باورهای غلطی که درباره میل جنسی وجود دارد

باورهای غلطی که درباره میل جنسی وجود دارد

میل جنسی به غریزه، میل یا انرژی شرکت در رفتار جنسی اطلاق می شود. هیچ تناوب یا میزان صحیح یا غلطی در رابطه با میل جنسی وجود ندارد. آنچه که در خصوص میل جنسی طبیعی تلقی می شود در هر شخصی متفاوت است.

میل به برقراری رابطه جنسی به عوامل مختلفی بستگی دارد از جمله: احساسی که به لحاظ روانی و فیزیکی دارید، شرایط، محرک ها و شخص مقابل. میل جنسی در واکنش به شرایط فروکش می کند و اوج می گیرد.

باورهای غلط زیادی درباره ی میل جنسی وجود دارد که آسیب زننده هستند. در ادامه با این باورهای غلط آشنا خواهیم شد.

۱- میل جنسی زنان کمتر از مردان است

تحقیقی در سال ۲۰۱۴ نشان داد میل جنسی در زنان و مردان به لحاظ انگیختگی جنسی، محرک و همینطور تناوب، مشابه است. یکی دیگر از نتایج این تحقیق آن بود که هنجارها و روش های نادرست مورد استفاده در پژوهش ها، بر تصورات درباره ی تفاوت های جنسیتی اثر می گذارد.

بارداری، شیردهی، بیماری و یائسگی، به دلیل تغییرات هورمونی که ایجاد می کنند می توانند بر روی میل جنسی زنان اثر بگذارند اما این بدان معنا نیست که زنان ذاتاً میل جنسی کمتری در مقایسه با مردان دارند. هر زنی ممکن است میل جنسی کمتر یا بیشتری نسبت به هر مردی داشته باشد.

۲- میل جنسی را نمی توان بیشتر کرد

میل جنسی می تواند بسته به شرایط مختلف کاهش یا افزایش پیدا کند، بنابراین اگر میل جنسی تان کمتر از حد معمول خودتان باشد می توانید آن را افزایش دهید. این امر با انجام ورزش، کاهش اضطراب، افزایش ذهن آگاهی و داشتن رژیم غذایی مطابق با نیازهای بدن، امکان پذیر است. نداشتن خواب مناسب هم بر روی عملکرد جنسی اثر می گذارد. بنابراین هر شب ۷ تا ۹ ساعت خواب داشته باشید.

۳- کسانی که بیماری مزمن یا معلولیتی دارند همیشه میل جنسی کمی دارند

یک باور رایج اما غلط وجود دارد که افراد معلول میل جنسی کمتری در مقایسه با افراد غیر معلول دارند. برخی افراد تجربه ی متفاوتی از لذت جنسی دارند اما این بدان معنا نیست که آن ها لزوماً علاقه ی کمتر یا بیشتری نسبت به فعالیت جنسی دارند. داشتن بیماری مزمن یا معلولیت ممکن است بر روی عملکرد یا انگیختگی جنسی اثر بگذارد اما این تصور اشتباهی است که این افراد لذتی از رابطه جنسی نمی برند یا نمی توانند رابطه جنسی داشته باشند. به خاطر داشته باشید که لذت و صمیمیت برای همه ی افراد شکل یکسانی ندارد و رابطه جنسی به عمل دخول محدود نمی شود.

۴- همه ی مردان میل جنسی بالایی دارند

همه ی مردان میل جنسی زیادی ندارند. بسیاری از مردان در سنین مختلف، از جوانی تا پیری میل جنسی پایینی دارند. این مسأله علل مختلفی دارد از جمله: افسردگی، اضطراب، فشار عصبی، اعتماد به نفس پایین، نداشتن تصویر بدنی مناسب، افزایش وزن، نداشتن رژیم غذایی مناسب، مشکلات متعدد پزشکی و غیره. میل جنسی در هر فردی متفاوت است. این تصور که همه ی مردان میل جنسی بالایی دارند آسیب زننده هم هست چون مردان را درگیر استانداردهای غیر واقع بینانه ای کرده و انتظارات آسیب زننده ای در دیگران ایجاد می کند.

۵- سن تنها عاملی است که می تواند میل جنسی را کاهش دهد

درست است که سن می تواند میل جنسی را دستخوش تغییر کند اما عوامل روانی و فیزیکی زیاد دیگری هم هست که می تواند بر روی آن تأثیر بگذارد. سلامت روانی و عاطفی و عادت هایی مانند مصرف سیگار و مشروبات الکلی و برخی داروها می تواند باعث کم شدن میل جنسی شود. عوامل مربوط به روابط عاطفی و ترس از عواقب رابطه جنسی (مثل ابتلا به بیماری های جنسی یا بارداری) هم می تواند میل جنسی شخص را به میزان زیادی کاهش دهد.

۶- برای بالا نگهداشتن میل جنسی باید زیاد رابطه جنسی داشت

برای آنکه میل جنسی تان همیشه شکل سالم و رضایت بخشی داشته باشد لزومی به فعالیت جنسی مکرر نیست. درست است که داشتن رابطه جنسی میل به انجام بیشتر آن را افزایش می دهد اما اغلب افراد می توانند بدون آنکه اخیراً فعالیت جنسی داشته باشند تحریک شوند و میل جنسی را تجربه کنند، حتی اگر از آخرین رابطه جنسی آن ها مدت زیادی گذشته باشد.

۷-  تماشای پورن اثری روی میل جنسی ندارد

تماشای فیلم های پورن می تواند میل جنسی را کاهش دهد. چون تماشای این فیلم ها باعث شرطی شدن انگیختگی جنسی فرد با عناصر موجود در فیلم های مذکور می شود که سنخیتی با واقعیت ندارند. این امر سبب می شود طرز فکر غیر واقع بینانه ای در فرد نسبت به رابطه جنسی، روابط عاطفی و تصویر بدن شکل گیرد. تماشای فیلم های پورن با ترغیب فرد به داشتن یک رابطه جنسی عمیق تر با خود و افزایش هیجان جنسی او، می تواند باعث بالا رفتن میل جنسی شود. با این حال، بسیاری از افرادی که چه به تنهایی و چه به همراه شریک جنسی خود فیلم های پورن تماشا می کنند، حتی بدون این عامل محرک هم کماکان از میل جنسی برخوردارند.

۸- کسی که میل جنسی پایینی دارد لذتی از رابطه جنسی نمی برد

بعضی افراد می توانند میل جنسی نسبتاً پایینی داشته باشند اما نسبتاً سریع تحریک شوند. در اغلب افراد چیزی وجود دارد که به آن میل واکنشی گفته می شود. میل واکنشی یعنی هر چند ممکن است فرد برای شروع رابطه جنسی بی میل باشد، اما کماکان از آن لذت ببرد. گرچه فرد دوست دارد کمتر از حد معمول خود رابطه جنسی داشته باشد، اما کماکان می تواند به اندازه ی قبل، از این کار لذت ببرد. رابطه جنسی به خودی خود لذتبخش است. پایین بودن میل جنسی جز اینکه می خواهید کمتر رابطه جنسی داشته باشید، معنی دیگری ندارد.

۹- کم بودن میل جنسی اشتباه یا بد است

میل جنسی همه ی افراد به یک اندازه نیست و به طور طبیعی در طول زمان دچار نوساناتی می شود. با این حال، اگر پایین بودن میل جنسی تان شما را آزار می دهد یا اثر منفی بر رابطه عاطفی تان داشته، می توانید از یک متخصص یا سکس تراپیست کمک بگیرید و با او درباره ی سلامت جنسی خود و مشکلات احتمالی تان صحبت کنید.

پایین بودن میل جنسی چیز بدی نیست اما اگر مدت زیادی به کلی وجود نداشته باشد، حتماً باید به متخصص مراجعه کنید. چون این امر ممکن است نشانه ی یک مشکل جسمی پنهان مانند اختلال انگیختگی باشد که ناتوانی در برخورداری از میل جنسی یا حفظ آن است.

علاوه بر این، ممکن است کم یا هیچ بودن میل جنسی به دلیل بی‌جنس‌گرا (آسکشوال) بودن فرد باشد (فردی که هیچ گونه تمایل جنسی و هیچ علاقه ای به داشتن رابطه جنسی ندارد).

منبع: insider
مطالب مرتبط
بدون نظر

ورود