ماجرای درخواست پناهندگی دونده بلاروسی از سفارت اتریش در ژاپن در حاشیه رقابت های المپیک

ماجرای درخواست پناهندگی دونده بلاروسی از سفارت اتریش در ژاپن در حاشیه رقابت های المپیک

کریستینا تسیمانوسکایا، دونده‌ی دو سرعت بلاروسی، که به گفته خودش در آستانه ربوده شدن قرار داشته، می‌ترسد که او را مجبور به بازگشت به خانه کنند. کمی قبل اعضایی از کمیته المپیک کشورش، او را به زور به فرودگاه توکیو برده و قصد بازگرداندن وی را به علت انتقاد از مربیان داشتند. امروز صبح، کریستینا در مکان امنی به سر برد.

این ورزشکار ۲۴ ساله گفت که مقامات به او چند دقیقه فرصت دادن تا چمدانش را ببندد و به او گفته‌اند که از بازی‌ها اخراج شده و باید به کشورش بازگردد؛ کشوری که «آخرین دیکتاتور اروپا»، الکساندر لوکاشنکو در آنجا حکمرانی می‌کند. لوکاشنکو کسی است که امسال، یک هواپیمای شرکت هوایی رایان ایر را ربود و آن را به تغییر مسیر و فرود در کشورش واداشت تا بتواند رقیب سیاسی‌اش را که سوار آن هواپیما بود، دستگیر کند.

دونده بلاروسی در آستانه ربوده شدن

تسیمانوسکایا که دونده‌ی ۲۰۰ متر است، پس از اینکه مربیانش سعی کردند با وجود نداشتن تجربه در آن ماده، او را مجبور به شرکت در ۴ در ۴۰۰ متر امدادی تیمی کنند، در اینستاگرامش به شکایت علیه مربیان تیم پرداخت. او قرار بود که امروز در بخش ۲۰۰ متر به رقابت بپردازد.

تسیمانوسکایا در اولین مصاحبه‌ای که پس از این جریان داشت، گفت که در صورت اجبار به بازگشت به بلاروس، باید نگران امنیت جانی‌اش باشد: «ممکن است در بلاروس من را زندانی کنند. از این نمی‌ترسم که اخراج شوم و یا از تیم ملی بیرونم کنند. من فقط نگران امنیتم هستم و به نظرم در حال حاضر بلاروس برای من امن نیست.»

دونده بلاروسی در آستانه ربوده شدن

بنیاد وحدت ورزش بلاروس، که وظیفه‌اش حمایت از ورزشکارانی است که به خاطر دیدگاه‌های سیاسی خود زندانی و یا از شرکت در مسابقات منع می‌شوند، در حال حاضر به یاری تسیمانوسکایا شتافته. کمیته بین‌المللی المپیک نیز پس از دریافت تقاضایی از طرف این ورزشکار در قضیه ورود کرده است.

تسیمانوسکایا گفته که قصد دارد درخواست پناهندگی دهد ولی در مورد کشور مورد نظر فردا تصمیم خواهد گرفت. وی گفت: «قدم به قدم جلو خواهیم رفت. من قصد دارم توکیو را ترک کنم ولی نه با آن پروازی که آن‌ها می‌خواهند. حالا من تحت حمایت نیروهای پلیس هستم.»

دونده بلاروسی در آستانه ربوده شدن

قبل‌تر یک منبع مطلع از بنیاد وحدت ورزش بلاروس گفته بود که تسیمانوسکایا در روز دوشنبه به آلمان یا اتریش تقاضای پناهندگی خواهد داد.

کمیته المپیک بلاروس یکشنبه بعد از ظهر، طی اظهاراتی بیان کرد که مربیان تیم ملی به توصیه پزشکان تیم و به دلیل وضعیت «روحی و روانی» تسیمانوسکایا، تصمیم به کنار گذاشتن وی از تیم گرفته بودند. تسیمانوسکایا با رد این اظهارات گفته که هیچ پزشکی او را ویزیت نکرده.

پیش‌تر، تسیمانوسکایا در روز اول مسابقات دو و میدانی که در استادیوم ملی توکیو برگزار شد، در دو ۱۰۰ متر در جایگاه چهارم قرار گرفته و از راهیابی به دور بعد بازمانده بود.

بیشتر بخوانید:

 

چرا ورزشکاران روسیه تحت نام ROC در مسابقات المپیک توکیو مسابقه می دهند؟

منبع: Dailymail
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود