اسحاق جهانگیری در کلاب هاوس: «ما هیچ راه دیگری برای اصلاح کشور جز رای دادن نداریم»

اسحاق جهانگیری در کلاب هاوس: «ما هیچ راه دیگری برای اصلاح کشور جز رای دادن نداریم»

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور به مانند دیگر دولتمردان شناخته شده کشور در روزهای اخیر، بالاخره دیشب در کلاب هاوس حاضر شده و در موضوعات مختلفی به بیان نظرات و افشاگری پرداخت. پیش از همه جهانگیری دررباره فیلتر کلاب هاوس گفت: «برخی اپراتورها اخلال ایجاد کردند اما ما در دولت تصویب کردیم که اپراتورهایی که از دستور دولت سر باز بزنند را جریمه کند».

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور بالاخره دیشب در کلاب هاوس حاضر شده و در موضوعات مختلفی به بیان نظرات و افشاگری پرداخت.

جهانگیری در پاسخ به سوالی در مورد اینکه کناره گیری نکرده است، گفت: « من با پیشنهاد آیت الله هاشمی رفسنجانی و سیدمحمد خاتمی در دولت حضور یافتم و به دنبال این بودم که بتوانم خواسته‌های مردم را انجام بدهم. من ابتدا به آقای روحانی گفتم فرد دیگری معاون اول بماند اما آقای روحانی اصرار داشت که من بمانم. تلاش کردم از عقبه حامی دولت حمایت کنم و از رای به روحانی در این جنگ اقتصادی پشتیبانی کنم و فکر میکنم اگر همین یک کاری که توانستم برای کاستن فشار  از مردم انجام دهم، بسیار اهمیت داشت.».معاون

معاون اول رییس جمهور در مورد ضرورت شرکت در انتخابات نیز گفت: «ما هیچ راه دیگری برای اصلاح کشور جز رای دادن نداریم، نباید بگذاریم کسانی که برای رای مردم ارزش قائل نیستند سرکار بیایند. دود تحریم اقتصادی از دل تحریم انتخابات بلند می‌شود. مردم نسبت به قدرت تصمیم‌گیری مردم ناامید شده و سرد شدند اما رییس دولت می‌تواند اثرگذار باشد؛ روزی رییس دولت می‌گوید تحریم کاغذ هست و اثری ندارد و برخی فکر می‌کنند واقعا اثری ندارد».

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور بالاخره دیشب در کلاب هاوس حاضر شده و در موضوعات مختلفی به بیان نظرات و افشاگری پرداخت.

جهانگیری در مورد حجم تحریم های ایالات متحده علیه ایران نیز گفت: «جنگ اقتصادی آمریکا در ۲۰۰سال اخیر بی‌سابقه بوده است و گلوگاه‌های اقتصادی ما را صفر کردند. اگر نفت‌کشی نفت می‌برد؛ شناسایی می‌کردند و به حدی جسور شده بودند که نیرو فرستاده و انفجار انجام می‌دادند. در ۱۲نفتکش ما انفجار ایجاد کردند. اداره کشور و کاری که ملت ایران انجام داد جزو استثنائات تاریخ کشور است».

وی در مورد ارز ۴۲۰۰ تومانی نیز افزود: : ما با شروع دولت، سه نرخ ارز داشتیم، ارز ۱۲۰۰، ۲۴۷۷ و ارز آزاد که از اسفند ۹۱ حدود ۴ هزارتومان بود، ولی با شروع این دولت روند کاهشی پیدا کرد. روزهای اول، دوتا ارز اول را باهم ادغام کردیم، چون فکر می‌کردیم که باید تک نرخی شود. مدتی طولانی در زمان دولت یازدهم، نرخ دلار در محدوده ثابتی حرکت کرد. در پایان دولت یازدهم، دلار در کانال سه هزارتومان بود. سال ۹۵، شوکی در بازار ایجاد شد، عمدتا دیگر بازار رفت روی ساوزکارهای اقتصادی مثل عرضه سکه ولی معلوم شد که پایدار نیست. در مرداد ماه که رییس جدید بانک مرکزی آمد، جلسه سران سه قوه تشکیل شد، در آن جلسه بحث سیاست‌های ارزی بررسی شد؛ باید تصمیم جدی گرفته می‌شد، آنجا براساس اصرار برخی از سران قوای سه گانه، تصمیم بر این شد که ارز ۴۲۰۰ بماند».

