چرا بعضی بوها خاطرات گذشته را برایمان زنده می کنند؟

چرا بعضی بوها خاطرات گذشته را برایمان زنده می کنند؟

از کنار یک شیرینی فروشی در حال عبورید که بوی شیرینی تازه ی دارچینی شما را به یاد روزهای بی دغدغه ی کودکی تان می اندازد که کنار مادربزرگ تان می گذراندید. یا شاید هم بوی عطر مادرتان را یکباره میان جمعیت حس کنید و همین باعث شود که دل تان بخواهد فوراً به مادرتان زنگ بزنید. واقعاً حیرت انگیز است که بوها می توانند خاطرات را به واضح ترین شکل ممکن زنده و قوی ترین احساسات را در ما ایجاد کنند. و البته برای همه ی این ها دلیلی علمی وجود دارد.

در ادامه می خواهیم ببینیم چرا بعضی بوها می توانند خاطرات مان را برای ما زنده کنند.

این آناتومی مغز است که ارتباط تنگاتنگی میان بو و حافظه ایجاد می کند

به آن بخش از مغز که با بو سر و کار دارد پیاز بویایی گفته می شود. این بخش به دیگر قسمت های مغز هم اطلاعات ارسال می کند، به خصوص به هیپوکامپ که نقشی اساسی در ایجاد خاطرات جدید از همه ی اتفاقاتی که برایمان رخ می دهد، ایفا می کند. محل قرارگیری پیاز بویایی و هیپوکامپ در مغز به یکدیگر نزدیک است.

پیاز بویایی به آمیگدال هم دسترسی راحتی دارد، بخشی از مغز که مسئولیت خاطرات و واکنش های عاطفی را برعهده دارد. نزدیکی محل قرارگیری پیاز بویایی در مغز به بخشی هایی که با خاطرات و احساسات مرتبط هستند علت نوستالژیک بودن بوها را توضیح می دهد. شاید گاهی خودمان بوی به خصوصی را تشخیص ندهیم اما مغزمان آن بو را به خاطرات مان ربط دهد. اگر اولین باری که شیرینی دارچینی خوردید در خانه ی مادربزرگ تان بوده باشد، احتمالاً مغزتان بوی شیرینی را به خانه ی مادربزرگ تان ربط می دهد.

مزه ها هم خاطرات را زنده می کنند

علم می گوید مزه ی غذاهایی که می خوریم در حقیقت ترکیبی از طعم و بو است. به همین دلیل است که وقتی چیزی می خورید که مغزتان آن را به دوره ی خاصی از زندگی تان ربط می دهد، خاطرات تان فوراً برایتان زنده می شود.

بوها می توانند به پرورش مغز کمک کنند

حس بویایی چنان ارتباط نزدیکی با ساختارهای مغزی دارد که از قدرت بویایی می توان حتی برای پرورش مغز و توانایی های شناختی خود استفاده کرد. علم می گوید بو کردن رایحه های مختلف، به خاطر سپردن و تشخیص آن ها، ممکن است به بهبود توانایی های شناختی ای کمک کند که ارتباط به عمل بو کردن ندارند، مثل شیوایی کلام (توانایی تولید هر چه بیشتر کلماتی از یک دسته بندی مشخص).

این شیوه ی «پرورش از طریق بو» که افراد را به بو کردن و به خاطر سپردن رایحه های مختلف ترغیب می کند، ممکن است باعث ایجاد ارتباطات جدیدی میان سلول های مغزی یا تقویت ارتباطات فعلی شود.

 

بیشتر بخوانید:

آیا می‌دانید «بو» چه تاثیری روی مغز انسان دارد؟

چرا باران و خاک نم خورده بوی خوبی دارد؟

منبع: brightside
بدون نظر

ورود