آیا می توان والدین بابک خرمدین را قاتل سریالی دارای مشکلات روانی دانست؟

آیا می توان والدین بابک خرمدین را قاتل سریالی دارای مشکلات روانی دانست؟

افشای جنایت های پدر و مادر بابک خرمدین ماجرایی بود که تمام جامعه ایران را تکان داده و مدت هاست ابعاد گسترده آن در حال بررسی است. قساوت این پدر و مادر در قتل فرزندانشان و خونسردی آن ها در کنار آمدن با این مسئله (اعترافات همراه با جزییات، فیلم آسانسور و شکرگزاری پدر به خاطر قتل فرزندانش) همگی نشان از یک حالت روانی خاص در قاتلان و به خصوص پدر دارد که باعث شده بسیاری بگویند این دو هیچ مشکل روانی نداشته و به خاطر اعتقاداتی که داشته اند دست به قتل زده اند.

فشای جنایت های پدر و مادر بابک خرمدین ماجرایی بود که تمام جامعه ایران را تکان داده و مدت هاست ابعاد گسترده آن در حال بررسی است.

رییس بخش معاینات روانپزشکی اداره کل پزشکی قانونی استان تهران در این باره گفته است: «سازمان پزشکی قانونی هنوز در مورد وضعیت سلامت روان والدین بابک خرمدین هیچ‌گونه اظهار نظر رسمی و قطعی نکرده است. هفته گذشته پدر و مادر مرحوم بابک خرمدین به پزشکی قانونی منتقل شدند و معاینات و مصاحبه‌های اولیه با آن‌ها انجام شد. از آنجایی که در آن زمان هنوز مشخص نبود آن‌ها از نظر وضعیت سلامت روان در زمان ارتکاب جرم در چه وضعیتی قرار داشته‌اند، توصیه شد در یکی از مراکز دانشگاهی تحت نظر باشند و آزمایش‌های لازم روی آن‌ها انجام شود».

مهدی صابری در ادامه صحبت هایش در مورد شرایط روانی والدین بابک خرمدین افزوده است: «در مصاحبه سرپرست دادسرای جنایی تهران به درستی نتیجه بررسی‌های اولیه مورد اشاره قرار گرفته است، اما متاسفانه طوری خبر انعکاس داده شد که بررسی‌های پزشکی قانونی به طور کامل به انجام رسیده و آن‌ها به لحاظ روانی، سالم تشخیص داده شده‌اند. این در حالی است که متعاقب آن در این زمینه شبهاتی مطرح شد و بحث‌هایی به دنبال این موارد در فضای مجازی پیش آمد که لازم می‌دانم به عنوان مسئول بخش معاینات روانپزشکی، پزشکی قانونی توضیحاتی در این زمینه داده شود. اینکه پزشکی قانونی هنوز در مورد سلامت روان پدر و مادر بابک خرمدین اظهار نظر رسمی و قطعی نکرده، به این دلیل است که موضوع روان‌شناسی قتل‌های زنجیره‌ای بسیار پیچیده است و باید معاینات دقیق روان‌پزشکی و ارزیابی‌ها، آزمایش‌ها و آزمون‌های روانی مختلفی در زمینه آن انجام شود که همه این موارد نیازمند صرف زمان کافی است و در یک زمان کوتاه اظهارنظر قطعی درباره این گونه موارد ممکن نیست».

فشای جنایت های پدر و مادر بابک خرمدین ماجرایی بود که تمام جامعه ایران را تکان داده و مدت هاست ابعاد گسترده آن در حال بررسی است.

وی در ادامه تصریح کرد: «هرچند در مصاحبه‌ها و بررسی‌های انجام‌شده اولیه مشخصاتی از ویژگی‌های شخصیتی و روانی متهمان به دست آمده اما بر اساس روال بررسی چنین پرونده‌هایی بررسی‌های بیشتری در این خصوص لازم است تا انجام شود. حساسیت‌های موجود در چنین مواردی باعث خواهد شد که معاینات در این زمینه طولانی باشد». صابری گفته است: « روز گذشته دومین جلسه بررسی وضعیت روانی آن‌ها برگزار شد و در روند این بررسی‌ها باید دید و به این نتیجه رسید که آیا این مشکلات به حدی بوده است که قوه تشخیص آن‌ها را از بین ببرد؟… در مورد والدین بابک خرمدین باید منابع اطلاعاتی درباره سابقه آن‌ها داشته باشیم و بررسی‌های تکمیلی از نظر آزمایشات بالینی و روان پزشکی روی آن‌ها انجام شود که ممکن است نیاز به زمان بیشتری داشته باشد به همین دلیل با تاکید دادستانی سعی بر این است که این بررسی‌ها از جمله آزمایش‌های روانشناسی تا حد امکان با سرعت و در عین حال با دقت انجام شود».

فشای جنایت های پدر و مادر بابک خرمدین ماجرایی بود که تمام جامعه ایران را تکان داده و مدت هاست ابعاد گسترده آن در حال بررسی است.

رییس بخش معاینات روانپزشکی اداره کل پزشک قانونی استان تهران در انتها خاطرنشان کرد: «در مورد والدین بابک خرمدین باید منابع اطلاعاتی درباره سابقه آن‌ها داشته باشیم و بررسی‌های تکمیلی از نظر آزمایشات بالینی و روان پزشکی روی آن‌ها انجام شود که ممکن است نیاز به زمان بیشتری داشته باشد به همین دلیل با تاکید دادستانی سعی بر این است که این بررسی‌ها از جمله آزمایش‌های روانشناسی تا حد امکان با سرعت و در عین حال با دقت انجام شود. تاکید ما در پزشکی قانونی بر این است که برخلاف آنچه در جامعه شایع شد، پزشکی قانونی در یک مصاحبه روانپزشکی و در یک زمان کوتاه نمی‌تواند تشخیص دهد که آن‌ها از سلامت روان برخوردارند و این موضوع را نمی‌تواند اعلام کند. تا اینکه بر اساس آزمایش‌های نهایی به نتیجه برسد».

بیشتر بخوانید: اعترافات جدید پدر و مادر قاتل بابک خرمدین ؛ به قتل دختر و دامادشان هم اعتراف کردند

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۲ نظر

ورود

  • ارژنگ خرداد ۱۲, ۱۴۰۰

    همه میدونیم این دوتا هیچ مشکل روانی ندارند . این وسط فقط پزشکی قانونی و جامعه روان پزشکی می‌خوان یه مقدار جلب توجه کنند .

    • خسته خرداد ۱۲, ۱۴۰۰

      طرف خونسردانه بچه هاش رو تیکه تیکه میکنه و دقیق میدونه چطوری گم و گورش کنه (چون دفعه اولش نبوده) بعد مشکلی نداره؟ تو هم مشکل داری عزیز