محرومیت فوتبالیست زن ایرانی از بازی در لیگ بلژیک به دلیل حجاب

محرومیت فوتبالیست زن ایرانی از بازی در لیگ بلژیک به دلیل حجاب

یاسمن فرمانی ، از بازیکنان مطرح فوتبال زنان ایران و بازیکن سابق تیم فوتبال زنان ملوان که سال گذشته به باشگاه بلژیکی شارلوا پیوست، از حضور او در بازی روز گذشته ی این تیم به دلیل داشتن حجاب ممانعت شد.

تیم شارلوا روز گذشته در مرحله ی حذفی لیگ فوتبال زنان بلژیک به مصاف تیم وایت استار رفته بود که داور مسابقه به لژیونر کشورمان به دلیل حجابش اجازه ی بازی نداد.

یاسمن فرمانی که شرط داور را برای حضور در مسابقه قبول نکرد مجبور شد بازی تیم خود را از نیمکت دنبال کند. شارلوا در این دیدار با نتیجه ۲ بر صفر به پیروزی رسید.

فرمانی درباره ی این اتفاق گفت: «اگر می‌ خواستم بدون پوشش بازی کنم اول به خودم و بعد به کشور، فرهنگ، تمدن و دینم توهین کرده بودم. هیچگاه بدون حجاب بازی نمی‌ کنم، چرا که اگر این کار را به عنوان یک ایرانی انجام دهم به دیگران اجازه می‌ دهم که خیلی راحت درباره ی ایران صحبت کنند. در مسابقه ی مرحله پلی آف لیگ بلژیک داور گفت باید بدون پوشش بازی کنی که نپذیرفتم و روی نیمکت نشستم.»

لژیونر فوتبال بانوان ایران خاطرنشان کرد: «داوران شرایط من را می‌ دانستند. در مسابقات گذشته قبل از بازی با آن ها صحبت می‌ کردم و اجازه بازی می‌ دادند. اینجا پوشش تا حدی مورد قبول است چون لباس‌ های ما رنگ‌ های خاصی دارد و می‌ گویند باید همرنگ باشید. از طرفی رنگ‌ هایی که می‌گویند پیدا نمی‌ شود.»

وی ادامه داد: «فقط من در بلژیک با این شرایط بازی می‌ کنم که داور گفت نمی‌ توانی با این پوشش بازی کنی و باید بدون “لِگ” به میدان بروی. همیشه قبل از بازی در اتاق داوران توضیح می‌ دادم و قبول می‌ کردند، اما این داور به دلایلی که خودش داشت اجازه نداد.»

فرمانی عنوان کرد: »قبل از این در ۹-۸ مسابقه هم داورانی بودند که اجازه ی بازی نمی‌ دادند، اما با آن ها صحبت می‌ کردم و می‌ گفتند اشکالی ندارد. چون یک نفر بودم قبول می‌ کردند.»

وی با اشاره به حمایت مربی و تیمش از شرایطش در لیگ بلژیک و تیم شارلوا گفت: «در بازی داور تصمیم می‌ گیرد و شما هیچگاه نمی‌ توانید چیزی که به نفع تیم است را به داور تحمیل کنی. مربی و باشگاه هم تا الان از من خیلی حمایت کرده‌ اند و می‌ کنند، اما داور تصمیم‌ گیرنده ی نهایی است.»

یاسمن فرمانی ، همسر علی قلیزاده ، دیگر لژیونر فوتبال ایران است که در تیم مردان شارلوا فعالیت دارد و چند فصلی است در لیگ فوتبال بلژیک توپ می‌ زند.

مرداد سال گذشته بود که باشگاه بلژیکی شارلوا پس از مدت ها تلاش بالاخره با یاسمن فرمانی قرارداد امضا کرد. با این اتفاق، فرمانی و قلی زاده به اولین زوج ایرانی بدل شدند که در یک باشگاه خارجی توپ می زنند. آن ها در فوتبال بلژیک هم از این نظر تک هستند و اولین زوج فوتبالیست در یک باشگاه بلژیکی به حساب می آیند.

فرمانی و قلی زاده در آن زمان یکی از دلایل طولانی شدن پروسه ی پیوستن یاسمن فرمانی به باشگاه شارلوا را قوانین سفت و سخت فوتبال بلژیک در ارتباط با پوشش بازیکنان عنوان کردند. اما به گفته ی این زوج فوتبالیست و لژیونر ایرانی، آن ها در نهایت موفق شدند شروط شان در این ارتباط را عملی کنند تا پوشش یاسمن فرمانی در بازی های لیگ بلژیک، ویژه و مطابق قوانین فوتبال ایران باشد.

یاسمن فرمانی در آن زمان به دنبال انتشار خبر پیوستنش به باشگاه شارلوا، درباره ی حضورش در فوتبال اروپا و سقف آرزوهایش گفت: «چند سال پیش که در ایران بازی می کردم یکی از آرزوهایم این بود که در اروپا بازی کنم. الان اینجا هستم و می بینم که آرزوهایم می توانند بزرگتر شوند. ممکن است بتوانم روزی در لیگ های اروپایی دیگر هم بازی کنم و اگر تیم ملی خوبی داشته باشیم بتوانم همراه تیم ملی هم به موفقیت های بزرگی برسم.»

باشگاه ورزشی رویال شارلوا یک باشگاه فوتبال بلژیکی است که در شهر شارلوا قرار دارد. مالک این باشگاه، یک ایرانی به نام مهدی بیات بود و آن را به فابین دِبِک واگذار کرد. بیات هم‌اکنون از مدیران باشگاه است.

علی قلی زاده تنها لژیونر ایرانی باشگاه نیست و پیش از او هم بازیکنان ایرانی دیگر همچون مهرداد میناوند، علیرضا امامی فر، حسین صدقیانی، کاوه رضایی و یونس دلفی برای این باشگاه بازی کرده اند.

بیشتر بخوانید:

یاسمن فرمانی و علی قلی زاده؛ اولین زوج لژیونر ایرانی در فوتبال اروپا

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۴ نظر

ورود

  • amini فروردین ۲۹, ۱۴۰۰

    درود بر خانم فرمانی
    زنده باد آزادی

  • مرتضی فروردین ۳۰, ۱۴۰۰

    درود بهش . معلومه که تو خانواده اصل و نسب داری بزرگ شده که خودشو گم نکرده . خیلی جرات میخواد که تو جایگاهی که انقدر براش زحمت کشیدی ، اسیر زورگویی دیگران نشی.

    • m فروردین ۳۰, ۱۴۰۰

      حجاب اجباری هم شکلی از زورگوییه.

  • محسن فروردین ۳۰, ۱۴۰۰

    همان طور که حجاب اجباری نقض کننده حق ومنطق آزادی است بی حجابی اجباری هم خلاف منطق آزادی و حقوق زنان است به امید روزی که انسانها به حق و آزادی خود آن گونه که شایسته هست برسند