کارنامه سبز چیست؟

کارنامه سبز چیست؟

کارنامه سبز یا کارنامه محرمانه در واقع همان کارنامه نهایی است که پس از شرکت در آزمون کنکور سراسری و بعد از مرحله انتخاب رشته به داوطلبان داده می شود. کارنامه سبز کارنامه ای مناسب کسانی است که در واقع دستکم در یکی از انتخاب هایشان قبول شده اند و کسانی که مردود شده اند تنها می توانند به تکمیل ظرفیت امیدوار باشند. کارنامه سبز به دانش آموز اطلاع می دهد که در کدام یک از انتخاب هایی پایین تر از انتخابی که در آن قبول شده، می توانست قبول شود. در واقع کارنامه سبز به دانش آموز پذیرفته شده در دانشگاه می گوید که نمره قبولی او برای انتخاب شدن در چه رشته ها و انتخاب های دیگری کافی بوده است.

کارنامه سبز چیست؟

در واقع در کارنامه سبز با مقایسه کردن رتبه داوطلبی با عدد موجود در ستون آخرین رتبه قبولی می توان فهمید که امکان قبولی در چه رشته های دیگری را دارید. در واقع در هر رشته ای که عدد آخرین رتبه قبولی از عدد رتبه داوطلبی فرد بیشتر باشد، داوطلب شانس قبول شدن را داشته است. البته این بدان معنا نیست که با داشتن کارنامه سبز و امکان قبول شدن در رشته ای غیر از رشته قبول شده، بتوان در رشته های دیگر مشغول به تحصیل شد. در واقع تصمیم گیری در این مورد تنها بر عهده دانشگاه های مبدأ و مقصد است و تنها با رضایت آن ها می توان چنین کاری را انجام داد. اگر چنین شرایطی دارید و می خواهید در یکی دیگر از رشته هایی که رتبه کافی برای پذیرفته شدن در آن را داشته اید مشغول به تحصیل شوید، حداکثر یک ماه پس از دریافت کارنامه سبز مهلت دارید از سیستم بررسی اشتباه در انتخاب رشته سازمان سنجش استفاده کرده و درخواست بررسی اولویت های بعدی خود را بدهید.

کارنامه سبز چیست؟

همچنین می توانید پس از شروع کلاس ها و ترم اول، با در دست داشتن کارنامه سبز به دانشگاهی که می خواهید در آن تحصیل کنید (دانشگاه مقصد) رفته و از آن ها بخواهید از ترم دوم شما را ثبت نام کنند. در صورتی که دانشگاه مقصد ظرفیت خالی برای رشته مورد نظر شما داشته باشد می تواند با درخواست شما موافقت کرده و از ترم دوم در رشته و محل دلخواهتان مشغول به تحصیل شوید. در واقع کارنامه سبز این امکان را برای داوطلبان پذیرفته شده در دانشگاه فراهم می کند که تغییر رشته دهند یا انتقالی بگیرند و حتی برای رفع محرومیت از کنکور سال آینده اقدام نمایند.

کارنامه سبز چیست؟

کارنامه سبز معمولا یک هفته بعد از اعلام نتایج انتخاب رشته کنکور سراسری منتشر شده و در اختیار داوطلب قرار می گیرد.

دیجیاتو
بدون نظر

ورود