جزئیات طرح جدید مجلس برای سربازی ۵ ساله و اختیاری

جزئیات طرح جدید مجلس برای سربازی ۵ ساله و اختیاری

طی سال‌های گذشته همیشه بحث سربازی رفتن پسران و قوانین آن به یکی از معضلات جامعه کشور ایران تبدیل شده و در این بین نیز صحبت‌های بسیاری در مورد چگونگی آن انجام گرفته است. اما در تازه‌ترین اقدامات صورت گرفته، طرح اصلاح سربازی پس از بررسی در مرکز پژوهش‌های مجلس مطرح شده که اصلی‌ترین بخش آن تبدیل سربازی اجباری به اختیاری با حقوق و مزایای بیشتر است.

ابوالفضل ابوترابی، نماینده مجلس در گفتگویی راجع به طرح پیشنهادی مجلس برای خدمت سربازی سخن گفته است. او گفت: «در طرح جدید برای سربازی، مدت زمان آن را از ۲ سال به ۵ سال خواهیم رساند که البته آن هم بصورت اختیاری خواهد بود. با این کار سربازها به صورت حرفه‌ای تربیت می‌شوند زیرا امروزه جنگ پیچیده‌تر شده و ما نیاز به سربازان حرفه‌ای برای آن داریم.»

این نماینده مجلس در ادامه صحبت‌های خود می‌گوید: «حرفه‌ای و ۵ ساله شدن سربازی هزینه‌هایی نیز به همراه خواهد داشت و بسته به شاخه‌ای که سرباز در آن فعالیت خواهید کرد، برای تربیت آن باید هزینه سنگینی را متحمل شد. ۲ ساله بودن سربازی ارزش این هزینه کردن را ندارد چون ۲ سال، فرصت کافی‌ای برای آموزش دیدن و حرفه‌ای شدن نیست و به سرعت تمام می‌شود.»

ابوالفضل ابوترابی در مورد افرادی که نمی‌خواهند به خدمت سربازی بروند هم توضیحاتی را ارائه داد. او گفت: «افرادی که خدمت سربازی را بصورت اختیاری انتخاب نمی‌کنند، مشمول مالیاتی با عنوان «مالیت بر تامین امنیت» می‌شوند که تا سن ۵۰ سالگی باید آن را بپردازند. این مالیات از این جهت گرفته می‌شود تا بتوانیم هزینه و حقوق سربازانی که در حال خدمت هستند را از افرادی که خدمت را انتخاب نکرده‌اند تامین کنیم.»

در ادامه طرح این نماینده مجلس آمده است که میزان دستمزدی که به سربازان داده می‌شود به وضعیت تاهل، تعداد فرزندان و… آن‌ها بستگی دارد و حقوق یک کادر اداری به آن‌ها پرداخت می‌شود. خدمت در مرز یا شهر نیز بر حقوق سربازان تاثیرگذار است.

 

بیشتر بخوانید:

۷ عادت مفیدی که پس از اتمام دوره خدمت سربازی به سرعت فراموش خواهید کرد

۱۴ نظر

ورود

  • علی۲ فروردین ۱۵, ۱۴۰۰

    باید حرفه ایی کرد. مثل امریکا.
    تو امریکا خیلیا خلاف کردن اگه برن ارتش چندسال خدمت کنن بخشیده میشن.
    خیلی از مهاجرا با خدمت تو ارتش امریکا شهروند میشن.
    یا تو امریکا اگه ارتش خدمت کنی دانشگاه شهریه نمیخواد.
    یا مثلا خیلیا برا به دست اوردن یه درامد و بیمه میرن ارتش. بیکار هستن. اگه خانواده داشته باشن بعد چند ماه اموزش میتونن خانوادشونو به خونه های سازمانی ارتش که داخل پایگاه هست بیارن و زندگی کنن. کرایه خونه هم از دستمزدشون کم میشه. کیفیت زندگی تو خونه های پایگاهی خیلی بالاست. اموزش تربیت تغذیه همه چی به عهده ارتشه. پدر فقط خدمت کنه .

    این همه راه برا تامین سرباز اختیاری.
    باید این اجباری برداشته بشه.

    یا اینکه کلا ۶ ماهه باشه چه دختر چه پسر.

    تو کشورای غربی دخترا سربازی میرن. اما میتونن انتخاب کنن تو خانه سالمندان یا درمانگاه ها یا خونه های بهداشت کار کنن. دو ماه اموزش ساده پرستاری میبینن بعدم ۴ ماه کار میکنن. یا تو بیمارستانا کار کنن.
    کشور فقط برا پسرا نیست.
    الان خیلی از بخشهای خدمات اجتماعی کشور باید زنونه باشه اما میبینی یه اصغر سگ سیبیل داره اونجا کار میکنه.
    مثلا من رفته بودم یه دگزا بزنم دیدم یه سگ سیبیل اومد. خب بابا میترسم دیگه. خونه های سالمندان. نگهداری کودکان بی سرپرست. اردوگاه های تامین اجتماعی که برا افراد معلول و اوتیسم و این چیزا هست همه دچار کمبوده. سربازی که فقط تفنگ گرفتن نیست. این چیزام هست برا خانوما. اتفاقا خودم شخصا حاظرم خواهرم به اجبار بره ۴ ماه اینجاها کار کنه. وظیفه شه.

    • به علی 2 فروردین ۱۵, ۱۴۰۰

      الان خیلی از بخشهای خدمات اجتماعی کشور باید زنونه باشه اما میبینی یه اصغر سگ سیبیل داره اونجا کار میکنه.
      مثلا من رفته بودم یه دگزا بزنم دیدم یه سگ سیبیل اومد. خب بابا میترسم دیگه.