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور بالاخره دیشب در کلاب هاوس حاضر شده و در موضوعات مختلفی به بیان نظرات و افشاگری پرداخت.

جهانگیری در ادامه صحبت های خود در مورد ارز خاطرنشان کرد: «اینکه گفته می‌شود ارز جهانگیری، باید بگویم وقتی آن شب تصمیم گیری شد، اعضای آن جلسه شامل تیم اقتصادی دولت و غیر دولت بودند. پایان تصمیم‌گیری در آن جلسه، اعضای دولت و برخی از مشاورین رسانه ای آقای رییس جمهور پیشنهاد کردند برای اینکه تحت عنوان تصمیم دولت در جامعه جا بیفتد، جهانگیری آن را اعلام کند، اما من مخالف بودم. این ارز ۴۲۰۰ مصوبه جلسه سران سه قوه است؛ اینکه آقایان درموردش اظهار نظر نکردند خب بعدا به خودشان بر می‌گردد. ارز کنترلی فیکس تقریبا در ۹۰ درصد سال‌ها انجام گرفته شد. ما در دوره آقای هاشمی، ارزهای مختلفی داشتیم، ۶۰ تومان بود، ۸۰ تومان هم داشتیم، بعد از مدتی ارز تثبیتی ۱۸۰ تومان گذاشتند؛ در دوره اقای خاتمی هم دو نرخی بود. در دوره آقای احمدی‌نژاد، ارز فیکس ۱۲۲۴ تومان را اعلام کردند و بعد بصورت سه نرخی شد. اکثر تصمیم های غیراقتصادی از جمله ارز ۴۲۰۰ تومانی به خاطر شرایط جنگ اقتصادی بود. من در جلسه مربوط به ارز ۴۲۰۰ تومانی، می‌خواستم ارز ۴۲۰۰ تومانی را شناور کنم تا فیکس نباشد و با نرخ تورم تغییر کند. الان فکر می‌کنم مهمتر از ارز ۴۲۰۰ تومان این است که باید از زندگی مردم حراست بکنیم».

جهانگیری در مورد قیمت بنزین نیز گفته است: « من پیشنهاد دادم که بنزین را به خودرو ندهیم زیرا برخی بیش از یک خودرو دارند و با من برخورد بدی شد. بیش از ۴۸درصد جمعیت هیچ خودرویی ندارند، برخی از مردم شدیدا فقیر هستند و باید به طبقه فقیر کشور کمک کنیم. من یک دفعه قهر کردم و وسایلم را جمع کردم و اما در خانه خود خوری کردم که مگر می‌شود در این زمان مردم را تنها بگذارم، نصف کابینه آمدند و‌ گفتند مگر میشود شما نباشید. گفتم باید از جانم مایه بگذارم و به مردم خدمت کنم. هنوز تصمیم به حضور در انتخابات نگرفتم و هر زمانی که گرفتم جدی‌تر صحبت‌ می کنم».

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور بالاخره دیشب در کلاب هاوس حاضر شده و در موضوعات مختلفی به بیان نظرات و افشاگری پرداخت.

