طرز تهیه کباب سلطانی با چاشنی کال کباب، یک دستور ویژه برای ناهار

طرز تهیه کباب سلطانی با چاشنی کال کباب، یک دستور ویژه برای ناهار

سلب مسئولیت: روزیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

برای ما ایرانی‌ها ناهار حکم مهم‌ترین و اصلی‌ترین وعده را دارد. حتی اگر صبحانه و شام را از برنامه غذایی‌مان حذف کنیم باز هم بساط ناهار پابرجاست. به همین دلیل است که غذاهایی که به عنوان ناهار آماده می‌شوند به نسبت وعده صبحانه و شام تشریفاتی‌تر هستند. در این میان کباب یکی از تشریفاتی‌ترین ناهارهای ایرانی است و اگر قرار بر پذیرایی از میهمان باشد آماده کردن آن در کنار یک چاشنی سنتی و محلی حسابی آبرومندانه خواهد بود.

در این مقاله قرار است راهنمای شما برای تدارک یک پذیرایی مجلل به سبک ایرانی باشیم. دستور تهیه یکی از محبوب ترین کباب‌های ایرانی در کنار یک چاشنی خوشمزه گیلانی آن چیزی است که در ادامه این مقاله به شما آموزش می‌دهیم.

دستور تهیه یک چاشنی گیلانی برای وعده ناهار

احتمالا نامش را شنیده‌اید، کال کباب همان چاشنی خوشمزه گیلانی است که تعریفش را می‌کردیم. اگر تا به حال این چاشنی گیلانی را امتحان نکرده باشید احتمالا به محض شنیدن نامش تصور می‌کنید که با یک کباب‌ترش محلی طرف هستید، این در صورتی است که نه تنها خبری از گوشت و کباب نیست بلکه این تنها دستور تهیه یک چاشنی گیلانی است نه یک غذای محلی! در حقیقت کال کباب مانند میرزاقاسمی معروف گیلانی یک پیش‌غذای بسیار خوشمزه و ساده است که معمولاً در کنار غذای اصلی به عنوان چاشنی یا مزه سرو می‌شود. سرو این چاشنی در کنار انواع کباب گوشت هم پیشنهاد می‌شود.

مواد لازم

  • بادمجان درشت ۴ عدد
  • آب انار ترش یا آب‌غوره نیم فنجان
  • سبزى کال کباب ساییده شده ۲ قاشق غذاخوری
  • سیر ۴ حبه
  • نمک و فلفل به میزان کافی
  • مغز گردوى ساییده شده ۸۰ گرم

طرز تهیه

  1. برای تهیه این چاشنی گیلانی ابتدا بادمجان‌ها را شسته و پس از ایجاد یک برش عمودی در شکم بادمجان‌، آن‌ها را روی شعله گاز کباب کنید. البته برای کبابی کردن بادمجان از باربیکیو، فر و یا منقل آتشی و گازی هم استفاده کنید، اما اگر می‌خواهید این کار را روی گاز انجام دهید بهتر است از یک شعله‌پخش‌کن استفاده کرده و بادمجان‌ها را روی آن قرار دهید.
  2. در این فرصت تا کبابی شدن بادمجان‌ها وقت دارید که باقی مواد را آماده کنید پس به سراغ سبزی‌ها رفته و پس خرد کردن سبزی آن‌ها را به همراه سیر و گردو حسابی له کنید.
  3. بادمجان‌ها که آماده شدند پوست رویی آن‌ها را بگیرید و گوشت بادمجان را به کمک یک چاقو بزرگ روی تخته ‌ساطوری کنید.
  4. حالا بادمجان ساطوری شده را به همراه آب انار ترش و نمک و فلفل با مخلوط سبزی، سیر و گردو داخل یک ظرف گود ریخته و به خوبی ترکیب کنید. چاشنی شما آماده سرو است تا آماده شدن کباب آن را داخل یخچال قرار دهید تا مزه ها با هم ترکیب شوند.

یکی از خوشمزه ترین کال کباب‌های شمالی را می‌توانید در رستوران فضای باز خاور خانم در سرولات نوش جان کنید.

دستور تهیه وعده اصلی، برگ یا کوبیده؟

انتخاب میان کباب برگ و کوبیده همیشه کار سختی است. کوبیده و برگ هردو از محبوب‌ترین و خوشمزه‌ترین کباب‌های گوشت ایرانی هستند. چاره کار برای وقت‌هایی که میان سفارش دادن یکی از این دو کباب می‌مانید سفارش کباب خوش خوراک و محبوبی به نام سلطانی است! حالا اگر قرار باشد خودتان در خانه این کباب اصیل ایرانی را آماده کنید چه؟ با ما همراه باشید.

مواد لازم

  • گوشت راسته گوسفندی ۸۰۰ گرم
  • گوشت چرخ‌کرده یک کیلوگرم
  • پیاز ۸ عدد
  • نمک و فلفل به میزان لازم
  • زعفران دم‌کرده مقدار لازم
  • سماق به مقدار لازم

مرحله اول، کباب برگ

همان‌طور که گفتیم برای آماده کردن سلطانی باید در دو مرحله به تهیه کباب‌ کوبیده و کباب برگ بپردازید. کباب برگ از آنجایی که از گوشت لخم گوسفندی تهیه می‌شود یکی از خوشمزه‌ترین و خوش‌خوراک‌ترین کباب‌های ایرانی است که کمتر کسی دست رد به سینه آن میزند. کباب‌ برگ به دلیل خالص بودن و نداشتن چربی یکی از گرانترین انواع کباب ایرانی است.

