سن رضایت رابطه جنسی در فرانسه ۱۵ سال تعیین شد

سن رضایت رابطه جنسی در فرانسه ۱۵ سال تعیین شد

فرانسه پس از حرف و حدیث‌ها در مورد پرونده تجاوز ۲۰ آتش نشان به یک دختر مدرسه‌ای سر انجام سن رضایت از رابطه جنسی را ۱۵ سال تعیین کرد. تصویب این قانون در پی اعمال ۲۰ مامور آتش نشانی است که گفته می‌شود به یک دختر ۱۳ ساله تجاوز کرده و از اتهامات وارد شده طفره رفتند و این اتفاق باعث به راه افتادن اعتراضات در فرانسه شد.

مجلس فرانسه مدتی پیش به اتفاق آرا تجاوز به کودکان زیر ۱۵ سال را با جرمی معادل ۲۰ سال حبس معادل کرد. وزیر دادگستری اریک دوپوند مورتی به مجلس شورای ملی گفت: «این یک قانون تاریخی برای کودکان و جامعه ماست. هیچ متجاوز بالغی نمی‌تواند رضایت قربانی زیر ۱۵ سال خود را درخواست کند.»

پیش از این در فرانسه بر خلاف سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا سن رضایت وجود نداشت. در حالی که قانون اعلام کرده بود رابطه جنسی با افراد زیر ۱۸ سال جرم محسوب می‌شود، برای اثبات محکومیت تجاوز جنسی لازم بود تا اثبات شود رابطه جنسی بدون اجازه فرد بوده است. حال تغییرات در قانون به این معنی است که از این به بعد متهمان با مجازات سخت‌تری روبرو خواهند شد زیرا رابطه جنسی با افراد زیر ۱۵ سال به عنوان تجاوز جنسی محسوب می‌شود.

البته با این حال برای این قانون یک بند استثنا هم در نظر گرفته شده که اسم آن «رومئو و ژولیت» است. چنانچه یک نوجوان ۱۵ ساله با فردی که حداکثر ۵ سال از خودش بزرگ‌تر است رابطه داشته باشد و گفته شود که این رابطه عاشقانه بوده است مشمول این قانون جدید نخواهد شد.

اما ماجرای آتشانان فرانسوی و این دختر چیست؟ این پرونده برای اولین بار در سال ۲۰۱۰ مطرح شد. در آن سال دختری با اسم مستعار «جولی» که در آن زمان ۱۵ سال داشت به همراه مادرش به یک کلانتری در حومه پاریس مراجعه کرده و ادعا کرد که ۳ مرد آتش نشان چندین بار به او تجاوز کرده‌اند. او سپس در سال ۲۰۱۲ یک بار دیگر در شکایت کرد و این بار مدعی شد که ۱۹ نفر از همکاران آن آتش نشانان به او تجاوز کرده‌اند. جولی مدعی شده است که این‌ها از سال ۲۰۰۸ و زمانی که او ۱۳ سال داشته است به مدت دو سال در مکان‌های مختلف به او تجاوز کرده‌اند.

۳ نفر از این ۲۰ نفر به تعرض جنسی متهم شدند و حکم ۱۰ سال زندان برای آنان بریده شده است. آن‌هایی که اعتراف کرده‌اند با فرد مذکور رابطه جنسی داشته‌اند می‌گویند این کار با رضایت خود او بوده است. و همین رضایت باعث وضع قانونی جدید در فرانسه شده است.

همانطور که در بالاتر به آن اشاره کردیم تا پیش از این در فرانسه در مورد سن فرد در مورد رضایت برای رابطه جنسی خلا قانونی وجود داشته است. بدین صورت که اگر فردی با فرد دیگری که حتی اگر زیر سن قانونی بود رابطه جنسی با رضایت برقرار می‌کرد کار او تجاوز محسوب نمی‌شد.

طرفداران حقوق زنان و کودکان در فرانسه تظاهرات بسیاری انجام داده و خواستار محاکمه تمام افراد تجاوز کار به جولی بودند. آن‌ها بر این باور بودند که هر گونه رابطه جنسی با فرد زیر سن قانونی باید تجاوز تلقی شود چرا که رضایت در بین این افراد معنی ندارد. تا قبل از وضع قانون جدید، یک عمل جنسی در فرانسه در صورتی تجاوز تلقی می‌شد که آن عمل با زور، تهدید و خشونت همراه می‌شده است.

 

بیشتر بخوانید:

رسوایی جدید برای ژرار دوپاردیو ؛ ستاره پرحاشیه سینمای فرانسه به تجاوز متهم شد

اظهارات جالب وکیل دختران شاکی پرونده کیوان امام وردی [اتهام افساد فی الارض برای متجاوز سریالی]

مطالب مرتبط
۳ نظر

ورود

  • پری اردیبهشت ۳, ۱۴۰۰

    این جا دخترای ۹ ساله رو از فقر و بدبختی و بی فرهنگی شوهر میدن….

  • ایرانی مسلمان شهریور ۳, ۱۴۰۱

    این هم اریک کشور به اصطلاح متمدن.!!!غربگداهایی که
    زندگی را خورد و خواب و شهوت پرستی میدانند ۱۵ ساله
    ازدواج در ایران عزیز را بچه میدانند ولی برای حالوحول
    کثیف را قانونی!!!!!! غربی ها در تکنولوژی پیشرفته ولی
    در انسانیت و معنویت زیر خط فقر !.
    خداوند عاقبت همه ما را ختم به خیر بگرداند

  • ع شهریور ۳, ۱۴۰۱

    بی‌وجدان چرا که درو غ میگی ؟
    استثنائات درهرچیز و هرکجا وجود دارد