معاون رییس جمهور در مورد انتقادات اصلاح طلبان از حسن روحانی نیز افزود: «آقای روحانی هیچ وقت نگفتند دولت اصلاح‌طلب تشکیل دادند پست‌های کلیدی دست کسانی است که سابقه اصلاح‌طلبی دارند و به دنبال اصلاحات هستند. دو هدف در دولت آقای روحانی داشتیم که یکی نجات پیدا کردن کشور از قطع‌نامه‌ها بود و دوم اینکه چرخ اقتصادی کشور بچرخد و در سال ۹۲ این اتفاق افتاد. برجام بزرگ‌ترین دیپلماسی قرن گذشته و دستاورد این دولت است و برجامی تصویب کردند که آمریکا گفت سر ما کلاه گذاشتند. اگر دولت در برابر خواسته خروج از برجام خارج می‌شد در این دولت به چه چیزی می‌خواستیم برگردیم. دولت دستاورد اصلاح‌طلبانه خوبی داشته است. دولت یازدهم دستاوردهای اقتصادی خوبی داشت اما در دولت دوازدهم حفاظت از مردم و جمهوری اسلامی هدفمان بود که محقق شد. مثالی از جوانان می زنم و می گویم نگذارید شهر دست مافیا بیفتد».

جهانگیری در مورد دستاوردهای دولیت یازدهم نیز مدعی شد: «در دولت یازدهم دستاوردهای خوب اقتصادی داشتیم. در انتخابات ۹۶ روحانی را می‌شناختند و دستاوردها را می‌دانستند. اما در دوره دوم با پدیده ترامپ مواجه شدیم. درآمد ۱۱۸ میلیاردی به ۵ میلیارد کاهش پیدا کند. همینکه چارچوب اقتصادی دولت با این وضع ماند، کار بزرگی است. سفره مردم کوچک شده است و اقتصاد ما بیش از ۱۲ سال است که گروگان آمریکا است. هنر ما این است که کشور و زندگی مردم را از دست گروگانیرها نجات دهیم. در ابتدای دولت یازدهم ٢۵٠ تا ٢٨٠ میلیون لیتر مکعب از نیروگاه گازی پاسارگارد برداشت داشتیم و دولت قطر نیز به همین اندازه. مدتی بعد آن‌ها ۵۵۰ میلیون لیتر و ما ۲۸۰ تا ۳۰۰ این غارت پول کشور بود، در حال حاضر بیش از ۶۰۰میلیون متر مکعب و قطری‌ها ۵۵۰ برداشت می‌کنند. بزرگ‌ترین طرح انتقال آب را انجام دادیم و و ۸ میلیارد دلار برای سدسازی هزینه کردیم. بزرگ‌ترین کمک به حقوق بگیرها کردیم. دولت از مردم شرم می‌کند؛ مردمی که درگیر زندگی روزمره هستند و ما بگوییم سد ساختیم، به همین دلیل لکنت زبان داریم».

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور بالاخره دیشب در کلاب هاوس حاضر شده و در موضوعات مختلفی به بیان نظرات و افشاگری پرداخت.

وی با انتقاد از مجلس کنونی افزود : «مجلسی که کم‌تر از یک سال است که کار خود را آغاز کرده شده مجلس طرح‌ها اما اصل با لوایح است. ولی لوایح مهم دولت مثل تعارض منافع و شفافیت، حتی اعلام وصول نکرده است و این تعرض از قانون اساسی است. می‌تواند رد کند اما نه اینکه لایحه را اعلام وصول نکند. شورای عالی بورس همه کار بورس است و نمی‌خواهد دخالت کند. هر حمایتی که دولت باید انجام بدهد می‌دهد و هفته‌ آینده جلسه سران سه قوه تشکیل خواهد شد».

