بدون نظر

برای زافر والاس، هنرمند آفریقایی، همه چیز از یک خواب تکرار شونده آغاز شد که در کودکی می دید.

او در این خواب می دیدید که هر قدر با اطرافیانش صحبت می کند توجهی به او نمی کنند و وقتی به انعکاس خودش نگاه می کرد می فهمید چیزی جز یک سایه نما نیست.

این هنرمند حوزه ی هنرهای تجسمی در سال ۲۰۱۷ تصمیم گرفت با هویت مخفی کار کند و به این ترتیب نام زافر والاس را برای خود انتخاب کرد. او در عکس هایش عینک ایمنی به چشم می زند و یک مورف سوییت و سوییشرت به تن می کند تا هویتش را مخفی نگه دارد. به عقیده ی او، ناشناس بودنش باعث می شود هم مردم بتوانند بیشتر روی هنرش تمرکز کنند و هم او بتواند «شخصیت اصلی اش را حفظ کند».

والاس در اینباره می گوید: «من فکر می کنم ما در جامعه تحت فشار هستیم تا فقط بُعد خوب زندگی مان را نشان دهیم، در حالی که من در آثارم حتی بعضی از احساسات منفی ام یا احساساتی که حس ناخوشایندی برایم دارند را ابراز می کنم.»

او با استفاده از ترکیبی از عکاسی فاین آرت و فناوری واقعیت افزوده، دو دنیای واقعی و مجازی را با یکدیگر ادغام می کند تا به خواب هایش واقعیت بخشد. والاس می گوید او از سریال انیمه ژاپنی Mob Psycho 100 هم الهام می گیرد که در آن تصاویری شبیه به سایه نماهای درون خواب های او وجود دارد.

والاس می گوید: «فضاهای خالی برای من حکم بوم سفید را دارند. پس می توانم هر طور که دوست دارم رنگ شان بزنم.» او در ادامه می گوید که هم شب ها و هم روزها عکاسی می کند و بعداً چند عنصر دیگر مثل نور یا دود را به صورت دیجیتالی به عکس ها اضافه می کند.

والاس در جشنواره ملی هنر مجازی آفریقای جنوبی با چند فیلتر چهره شرکت کرد، مانند همان فیلترهایی که این روزها در بسیاری از اپلیکیشن های موبایلی وجود دارد و بر روی تصویر صورت شخص قرار می گیرند. او یک نمایشگاه آنلاین هم به نام «سفر آفریقایی: چهره های واقعیت های ترکیب شده» برای جشنواره ی خلاقیت دیجیتالی آفریقا به راه انداخت. او در این نمایشگاه از آثار دیگر هنرمند آفریقای جنوبی، وون مش، برای طراحی فیلترهای چهره و ساخت گالری های مجازی استفاده کرده بود که نمایانگر مضامینی از «عرفان آفریقایی و حیطه های معنوی» بودند.

وقتی شیوع کرونا باعث قرنطینه ی سراسری در آفریقای جنوبی و به دنبال آن تعطیلی گالری ها شد، والاس میزبان نمایشگاه آنلاینی به نام «درون/ برون» شد و از دیگر هنرمندان حوزه تجسمی آفریقای جنوبی دعوت کرد با آثار خود در آن شرکت کنند. به گفته ی والاس، این نمایشگاه تنها در روز اولش نزدیک به ۵ هزار بازدید داشت.

حضور در فضای مجازی به والاس اجازه داده تا مخاطب بیشتری برای هنر خود پیدا کند و به شناساندن دیگر هنرمندان آفریقایی حوزه ی هنر دیجیتالی هم کمک کند.

او می گوید: «زمانه دارد عوض می شود. مردم به دنبال سرمایه گذاری در حیطه ی مجازی هستند نه فضاهای فیزیکی.»

مطلب برای شما مفید بود؟

به مطلب امتیاز دهید

میانگین امتیازها 4 / 5. تعداد رای: 2

تاکنون رأی داده نشده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می‌دهد.

منبع: cnn
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود