۹ باور غلط در رابطه با کرونا

۹ باور غلط در رابطه با کرونا

دوازده ماه پیش بود که ویروس کرونا به صورت یک همه‌گیری جهانی درآمد و فضای مجازی نیز مملو از شایعات و تئوری‌های توطئه مربوط به کرونا و جهش های جدید این ویروس شد. حالا یک سال از آن زمان گذشته است و می‌خواهیم نگاهی به موارد مطرح شده بیاندازیم. دکتر جولیان اسپینکس نگاهی به ۹ افسانه و باور غلط در رابطه با کرونا انداخته است.

اولین باور غلط در رابطه با کرونا: «در حد آنفلوانزا است»

 باور غلط در رابطه با کرونا

در برخی سال‌ها، شیوع آنفلوانزا سبب مرگ و میر هزاران نفر در سال می‌شد،‌ اما در سال ۲۰۲۰ نرخ مرگ و میر در بریتانیا به‌اندازه‌ای بالا رفت که از زمان جنگ جهانی دوم بی سابقه بود. الگوی علائم کرونا با آنفلوانزا تفاوت دارد و همچنین احتمال ابتلای شدید و مرگ ناشی از آن نیز بیشتر است.

دومین باور غلط در رابطه با کرونا : «فقط افراد مسن را درگیر می‌کند»

 باور غلط در رابطه با کرونا

احتمال ابتلای شدید به کرونا و مرگ ناشی از آن با افزایش سن و همچنین عوامل دیگری از جمله چاقی افزایش می‌یابد. هرچند، افراد جوان‌تر نیز در بیمارستان‌ها بستری شده‌اند و حتی اگر به بستری شدن در بیمارستان نیز احتیاجی پیدا نکنند، کرونا باز هم بیماری ناخوشایندی است.

کووید طولانی نیز (داشتن علائم تضعیف کننده کرونا برای مدتی طولانی پس از رهایی از بیماری) در حال تبدیل شدن به پدیده‌ای رایج در میان مردم است و بیشتر در میان افرادی که بیماری آن‌ها نسبتاً خفیف بوده است، دیده می‌شود.

سومین باور غلط در رابطه با کرونا : «تنها در صورتی به بیماری کرونا مبتلا شده‌ام که سرفه کنم»

 باور غلط در رابطه با کرونا

سیستم سلامت همگانی از تب شدید،‌ سرفه مستمر و تغییر در حس چشایی و بویایی به عنوان سه نشانه اصلی ویروس کرونا نام برده  است. اما اگر حتی یکی از این علائم را داشته باشید، می بایست آزمایش دهید.

چهارمین باور غلط در رابطه با کرونا : «ماسک سطح اکسیژن شما را کاهش می‌دهد و شما را مریض می‌کند»

 باور غلط در رابطه با کرونا

ماسک تأثیر کمی بر روی سطح اکسیژن یا کربن دی اکسید دارد. جراحان در طول عمل‌های طولانی از ماسک استفاده می‌کنند و هیچ مشکلی نیز برای آن‌ها پیش نمی‌آید. همچنین ماسک‌ها به عنوان تجهیزات محافظتی استاندارد در بخش مراقبت‌های ویژه (ICU) شناخته می‌شوند.

سازمان‌هایی همچون سازمان آسم بریتانیا و مرکز ریه بریتانیا بر این باور هستند که به جز افرادی که به شدت درگیر بیماری کرونا شده‌اند، سایر افراد می‌توانند بدون هیچ مشکلی از ماسک استفاده کنند. زدن ماسک به همراه رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی می‌تواند تا حد چشمگیری از ابتلا به کرونا جلوگیری کند. البته سازمان بهداشت جهانی استفاده از ماسک در هنگام ورزش کردن را توصیه نمی‌کند زیرا مانع تنفس راحت می‌شود.

پنجمین باور غلط در رابطه با کرونا : «خوردن سیر و ویتامین می‌تواند مانع کرونا شود»

 باور غلط در رابطه با کرونا

هیچ مدرکی وجود ندارد که خوردن سیر، گیاهان دارویی، ادویه‌ها، ویتامین‌ها یا سایر ریزمغذی‌ها در کاهش احتمال ابتلا به کرونا تأثیرگذار باشند. یکی دیگر از باورهای اشتباه  تأثیر دوش آب داغ در از بین بردن ویروس کرونا است. حتی رئیس‌جمهور پیشین آمریکا، دونالد ترامپ گفته بود که خوردن متانول، اتانول یا سفیدکننده می‌تواند در این زمینه تأثیرگذار باشد.

ششمین باور غلط در رابطه با کرونا : «کرونا به خاطر امواج شبکه ۵G موبایل ایجاد شده است»

 باور غلط در رابطه با کرونا

به هیچ وجه پذیرفتنی نیست که ذات‌الریه و سایر بیماری‌های مرتبط با کووید به علت امواج دکل‌های ۵G ایجاد شده باشند. اگر اینطور بود، باید شاهد موارد ابتلای کمتری در مناطقی که هنوز شبکه ۵G در آنجا توسعه نیافته است، می‌بودیم. در صورتی که اینگونه نیست.

هفتمین باور غلط در رابطه با کرونا : «واکسن‌ها با عجله آماده شدند و خوب بررسی نشده‌اند»

 باور غلط در رابطه با کرونا

پروسه آماده‌سازی رایج واکسن‌ها با سرعت بیشتری انجام شد، اما این به هیچ وجه به معنی عدم نظارت کامل نهاد های مربوطه بر آن‌ها نیست و سرعت بیشتر توسعه واکسن‌ها به دلیل کاستن از بررسی‌های احتیاطی نبوده است. در حقیقت پیش از اینکه واکسن‌ها برای استفاده عموم عرضه شوند، بر روی تعداد مشخصی از داوطلبان آزمایش شدند. البته پیش از این در روزیاتو برای شما گفتیم که واکسن های کرونای چینی اثربخشی چندانی ندارند. 

همچنین اینکه شما ممکن است به خاطر خود واکسن به کرونا مبتلا شوید، افسانه‌ای بیش نیست و هیچ ارتباطی نیز میان آن و اوتیسم و یا ناباروری وجود ندارد.

هشتمین باور غلط در رابطه با کرونا : «با واکسن میکروچیپ وارد بدن شما می‌کنند»

 باور غلط در رابطه با کرونا

اگر کسی یک بار از چیپ برای حیوان خانگی‌اش استفاده کرده باشد، می‌داند که نمی‌توان آن‌ها را از طریق سوزن باریک واکسن وارد بدن کرد، حتی اگر چیپ ها چندین برابر کوچک‌تر از سایز فعلی بودند. همچنین علیرغم شایعات آنلاین، واکسن‌ها DNA شما را تغییر نخواهند داد.

نهمین باور غلط در رابطه با کرونا : «همه‌گیری یک توطئه بزرگ است»

 باور غلط در رابطه با کرونا

خیلی از افراد عاشق تئوری‌های توطئه هستند. اما برای اجرای چنین نقشه‌ای باید میلیون‌ها دکتر، دانشمند و سیاستمدار در سطح دنیا با هم متحد شوند. آیا کارمندان بخش مراقبت‌های ویژه قبول می‌کردند که به خاطر حمایت از شروع یک نظم نوین جهانی، ماه‌ها ساعات کار طولانی، خستگی، استرس و ناراحتی برای خانواده‌هایشان را تحمل کنند؟

 

نظر شما در رابطه با باورهای غلط رایج در دوران همه گیری کرونا چیست؟

منبع: Mirror
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود