اهمیت سرمایه گذاری در فلزات گرانبها چیست؟

اهمیت سرمایه گذاری در فلزات گرانبها چیست؟

سلب مسئولیت: روزیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

سرمایه‌گذاری در فلزات گرانبها مثل طلا، نقره، پلاتین و پالادیوم فرصتی است که می‌تواند ارزش دارایی‌های شما را در بلند مدت در برابر تورم حفظ کند و در زمان‌هایی که بازار‌های مالی دچار نوسان شدید هستند، راهی امن برای سودآوری باشد. در سال‌های اخیر آمار سرمایه‌گذاری فلزات گرانبها در جهان افزایش یافته‌ است؛ چرا که سرمایه‌گذاران از این راه به عنوان «روش امن سرمایه‌گذاری» استفاده می‌کنند.

منظور از فلزات گرانبها برای سرمایه‌گذاری چیست؟

فلزات گرانبها (Precious Metals) فلزاتی هستند که به دلیل خصوصیات فیزیکی و شیمیایی‌شان، ارزش اقتصادی بالا و کاربردهای متعدد در صنایع مختلف دارند. قیمت فلزات گرانبها در طول تاریخ و از زمان کشفشان تا کنون بسیار تغییر کرده است و این تغییر قیمت بستگی به میزان تولید و خالص‌سازی و استفاده آن‌ها در طول زمان داشته است.

مهم‌ترین فلزات گرانبها که قابلیت سرمایه‌گذاری دارند عبارت‌اند از:

  • طلا
  • نقره
  • پلاتین
  • پالادیوم
  • مس

مطابق آمار سایت فوربس، یکی از معتبر‌ترین مجلات در حوزه مالی، طلا و نقره بهترین فلزات گرانبها برای سرمایه‌گذاری در پنج ساله گذشته بوده‌اند که بازدهی ۸۰ و ۷۲ درصدی داشته‌اند. هم‌چنین پالادیوم و پلاتین به ترتیب ۱۳ و ۱۸ درصد سودآوری داشته‌اند.

برای اطلاعات بیشتر می‌توانید این نوشته از وبلاگ طلاین را بخوانید: لیست فلزات گرانبها به ترتیب قیمت

چرا در فلزات گرانبها سرمایه گذاری کنیم؟

مت ولر، رئیس تحقیقات بازار در پلتفرم تجاری FOREX.com، اظهار داشت: «فلزات گرانبها، به ویژه طلا، مدت‌ها است که به عنوان ذخیره‌ای ارزشمند و پوششی در برابر عدم قطعیت اقتصادی در تورم در نظر گرفته می‌شوند و نقش مهمی در تنوع سبد سرمایه‌گذاری جهانی بازی می‌کند.» در ادامه مهم‌ترین دلایل سرمایه‌گذاری در فلزات گرانبها را برای شما توضیح می‌دهیم:

تنوع بخشی به سبد سرمایه‌گذاری 

یکی از مهم‌ترین مزایای سرمایه‌گذاری در فلزات گرانبها این است که می‌توانید سبد یا پرتفوی سرمایه‌گذاری خود را تنوع ببخشید. به این ریسک سرمایه‌گذاری را مدیریت می‌کنید و می‌توانید از نوسان‌های قیمت در بازار‌های مختلف بهره ببرید و فلزات امن را به عنوان گزینه کم ریسک در پرتفوی خود نگه دارید.

برای دیدن نوسان‌های قیمت انواع طلا اینجا را ببنید: قیمت لحظه ای طلا

سرمایه گذاری در یک دارایی امن

طلا و فلزات ارزشمند دیگر به عنوان منابع امن در سرمایه‌گذاری شناخته می‌شود. در زمان‌هایی که اخبار سیاسی و اقتصادی می‌توانند ارزش دارایی‌ها را دگرگون کنند، سرمایه‌گذاران به سمت خرید و فروش فلزات ارزشمند سوق می‌دهد که کم‌تر تحت تاثیر این اخبار‌ها هستند.

عدم وابستگی به نظام  بانکی

در برخی از روش‌های سرمایه‌گذاری، دارایی شما به نظام بانکی متصل است؛ اما در سرمایه‌گذاری فلزات ارزشمند شما به طور مستقل خرید و فروش انجام می‌دهید و می‌توانید با آزادی عمل استراتژی خرید و فروش خود را انتخاب کرده و ریسک‌ها را مدیریت کنید.

سپر دفاعی در برابر تورم

تورم به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل کاهش ارزش پول یک کشور است. در ایران که تورم با روندی رو به رشد ادامه دارد، سرمایه‌گذاری فلزات ارزشمند می‌تواند راهی برای آسیب ندیدن از تورم باشد. بر اساس گزارش شورای جهانی طلا، طلا در ۵۰ سال منتهی به سال ۲۰۱۹ زمانی که تورم بالاتر از ۳ درصد است، میانگین سالانه ۱۵ درصد بازدهی سالانه را به دست آورده است، و زمانی که تورم کمتر از ۳ درصد است، رقم رشدی بیش از ۶ درصد در سال داشته است.

نقد شوندگی بالا

یکی از مهم‌ترین مولفه‌ها در سرمایه‌گذاری‌ها، میزان نقد‌شوندگی سرمایه است. از آنجایی که فلزات گرانبها به عنوان ماده اولیه در بسیاری از صنایع و در ساخت جواهرآلات کاربرد دارند، همواره تقاضا برای آن‌ها وجود دارد. از همین رو، نقدشوندگی فلزات آب شده بالا است.

