ولادیمیر پوتین واکسن روسی را مانند کلاشینکف قابل اعتماد خواند

ولادیمیر پوتین واکسن روسی را مانند کلاشینکف قابل اعتماد خواند

خبرها حاکی از آن است که روسیه از ساخت نسخه بهبود یافته و تک دوزه واکسن اسپوتنیک خود بسیار راضی است و ولادمیر پوتین آن را با کلاشینکف مقایسه کرده است. همزمان با مجوز گیری نسخه تک دوز واکسن اسپوتنیک وی که از آن با نام «اسپوتنیک لایت» یاد می‌شود، رئیس جمهور روسیه تاکید کرد که واکسن کرونای ساخت روسیه به اندازه سلاح کلاشینکف قابل اعتماد است. گفته می‌شود این واکسن تک دوزه برای زمان کمی هم که شده حفاظت کافی را برای فرد ایجاد می‌کند.

او در خلال یک فایل ویدئویی در چنین صحبت‌هایی را ارائه کرد و از واکسن بهبود یافته ساخت کشورش استقبال کرد. نسخه بهبود یافته این واکسن که شامل یک دوز است روز ۵ شنبه رسما در روسیه مجاز به استفاده شد. در خبرها اعلام شده سازندگان این واکسن اعلام کردند نسخه بهبود یافته آن در اولین دوز خود می‌‎تواند تاثیر ۷۹.۴ درصدی داشته باشد. در این بیانیه اعلام شده: «واکسن تک دوزه می‌تواند افراد بیشتری را در مدت زمان کمتری در مقابل بیماری ایمن نگه دارد.»

گفته می‌شود اسپوتنیک تنها واکسن کشور روسیه نیست و این کشور در حال حاضر دو واکسن دیگر را نیز به ثبت رسانده اما داده‌های بالینی آن دو مثل اسپوتنیک قوی و دقیق نیست. داده‌های اثر بخشی واکسن اسپوتنیک وی خوب بوده است اما یک سری سوالات و شک و شبهاتی راجع به کنترل کیفیت این واکسن حین تولید مطرح است. در ماه آوریل بود که مقامات اسلواکی در خبری اعلام کردند باری متشکل از واکسن‌های روسی را دریافت کرده‌اند اما آن‌ها با دوزهایی که به EMA یا همان آژانس دارویی اروپا منتشر شده مطابقت ندارد.

همچنان و با وجود این که آژانس دارویی اروپا این واکسن را تایید نکرده است اما برخی از کشورهای اتحادیه اروپا مانند مجارستان از این نوع واکسن سفارشاتی داده‌اند و کشور ایتالیا نیز در توافق است تا اسپوتنیک وی روسیه را در کشور خود بسازد. اسلواکی هم تاکنون حداقل ۲ میلیون دوز از واکسن اسپوتنیک وی را سفارش داده است که نخست وزیر این کشور بخاطر مخفیانه انجام دادن این کار مجبور به استعفا شد.

بیشتر بخوانید:

اعلام جدول زمانبندی واکسیناسیون عمومی کرونا در ایران

منبع: thesun
مطالب مرتبط
دیجیاتو
یک نظر

ورود

  • h اردیبهشت ۱۹, ۱۴۰۰

    روح دیکتاتور هرچقدر هم سیمای نجات بخش بخود بگیرد، باز هم در ژرفای خود از انسانیت بوی نبرده.