طرز تهیه کباب برگ در خانه

  1. برای تهیه کباب برگ باید گوشت را از شب قبل مزه دار کنید. برای اینکار ابتدا ۳ عدد از پیاز متوسط را خلالی خرد کنید و گوشت را به همراه مقدار بسیار کمی نمک و فلفل با پیاز های خلالی شده ترکیب کنید. برای اینکه گوشت به خوبی مزه‌دار شود توجه کنید که زیر و روی گوشتتان به خوبی با پیاز پوشیده شده باشد. حداقل ۶ ساعت و حداکثر ۲۴ ساعت برای طعم دار شدن گوشت زمان لازم است. اگر فرصت شما در طرز تهیه کباب سلطانی محدود است پیازها را رنده کنید و گوشت را در آن بخوابانید. می‌توانید از کمی روغن‌زیتون هم در این مرحله هم استفاده کنید و اجازه دهید گوشت برای ۶ ساعت داخل یخچال استراحت کند.
  2. بعد از طعم دار شدن گوشت تخته را کمی با آب ولرم نم‌دار کنید. گوشت را به تخته منتقل کرده و از یک‌طرف با دقت باز کنید. گوشت تنها باید از یک‌طرف باز و نازک شود، نه اینکه آن را به دو قسمت تقسیم کرد.
  3. حالا نوبت کاردی کردن گوشت رسیده است. پس به صورت افقی و به کمک پشت کارد به دو طرف گوشت روی تخته ضربه بزنید. مراقب باشید گوشت پاره نشود. بعد از کاردی کردن، گوشت را به نوارهای عمودی به عرض ۱۰ تا ۱۲ سانت برش بزنید.
  4. برای سیخ زدن کباب برگ یک نوار از گوشت کاردی شده را بردارید و روی تخته کار قرار دهید. کباب را به سیخ بزنید، به این شکل که سیخ مخصوص کباب برگ باید از وسط گوشت بگذرد. توجه کنید که سیخ کباب باید عمود بر خطوری کاردی شده وارد گوشت‌ شود. نوار دیگری از گوشت را درست پشت سر نوار اول به همان سیخ بزنید تا جایی که اندازه کباب برگ شما به طول ۲۰ تا ۲۵ سانتی‌متر برسد.
  5. در آخر که تمام گوشت‌ها را به سیخ کشیدید لبه‌های دو یا سه نوار گوشت در هر سیخ را با ضربه‌های آهسته پشت تیغه کارد به هم بچسبانید و نمک و فلفل را روی گوشت‌ها بپاشید.

سیخ‌های آماده شده کباب برگ را داخل یخچال قرار دهید و به سراغ آماده کردن سیخ کوبیده بروید.

مرحله دوم، کباب کوبیده

کباب کوبیده به نسبت کباب برگ قیمت پایین‌تری دارد، از گوشت چرخ‌کرده مخلوط تهیه می‌شود و چربی بیشتری به نسبت دیگر انواع کباب ایرانی دارد. آماده کردن مایه گوشتی کباب کوبیده بسیار ساده است، ترکیبی از گوشت چرخ‌کرده مخلوط، پیاز رنده شده و نمک که از چند ساعت قبل آماده شده یکی از خوشمزه ترین طعم‌ها را در میان دستورغذاهای ایرانی میسازد.

طرز تهیه کباب کوبیده در خانه

  1. برای آماده کردن کوبیده ۵ عدد پیاز متوسط را رنده کنید. آب آن را به خوبی بگیرید و دور بریزید. توجه داشته باشید که کیفیت بافت کباب کوبیده وابسته به همین مرحله است. آب پیاز باعث شل شدن بافت گوشت و ریختن کباب از روی سیخ می‌شود.
  2. گوشت را به دو قسمت تقسیم کنید، نیمی از آن را ۳ مرتبه و نیمی دیگر را دو مرتبه چرخ کنید تا برای ورز دادن آماده شود. سپس ادویه‌های دلخواه، زعفران و پیاز رنده شده را به گوشت اضافه کنید و به خوبی با دست ورز دهید. هرچه بیشتر و بهتر ورز دهید کباب باکیفیت‌تری خواهید داشت. توصیه ما این است که از هیچ ادویه‌ای به جز فلفل و نمک استفاده نکنید.
  3. بعد از حدود ۲۰ دقیقه ورز دادن اجازه دهید تا گوشت به مدت دو ساعت داخل یخچال استراحت دهید تا کاملاً خنک شود.
  4. حالا نوبت به سیخ زدن کوبیده میرسد. برای سیخ زدن کوبیده دستتان را خیس کنید مقداری از گوشت بردارید و روی سیخ مخصوص کوبیده فرم دهید. حتماً میدانید که اگر کباب کوبیده خوب به سیخ زده نشود از آن جدا شده و روی آتش می‌ریزد پس آن را با دقت بر روی سیخ فرم دهید و سروته کباب را چک کنید و با فشار دست به سیخ بچسبانید. می‌توانید در آخر برای ایجاد ظاهر بهتر به کمک انگشت شست و اشاره انگشت شیارهایی بر روی آن ایجاد کنید.

در آخر کوبیده و برگ را برای پخت بر روی منقل ببرید. بهترین حالت برای پخت کباب سلطانی آتش دادن آن روی آتش زغال است؛ پس اگر فضای باز مناسبی دارید، زغال را آماده کنید. کباب برگ و کوبیده زغالی طعم متفاوت‌تری دارد. در غیر این صورت می‌توانید هردو کباب را در کباب‌پز برقی، گازی و یا در فر هم بپزید.

 

 

دیجیاتو
بدون نظر

ورود