راه‌های سرمایه‌گذاری در فلزات گرانبها

برای اینکه بتوانید سرمایه‌گذاری در فلزات گرانبها را آغاز کنید، می‌توانید از دو راه کلی استفاده نمایید:

خرید فلزات گرانبها به صورت فیزیکی 

شما می‌توانید فلزات گرانبها را به صورت فیزیکی در قالب‌های شمش، سکه، جواهرآلات یا به صورت خام و پرداخت نشده تهیه کنید. البته در این روش ممکن است نگهداری فلز سخت باشد یا عیار نامناسب را تهیه کنید. به همین خاطر بیشتر سرمایه‌گذاران از این روش دوری می‌کنند.

خرید آنلاین فلزات گرانبها

در بازار جهانی و ایران، روش‌های متفاوتی برای خرید آنلاین و غیر فیزیکی وجود دارد. در ادامه هر یک از آن‌ها را شرح می‌دهیم.

  1. خرید سهام فلزات گرانبها: می‌توانید در بازار بورس اقدام به خرید سهام طلا، نقره یا دیگر فلزات کنید.
  2. ورود به بازار فلزات گرانبها در فارکس: شما می‌توانید با ترید فلزات گرانبها در فارکس به سوددهی برسید.
  3. استفاده از سامانه‌های معاملاتی: در سامانه‌های معاملات فلزات گرانبها نیز می‌توانید با خرید و فروش مستقیم فلزات، سرمایه‌گذاری نمایید.

با وجود این راه‌ها، خرید طلا به خاطر سابقه تاریخی و ارزشمندی، همواره انتخاب سرمایه‌گذاران ایرانی بوده است. در ادامه یکی از معتبر‌ترین سامانه‌های معاملاتی طلا در ایران را بیشتر به شما معرفی می‌کنیم.

سرمایه‌گذاری در طلا با سامانه آنلاین طلاین

شرکت طلوع لیان یزد نیک به عنوان یک استارتاپ خرید و فروش طلای آب شده از سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را شروع کرده و با راه‌اندازی سامانه آنلاین خرید و فروش طلای آب شده در سال ۱۳۹۹ فعالیت‌های خود را به دنیای کسب‌وکارهای آنلاین و مبتنی بر اینترنت نیز گسترش داده است.

با ثبت‌نام در سامانه طلاین شما می‌توانید قیمت به روز طلای آب شده را تحت نظارت اتحادیه طلا و جواهرات مشاهده کنید و در بهترین زمان، به روشی ساده طلای آب شده خریداری کنید. این سامانه مجوز‌های لازم را ارائه می‌کند.

ویژگی‌های سامانه طلاین برای خرید طلا

طلاین با توجه به فعالیت‌های مجازی، سامانه‌ای با محیطی ساده و قابل استفاده برای تمام افراد راه‌اندازی کرده است تا فرصتی را برای خرید و فروش طلا؛ برای افراد با هر سطح از توانایی مالی فراهم کند. از دیگر ویژگی‌های طلاین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سرعت و امنیت بالا در معاملات
  • ارائه طلای ۱۷ عیار با فاکتور رسمی به خریدار
  • کارمزد ثابت با مبلغ کم
  • ارائه طلا به صورت فیزیکی به خریدار
  • قابلیت‌هایی مثل پس‌انداز خودکار و کارت هدیه

برای شروع سرمایه‌گذاری طلا می‌توانید به سایت طلاین به آدرس www.tlyn.ir وارد شوید و ثبت‌نام کنید.

جمع‌بندی و سخن آخر

در این نوشته به بررسی روش‌ها و مزایای سرمایه‌گذاری فلزات گرانبها پرداختیم. دیدیم که فلزات گرانبها به دلیل ارزش بالا، خصوصیات فیزیکی و شیمیایی مناسب، و کاربردهای متعدد در صنایع مختلف، جذابیت بسیاری برای سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان دارند. به همین خاطر انواع روش‌های سرمایه‌گذاری در فلزات گرانبها را برای شما توضیح دادیم.

در نهایت به یاد داشته باشید سرمایه‌گذاری در فلزات گرانبها نیازمند شناخت دقیق بازار، تحلیل‌های مالی موثر و مدیریت ریسک مناسب است تا به بهترین نتایج دست یابد.

یک نظر

ورود

  • یک دو بهمن ۲۲, ۱۴۰۲

    من سکه طلا تمام فقط دو سه بار تو عمرم دیدم. اونم مال بقیه بود فقط گرفتم دستم. و به این فکر کردم این سکه ی کوچیک چغری مگه چی هستش که مردم بابتش ۲۹ میلیون تومن پول میدن؟ بعد دندونشون خرابه؟ مسواک نمیخرن. غذای مقوی نمیخرن.

    به نظر من بهترین سرمایه گذاری اینه که از سلامت و تغذیه نزنین تا طلا بخرین.
    برین پای این پیرمردای تو پارک بشینین. میگن سلامتی مهمتره. خیلیا اهمیت نمیدادن به تغذیه و سلامتی و الان تو سن ۴۰ سالگی تقریبا پیر و فرسوده شدن. حتی راه نمیتونن برن درست حسابی . بعد از اینور ادمایی میشناسم از تغذیه و سلامتی نزدن . و تا الان که مثلا ۷۰ ساله هستن راه میرن .استخونشون سفته. حتی کمرشون خم نشده. تو بازار خیلی میبینم این پیرمردا رو. بارها پرسیدم رازش چیه؟ گفتن تغذیه خوب. چکاپ منظم. چون رو سلامتی خودشون سرمایه گذاری کردن.