اعتراض به واکسیناسیون خارج از نوبت ۳ هزار کارمند صدا و سیما

اعتراض به واکسیناسیون خارج از نوبت ۳ هزار کارمند صدا و سیما

اواخر هفته ی گذشته بود که اخباری مبنی بر واکسیناسیون خارج از نوبت کارمندان صدا و سیما در شبکه های اجتماعی منتشر شد.

همه چیز از یک عکس شروع شد که یک کارت دریافت واکسن کرونا را نشان می داد که مهر سازمان صدا و سیما را بر روی خود داشت.

به دنبال انتشار این تصویر، کاربران فضای مجازی خواستار شفاف سازی در این خصوص شدند و کیانوش جهانپور، رئیس روابط عمومی وزارت بهداشت رسماً در توییتر این خبر را تأیید کرد.

جهانپور در اینباره نوشت طبق مصوبه ستاد ملی کرونا، عوامل درگیر در انتخابات از جمله ۳۰۰۰ نفر در صدا و سیما از خبرنگار و تصویربردار تا عوامل فنی در سرتاسر کشور، واکسن کرونا دریافت می کنند.

این در حالی است که علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا پیشتر گفته بود: «آن دسته از کارکنان صداوسیما که درگیر موضوع انتخابات هستند و قرار است ساعت‌ها در ساختمان این سازمان که از نظر تهویه هم وضعیت نامناسبی دارد کار کنند، واکسن کرونا را تزریق می‌کنند و تعداد این افراد هم بسیار محدود است.»

رئیسی پیشتر اعلام کرده بود واکسیناسیون خبرنگاران در فاز سه صورت می‌گیرد و خبرنگاران میدانی و خبرنگارانی که در نشست‌ها و برنامه‌های خبری حضور پیدا می‌کنند و مصاحبه نزدیک با افراد انجام می‌دهند در فاز سوم اولویت واکسیناسیون کرونا قرار دارند.

انتشار خبر واکسیناسیون ۳ هزار تن از کارمندان صدا و سیما و تأیید آن توسط کیانوش جهانپور، خشم کاربران فضای مجازی را برانگیخت و انتقاد شدید آن ها را به دنبال داشت. منتقدان این اقدام می گویند در حالی که هنوز بسیاری از افراد مبتلا به بیماری های نادر و زمینه ای و همینطور افراد فعال در مشاغل پرخطر در کشور واکسینه نشده اند، بر چه اساسی این تصمیم اتخاذ شده و آیا خون کارکنان صدا و سیما از بقیه رنگین تر است.

از آنجایی که صدا و سیما درگیر مناظرات و برنامه های انتخاباتی است واکسیناسیون دست اندرکاران برگزاری این برنامه ها امر دور از ذهنی نیست. اما رقم ۳۰۰۰ مطرح شده بیشتر از تعداد کارکنان مرتبط با انتخابات است.

این در حالی است که منابع غیر رسمی نیز از تزریق واکسن کرونا به افراد غیر مرتبط با انتخابات در صدا و سیما خبر داده اند.

گفته می شود طی روزهای اخیر افرادی که مدعی بودند از کارکنان صدا و سیما هستند در کلاب هاوس ادعا کردند برخی عوامل صدا و سیما از جمله مجریان بخش های ورزشی هم واکسن کرونا دریافت کرده اند.

اینطور که گفته می شود یکی از پزشکان مرکز درمانی صدا و سیما هم در کلاب هاوس ضمن تأیید این موضوع که جز دست اندرکاران مناظرات انتخاباتی، کارکنان دیگر صدا و سیما نیز واکسن دریافت کردند، ادعا کرده برخی افراد غیر مرتبط با صدا و سیما و حتی پروژه‌ های ساخت سریال‌ ها نیز نام شان در بین این افراد قرار گرفته و واکسینه شده‌ اند.

امروز هم محیا اسناوندی از مجریان شبکه پنج که همسرش نیز از مجریان تلویزیون است با انتشار یک استوری از دریافت دوز اول واکسن سینوفارم صدا و سیما خبر داد. محیا اسناوندی و همسرش هر دو از مجریان برنامه های سرگرمی هستند.

همه ی این ها در حالی است که این اقدام برخلاف سند ملی واکسیناسیون کووید-۱۹ است که دی ماه سال گذشته به تصویب رسید.

بر اساس این سند در فاز اول کارکنان بهداشت و درمان که «در خط اول مواجهه با بیماری کرونا» هستند و پس از آن سالمندان بالای ۸۰ سال، معلولان و جانبازان واکسن دریافت خواهند کرد. پس از آن به ترتیب در گروه‌ های سنی پنج ساله، افراد دارای بیماری‌ های زمینه‌ ای، افراد شاغل در بخش‌ های دیگر بهداشت قرار دارند. در این سند که پیش بینی کرده است در زمستان سال ۱۴۰۰ وارد فاز واکسیناسیون عمومی خواهیم شد، در فاز سوم که قرار است در مرداد تا آذر امسال آغاز شود کسانی واکسینه می شوند که شغل‌ هایی دارند که در آن ها با «مردم در ارتباط هستند».

همچنین در این سند قید شده است «تخطی از مفاد این سند و تزریق واکسن به افرادی که جزء گروه های هدف نیستند به هیچ وجه امکان پذیر نیست.»

دیجیاتو
بدون نظر

ورود