جهانگیری در ادامه نیروی انتظامی و ستاد کل نیروهای مسلح را در باب فروش نفت به انتقاد گرفت و گفت: به ستاد کل نیرو‌های مسلح و نیروی انتظامی نفت دادند و هنوز در حال رایزنی هستیم که پولش را بگیریم. ذخایر بانک مرکزی ۱۰۰ میلیارد دلار است و ایشان کاری کرده که به این ذخایر دسترسی پیدا نکنند. ۲۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرده، ۱۷میلیارد دلار فایناس کرده که این از قرارداد ترکنچای بدتر است. دکل نفتی را گم کردند». معاون رییس جمهور بار دیگر گفت که حرف های زیادی برای گفتن دارد: « قبول دارم که درباره حمله به سفارت عربستان کوتاهی کردم و حتما بکی از خیانت‌ها حمله به سفارت عربستان بود. حتما علاقه‌مند هستیم که با عربستان ارتباط داشته باشیم. گزارش تخلفات احمدی‌نژاد تهیه شده است. حرف‌های زیادی با مردم دارم که در آینده می‌گویم».

معاون رییس جمهور در مورد رابطه خود با شهید سلیمانی نیز خاطر نشان کرد: «با سردار سلیمانی مثل دو برادر بودیم، من کم‌تر فرصت می‌کردم که به کرمان و مادرم سر بزنم و سردار سلیمانی همیشه به ایشان سر می‌زدند و مادرم سردار را از من بیشتر دوست داشت. چون دو فرزندش در جوار سردار شهید شده بودند. فرزندان من کار دولتی ندارند. رفتم زنگ مدرسه‌ای بزنم و بعدا فهمیدم مدرسه دخترم بوده است، حتی نمی‌دانستم مدرسه دخترم کجا بوده است. دخترانم از من گلایه میک نند که چرا وضعیت زندگی مردم بد است.

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور بالاخره دیشب در کلاب هاوس حاضر شده و در موضوعات مختلفی به بیان نظرات و افشاگری پرداخت.

جهانگیری در مورد اتهامات منتسب به برادرش نیز صحبت کرده و گفت: «من چهار بردار دارم و از آن‌ ها در دولت استفاده نکردم. سال   ۹۶ بعد از حضور من در انتخابات به شدت مورد اتهام قرار گرفتم. از اتهام برادرم خبر نداشتم و از رسانه‌ها متوجه شدم که بازداشت شده است. در مبارزه با فساد هیچ خط قرمزی نباید وجود داشته باشد. فساد بیشتر شده و نیاز به آسیب‌شناسی است. پرونده‌های کوچک فساد اقتصادی را در رسانه بزرگ کردند اما از پرونده‌های بزرگ فساد اقتصادی خبری نیست. با برادرم هیچ مراوده اقتصادی و همکاری نداشتم. تمام فعالیت‌های اقتصادی‌اش در زمان احمدی نژاد بوده است. بعد برکنارش کردند و کار خصوصی انجام داده است. برادر من که قائم‌مقام من نبوده است. برادر من که معاونم نبوده است. من هیچ ارتباط کاری با برادرم نداشتم. برادر‌های من آنقدر مراقب هستند که دفتر من هم نمی‌آیند. به جزییات اتهام ایشان ورود نکردم. با مسوولان قضایی کشور رابطه صمیمی دارم و از ایشان اگر سوال بپرسند متوجه خواهید شد که هیچ صحبتی درباره ایشان نکردم و فقط گفتم برخورد عادلانه صورت گیرد».

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور بالاخره دیشب در کلاب هاوس حاضر شده و در موضوعات مختلفی به بیان نظرات و افشاگری پرداخت.

اسحاق جهانگیری در مورد انتشار فایل صوتی جنجالی جواد ظریف نیز این گونه اظهارنظر کرده است: «ما نباید در میدان‌های بازی که دیگران با اهداف مختلف می‌خواهند شکل بدهند،گیر بیفتیم. این دو‌چهره ملی هستند. موضوع میدان جدی است؛ ما جنگ ۸ ساله داشتیم و بعد از آن عراق تصمیم گرفت کویت را اشغال کند و به هاشمی نامه نوشت و قول همکاری داد و آقای هاشمی در جواب نامه گفت از عراق بیرون بیا و اون با وقاحت نوشت؛ کویت مسئله عربی است. طالبان به ما حمله کرده و برخی از نیروهای ما را شهید کردند و برخی خواستند به افغانستان نیرو بفرستیم اما رهبری اجازه ندادند. بهار عربی اتفاقی افتاد بعد حملاتی اتفاق افتاد و منطقه وجهه نظامی گرفت. داعش شکل گرفت و در این شرایط ایران باید از استقلال کشور حراست و حفاظت کند. در این موضوع دو سازمان نقش دارد یکی میدان که رییس آن سردار سلیمانی بود زبرا می‌گفت اگر داعش سوریه بگیرد وارد ایران می‌شود و دیگری دیپلماسی که نقش مهمی در منطقه دارد».

