وضعیت بازار و سایر بازارهای موازی، حجم معاملات مسکن در اسفند ۹۹ ثابت یا به نسبت بهمن کاهش یابد.

لذا انتظار جهش قیمتی مسکن در اسفند ۹۹ و حداقل تا پایان خرداد ۱۴۰۰ که مصادف به انتخابات ریاست جمهوری است، بعید است. رکود نسبی در معاملات مسکن در مناطق ۲۲ گانه تهران و ۳۰ استان کشور ادامه دار خواهد بود. البته اوضاع در گیلان و مازندران احتمالا مثل کیش، کمی متفاوت باشد.

قیمت سیمان در سال ۱۴۰۰ و افزایش قیمت مصالح ساختمانی، هزینه تمام شده مسکن را افزایش خواهد داد که در کنار افزایش بهای عوارض صدور پروانه و هزینه های جانبی ساخت و ساز، اثر خود را روی افزایش قیمت در بازار مسکن نشان خواهد داد. در سال ۹۸، قیمت مسکن به مراتب بیش از افزایش هزینه تمام شده ساخت و ساز افزایش یابد.

وضعیت اجاره آپارتمان در برخی نقاط تهران در بهمن ۹۹

به نظر می رسد تا زمانی که اقتصاد ایران به ثبات نسبی نرسد و وضعیت دلار مشخص نشود و شاهد تلاطم در این بازار باشیم، افزایش قیمت خودرو، رکود در مسکن، کاهش نرخ ازدواج و زاد و ولد در ایران و خروج سرمایه از کشور، ادامه دار خواهد بود.

پیش بینی قیمت مسکن

متاسفانه وام خرید مسکن و وام ازدواج با توجه به تورم لجام گسیخته سال های اخیر در ایران، انگیزه ای برای خرید مسکن اولی ها و ازدواج جوانان باقی نگذاشته است که باید برای آن راه علاج فوری پیدا کرد.

مالیات بر عایدی سرمایه و مالیات بر واحدهای لوکس یکی از کارهایی است که باید اجرایی شود و معامله مسکن هم مثل آینده معاملات خودرو، به بورس کالا بیاید تا شاهد کاهش دلالی‌های زیان بار باشیم.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۳ نظر

ورود

  • کیمیا بهمن ۳۰, ۱۳۹۹

    تحلیل های آقای زمانی با قلم منتقدشون، واقعا جذاب و خواندنیه. لطفا کمی درباره اوراق مسکن بگید که بخریم یا نه. گیج شدیم. خدا قوت.

    • علی زمانی بهمن ۳۰, ۱۳۹۹

      از لطف شما به روزیاتو سپاسگزاریم.
      اوراق مسکن (تسه) برای مسکن است و مثل یک سهم با آن برخورد نکنید.

  • شهرام فضلی مهر ۲۹, ۱۴۰۰

    سلام،اجاره بهاماهانه چندمیلیون برای کارمندان باحقوق حداکثرهمان چندمیلیون ازآن معادلاتیست که معادله شرودینگر جلوش لونگ(لنگ)میاندازد.