      پس با این اوصاف باید خواهر یا مادر جنابعالی به سگ سیبیل یا پسر ابرو برداشته آمپول دگزا و پنسیلین بزنه

  • مهران فروردین ۱۵, ۱۴۰۰

    امکان نداره همچین طرحی رای بیاره. تا وقتی نظام مفت و بدون هزینه میتونه از سربازها بیگاری بکشه برای چی بیاد الکی برای خودش هزینه بتراشه. مگر اینکه اون «مالیت بر تامین امنیت» اینقدر چرب و نرم باشه که وسوسه بشن. تا وقتی به سربازی اجباری به عنوان نمونه بارز برده داری نوین و نقض حقوق بشر نگاه نشه و نظام حق خودش بدونه بیگاری کشیدن از مردان جوان رو هیچ چیز تغییر نمی کنه.

  • من فروردین ۱۵, ۱۴۰۰

    سربازی اجباری باید برداشته بشه چون خلاف اسلامه . در اسلام اجبار نداریم .

    • L فروردین ۱۵, ۱۴۰۰

      در اسلام اجبار نداریم؟! جوک سال

  • جیم موریارتی فروردین ۱۵, ۱۴۰۰

    سربازی اجباری یا باید برداشته بشه یا مثل چین و نروژ و اسرائیل برای دختران هم اجباری بشه . کشور فقط برای پسرها نیست .

    • کامران فروردین ۱۵, ۱۴۰۰

      از نظر فمینیست جماعت سربازی اجباری یا جنگیدن و کارهای سخت و خطرناک وظیفه مردهاست ولی وقتی پای کارهای مدیریتی و سطح بالا پیش میاد باید براشون سهمیه ویژه هم گذاشته بشه تا خدای نکرده نابرابری نباشه.

      • حسین فروردین ۱۵, ۱۴۰۰

        آره کلا این جماعت فمینست اهل مظلوم نمایی هستن درحالی که توی زندگی یک انسان بیشتر بلا سر مرد ها میاد و همون مرد ها هم توی شرایط سخت نسبت به زن ها تو دار تر هستن.
        الان شاید یه جماعت هم بگن سربازی اختیاری به نفع پولدار هاست و این برابری و انصاف نیست و ……. ولی این هم انصاف نیست که یه فرد تحصیل کردن (مثلا مثل دکتر که فرغ التحصیل میشه هم دوسال باید طرح بره و عم دوسال باید سربازی بره عمرش چقدر تلف میشه یا اصلا هر جوان دیگه ای دو سال از بهترین سال های عمرش رو باید بره سربازی.
        اگر مثل کشور های دیگه سربازی اختیاری بشه ولی حقوق سرباز ها بیشتر بشه (توی کشورهای اروپایی یا حتی خود آمریکا خیلی ها به خاطر درآمدو مزایای بهتر ارتش نسبت به کار در مک دونالد و اوبر و …….. وارد ارتش میشن)

  • حسین رضایی فروردین ۱۵, ۱۴۰۰

    به نظرم بیکاری در ایران غوغا میکنه .

    سربازی رو حرفه ای و سرباز ها رو استخدام کنند .

    خودم ارشد دارم و بیکارم . والا به قرآن قسم حقوق کارگری قانون کاری بدهند شخصاً به خدا قسم حاضرم به عنوان سرباز تا بازنشستگی خدمت کنم .

    وضعیت کار در شهر ما وخیم هست و بیکاری به حدی هست برای یک کار در کاریابی و … حتی درگیری فیزیکی بین کارجویان پیش میاد .

  • رضا ستوده فروردین ۱۶, ۱۴۰۰

    امیدوارم این طرح اجرا نشه.چونکه هیچ جوونی دیگه سربازی نمیره و امنیت ما مردم بیچاره به خطر میفته.من خودم همون هجده سالگی رفتم خدمت مقدس سربازی.حقیقت اینه که شما جوونا زورتون میاد دو سال کم ارزش از عمرتون در خدمت کشور و مردم باشید.نمیدونم چرا این نسل دهه هفتادی و هشتادی ها اینقدر تنبل و ترسو و بی خاصیت شدن.تو این چند سال جوونیتون چه غلطی کردید که الان به خاطر رفتن سربازی اینقدر ناراحت هستید.اگر سرباز در مرز با تروریست ها نجنگه و نمیره فردا دشمن میاد تو خونتون به شما تجاوز جنسی می‌کنه .شما جوونا احمقید خیلی از مسائل رو نمی فهمید.نمیدونم چطور باید شما رو بفهمونم که سربازی باید باشه و به نظرم دو سال کمه اگر پنج سال کنن عالی میشه.

    • آنتی رضا ستوده فروردین ۱۶, ۱۴۰۰

      تو دیگه امیدی بهت نیست.بهت توصیه میکنم یه سر به دکتر سینز بزنی چون دوات دست اونه.

  • Amir فروردین ۱۶, ۱۴۰۰

    من.کاملا موافق هستم که سربازی اختیاری باشه
    خوده من حاضر هستم، تا آخر عمر به کشور خدمت کنم
    ۵ سال برای حرفه ای شدن زمان خوبی هست البته به شرطی که برنامه ریزی درستی انجام بشه، نه این که از سرباز برای بار کشی و این چیزا استفاده بشه…

  • جواد مهر ۱۵, ۱۴۰۰

    یک کاری کنن ۱سال سربازی حرفه ای بزارن اگ تو این ۱سال ضرر کردن دوباره سربازی اجباری کنن

  • حسین مرداد ۲۵, ۱۴۰۱

    باید این نماینده هم بره اونوره اب بیشتر این دیدگاههایش به درد چشم ابی ها میخوره