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور بالاخره دیشب در کلاب هاوس حاضر شده و در موضوعات مختلفی به بیان نظرات و افشاگری پرداخت.

او در ادامه افزود: «نمی‌شود گفت اختلاف نظر وجود ندارد، ربات که نیستیم و‌ نهاد اجماع‌ساز برای حل این اختلافات است. این اختلافات اختلافات شخص نیست. سردار سلیمانی به مذاکره معتقد بود که حل کننده است و در خیلی از مذاکرات حضور داشت. در سفری که شهید شد برای مذاکره میرفت، از هوشمندی بالایی برخورداربود. استقلال ایران برایش اهمیت داشت. سردار سلیمانی برای خودش میان القاب، سرباز وطن را انتخاب کرد. مردم به او لقب سردار دلها دادند. سردار دلها فقط از میدان نیامد،از تلاش برای حل مسائل و دشواری‌ها به وجود آمد نه فقط تبلیغات. آخرین جلسه‌ای که با ایشان داشتم درباره آقای خاتمی بود. اگر می‌خواهید ظریف را بشناسید باید نظر سردار را درباره او بدانید. تسلط ظریف بر بن‌بست شکنی در برجام شبیه مصدق بوده است. استقلال و سربلندی برای هر دوی آن‌ها مهم بود. نگذاریم دوگانه‌سازی انجام بدهند».

جهانگیری در پایان این بحث  خاطرنشان کرد: «مذاکرات وین مهم‌ترین اتفاق امروز کشور است و نباید رییس آن را تضعیف کنیم. مردم دکتر ظریف و سردار سلیمانی را مکمل هم می‌دانند. به صورت مرتبط با یکدیگر جلسه داشتند. در همین صدا آقای ظریف به نقش بی‌بدیل سردار سلیمانی اعتراف می‌کند. وظیفه ملی بزرگی داریم که نگذاریم مسائل مهمی و حیاتی کشور فدای مسائل زودگذر شوند. بگذاریم سردار سلیمانی و ظریف برای مردم قهرمان بمانند.این بازی بود از ایران اینترنشال شروع شد و می‌خواستند تحلیل‌های خودشان را به داخل ایران بکشانند. مطمئنم با تدبیر مردم سردار سلیمانی، سردار دلها و ظریف ،قهرمان ما است».

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۴ نظر

ورود

  • اسمال اردیبهشت ۱۱, ۱۴۰۰

    من به بقیه کار ندارم.
    ولی با احتساب اینکه این دولت به هر نحوی گند زده توو مملکت. پس هیچکی از نزدیکان و کسایی که دوروبر روحانی بودن توو این هشت سال نباید رای داد
    هر چقدر هم که میخواد دروغ بگن

    ظریف. جهانگیری. و … همه اینا اگه رای بیارن میشه دوره سومه روحانی

    البته به احمدی نژادی ها و رییسی ها هم رای نمیدم

  • امیر اردیبهشت ۱۱, ۱۴۰۰

    #رای_بی_رای

  • R اردیبهشت ۱۲, ۱۴۰۰

    اتفاقا رای ندادن خودش یه رای هستش.

  • آنتی رضا ستوده اردیبهشت ۱۳, ۱۴۰۰

    شما یه لطفی کن اول خودتو اخویتو اصلاح کن…