افتتاح اولین اسکیپ روم زیر آبی دنیا در ولز

افتتاح اولین اسکیپ روم زیر آبی دنیا در ولز

اولین اسکیپ روم یا همان اتاق فرار زیر آبی دنیا در ولز افتتاح شده است. شرکت کنندگان این اتاق فرار برای رهایی از آن باید تا اعماق یک معدن سنگ غواصی کنند که به زیر آب رفته است.

اتاق فرار «اسکوبا» توسط لیان کلوز و کلر داتن راه اندازی شده که هر دو عضو انجمن حرفه ای مربیان غواصی (PADI) هستند. هدف آن ها از راه اندازی این اتاق فرار ممکن ساختن تجربه ی دوباره ی غواصی برای غواصانی است که در دوران همه گیری کرونا قادر به سفر نبوده اند.

کلوز می گوید: «غواص ها دیگر نمی توانند مثل قبل تعطیلات شان را بگذرانند، مثلاً یک هفته ای را در قایق در دریای سرخ بگذرانند یا با کوسه ها غواصی کنند، به خاطر همین با خودمان فکر کردیم چه کاری می توانیم انجام بدهیم که وضع را کمی برایشان تغییر دهیم.»

کلوز می گوید در این اتاق فرار که در معدن سنگ ویوین منطقه ی اسنودونیای ولز واقع شده، ۶ اتاق با موضوعات مختلف برای ماجراجویان در نظر گرفته شده که از میان آن ها می توانند اتاق دلخواه خود را انتخاب کنند. بنابراین برای هر سلیقه ای یک اتاق هست و کسی دست خالی از آنجا برنمی گردد. هزینه ی شرکت در این اتاق فرار ۳۱۱ دلار به ازای هر شخص است و اتاق ها عبارتند از: معمای یک قتل، انفجار هسته ای، شکار گنج دزدان دریایی، عملیات نجات شاهزاده خانم و آخرالزمان زامبی ها.

هر سری از غواصی ها بین ۴۵ دقیقه تا یک ساعت به طول می انجامد و هر کدام از شرکت کنندگان دو همراه دارند و کارهای مختلفی انجام می دهند که امکان فرار آن ها را فراهم می سازد. کلوز می گوید گرچه غواصان همراه هیچ اطلاعاتی درباره ی محتوای اتاق ها به شرکت کنندگان نمی دهند اما شرکت کنندگان کارهای مختلفی باید انجام دهند، از بررسی پرونده ها و انجام مصاحبه با مظنونین گرفته تا پیدا کردن گنج های سرقت شده پیش از پلیس.

غواصان برای شرکت در این اتاق فرار باید تأییدیه ی صلاحیت انجمن PADI یا مدرکی معادل آن را داشته باشند، اما غیر غواص ها هم می توانند تأییدیه ی شرکت در پنج تا از بازی های اتاق فرار اسکوبا را در همانجا دریافت کنند. شرکت کنندگانی که در غواصی تازه کار هستند یا معمولاً در کشورهای دیگر غواصی می کنند می توانند تمامی تجهیزات مورد نیازشان را از این اتاق فرار کرایه کنند.

دورافتادگی و وهم آور بودن مکان اتاق فرار با فضای آن کاملاً در تناسب است

کلوز می گوید: «این معدن سنگ عظیم در برابرتان گسترده شده و شما در محاصره ی کامل دیواره های صخره ای قرار دارید. اینجا یک معدن سنگ قدیمی است که به زیر آب رفته و از این درهای قرمز رنگ که بگذرید درون معدن محبوس می شوید.»

معدن سنگ ویوین بعد از بسته شدنش در دهه ی ۱۹۶۰ محبوبیت زیادی برای غواصی پیدا کرد. آب های روان و زیرزمینی از آن زمان این معدن را از آب پر کرده اند. عمق آب این معدن بسته به شرایط آب و هوایی بین ۱۸ تا ۲۰ متر است.

با آنکه حضور در زیر آب اضطراب بیشتری ایجاد می کند تا اتاق های فرار معمولی، اما کلوز می گوید اقدامات مختلفی برای حمایت از غواصان تازه کار صورت می گیرد. هر کسی که مایل باشد می تواند به جای بازی در اتاق فرار، یک دوره آموزشی بگذراند که در آن یک مربی آموزشی به صورت تمام وقت در آب در کنار او حضور خواهد داشت و همه چیز را به او آموزش خواهد داد.

او می گوید: «در اتاق های فرار معمول یک تایمر شمارش معکوس وجود دارد که برای ۶۰ دقیقه تنظیم شده و با نزدیک شدن به دقایق پایانی به سرعت بیپ بیپ می کند اما ما در اینجا چنین چیزی نداریم چون به اندازه ی کافی ترسناک هست.»

«همه ی اتاق ها برای غواصان تازه کار مناسب است و هیچ جایی نیست که غواص ها با چیزی خلاف آنچه که در تأییدیه ی صلاحیت شان آمده رو به رو شوند.»

ضمن آنکه کلوز می گوید مربیان هم تمام مدت در دسترس هستند.

حالا با کاهش محدودیت های کرونایی ولز که امکان شرکت در فعالیت های سازمان یافته در فضای باز با شرکت حداکثر ۵۰ نفر را فراهم می سازد، اتاق فرار اسکوبا خود را برای استقبال از گروه های غواصی حداکثر ۱۲ نفره آماده می کند. این ۱۲ نفر در قالب دو گروه ۶ نفره با یکدیگر به رقابت می پردازند تا معلوم شود کدام گروه می تواند زودتر بازی را به پایان برساند.

اما غواص هایی که موفق به فرار از معدن شوند چه در انتظارشان خواهد بود؟ کلوز می گوید غواص ها در حین بازی با «غرورشان» ریسک می کنند اما اگر شرکت کننده ای هر ۶ اتاق فرار را با موفقیت به پایان برساند، در انتها پاداشی ملموس تر از اعتماد به نفس ظاهری نصیبش خواهد شد.

منبع: insider
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود