کودتای نظامی در مالی توسط معاون رییس جمهور و دستگیری مقامات ارشد کشور

کودتای نظامی در مالی توسط معاون رییس جمهور و دستگیری مقامات ارشد کشور

معاون انتقالی رییس جمهور مالی روز سه شنبه اعلام کرد که رییس جمهور انتقالی و نخست وزیر را خلع کرده و بدین ترتیب گزارش های بین المللی مبنی بر اینکه روز دوشنبه رهبران مالی از مقام خود خلع شده اند را تایید کرد. آسیمی گویتا که کودتای سال گذشته را نیز رهبری کرده بود، می گوید که رییس جمهور باه نداو، نخست وزیر مختار اوانه و چندین نفر از مشاوران آن ها از مقام خود خلع شده اند زیرا در چیدمان جدید کابینه با وی مشورت نکرده اند. این ادعاها در بیانیه ای که توسط بابا سیسه، مشاور گویتا، در شبکه رسمی کشور مالی خوانده شد، مطرح شده است.

معاون انتقالی رییس جمهور مالی روز سه شنبه اعلام کرد که رییس جمهور انتقالی و نخست وزیر را از طریق کودتا خلع کرده است

یک منبع دیپلماتیک ارشد به سی ان ان گفته است که دو بازیگر اصلی در این کودتا، سرهنگ سادیو کامارا و سرهنگ مودیبو کونه جایگاهی در دولت جدید که روز دوشنبه اعلام شد نداشته و همین موضوع باعث تصمیم این دو و حامیانشان برای کودتا بوده است. محل نگهداری رییس جمهور مالی و نخست وزیر این کشور نامشخص بوده و در این مورد نیز تاکنون اطلاع رسانی صورت نگرفته است. انداو و اوانه رهبری دولت انتقالی که بدنبال کودتای آگوست ۲۰۲۰ در مالی انجام شد را بر عهده داشتند. این کودتا که به رهبری گویتا انجام شد، باعث پایین کشیدن رییس جمهور وقت ابراهیم بوباکار کیتا و نخست وزیرش بوبو سیسه شد. دولت انتقالی که رهبری آن را انداو بر عهده داشت، قول داده بود انتخابات ریاست جمهوری و قانون اساسی را در فوریه ۲۰۲۲ انجام دهد تا دولتی دموکراتیک را در مالی بر سر کار بیاورد.

معاون انتقالی رییس جمهور مالی روز سه شنبه اعلام کرد که رییس جمهور انتقالی و نخست وزیر را از طریق کودتا خلع کرده است

در بیانیه ای که توسط مشاور ارشدش روز سه شنبه قرائت شد، گویتا گفته است که «فرآیند انتقالی را دنبال کرده» و برنامه انتخاباتی که برای سال ۲۰۲۲ برنامه ریزی شده بود را دنبال خواهد کرد. روز دوشنبه، در بیانیه ای مشترک از جانب کمیته نظارت انتقال محلی کشور اعلام شد که انداو، اوانه و برخی از افراد این دو دستگیر شده و در اختیار ارتش این کشور قرار دارند. این کمیته که نفراتی از اتحادیه آفریقا، سازمان ملل و جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا در آن حضور دارند، در این بیانیه اعلام کرده است که از شرایط موجود در مالی نگرانی عمیق دارد و خواستا آزادی سریع و بی قید و شرط رییس جمهور انتقالی، نخست وزیر و مشاوران این دو شده است. کشورهای آفریقایی نیز کودتا در مالی را به شدت محکوم کرده اند.

بیشتر بخوانید: ماجرای کودتای ولیعهد سابق در اردن و تاریخچه روابط دو برادر که به تیرگی گرایید

منبع: cnn
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود