علت پوست مرغی شدن بدن و راهکارهایی برای درمان آن

علت پوست مرغی شدن بدن و راهکارهایی برای درمان آن

در ماه های گرم تابستان که بیشتر لباس های سبک می پوشیم بعضی ها متوجه برآمدگی هایی روی پوست بازو و ران خود می شوند. این حالت که بسیار رایج هم هست کراتوز پیلاریس نام دارد اما اغلب با نام پوست مرغی شناخته می شود چون ظاهر آن یادآور پوست بدن پرنده ی تازه پر کنده است. پوست مرغی گرچه کاملاً بی ضرر و غیر مسری است ما می تواند آزاردهنده باشد. و اگر به آن رسیدگی نکنید ممکن است به مرور تشدید شود.

در ادامه می خواهیم ببینیم علت پوست مرغی شدن پوست چیست و چطور می توان آن را درمان کرد.

۱- به اندازه ی کافی چربی نمی خورید

وقتی می خواهید خودتان را لاغر کنید اغلب اولین چیزی که تصمیم می گیرید آن را از رژیم غذایی تان حذف کنید چربی است. اما حقیقت آن است که حذف چربی های سالم می تواند باعث بالا رفتن وزن شود و ممکن است بعضی مشکلات پوستی شما را تشدید کند. وقتی به اندازه ی کافی به بدن اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ نرسد، این امر ممکن است زمینه ساز التهاب پوست شود، مسأله ای که آن برآمدگی های آزاردهنده را مشخص تر می کند.

راهکار: سعی کنید مواد غذایی حاوی اسیدهای چرب بیشتر مصرف کنید. متخصصان تغذیه توصیه می کنند ماهی آزاد (نه پرورشی) و تخم مرغ محلی را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

۲- از اسکراب مناسب استفاده نمی کنید

لایه برداری روزانه ی پوست می تواند به نرم شدن برآمدگی های پوست مرغی کمک کند اما استفاده از اسکراب های دانه درشت می تواند مشکل موجود را تشدید کند. دانه های سفت اسکراب ها می تواند پوست را تحریک و در نتیجه دچار خارش و پوسته پوسته شدن کند.

راهکار: به جای استفاده از اسکراب های دانه درشت و غیر یکدست، پوست خود را با لیف لوفا یا سنگ پا ماساژ دهید.

۳- حمام داغ می کنید

گرچه حمام داغ باعث ایجاد برآمدگی روی پوست نمی شود اما حضور طولانی مدت زیر آب داغ می تواند این مشکل را تشدید کند. حمام طولانی مدت باعث از بین رفتن چربی طبیعی پوست می شود و آن را خشک و تحریک می کند.

راهکار: حمام های کوتاه با آب گرم (و نه داغ) کنید و برای خشک کردن پوست، به جای کشیدن حوله، با آن به پوست ضربه بزنید تا از تحریک بیشتر آن جلوگیری شود. بیشتر کردن فاصله ی میان دوش ها مثلاً هر دو روز یک بار ممکن است به فروکش کردن علائم کمک کند.

۴- شاید لبنیات زیاد می خورید

بیشتر ما نمی توانیم یک روز خود را بدون خوردن یکی از محصولات لبنی تصور کنیم، اما این محصولات اغلب باعث حساسیت های غذایی می شوند و می توانند زمینه ساز بروز مشکلات ناخوشایندی از جمله پوست مرغی شوند. بدن بسیاری از افراد تحمل پروتئین موجود در لبنیات را ندارد، امری که می تواند باعث تحریک پوست، بروز جوش و پوست مرغی شود.

۵- از صابون های معطر استفاده می کنید

از آنجایی که پوست مرغی در اثر تجمع کراتین در منافذ پوست ایجاد می شود، محصولات پوستی جوش زا (Comedogenic) می توانند آن را تشدید کنند. صابون مورد علاقه ی شما شاید بویی شبیه به باغ گل های رز دهد اما به احتمال زیاد حاوی افزودنی های مصنوعی است که می توانند منافذ پوست را مسدود کنند و منجر به التهاب پوست شوند.

راهکار: از محصولات پوستی ملایم و ضد حساسیت (Hypoallergenic) استفاده کنید تا پوست حساس تان تحریک نشود.

۶- لباس های تنگ می پوشید

پوشیدن لباس هایی که اندازه ی شما نیستند از چند جهت برای سلامت تان مضر هستند و یکی از مشکلاتی که می تواند ایجاد کند تشدید پوست مرغی است. لباس های تنگ به پوست اجازه ی نفس کشیدن نمی دهند و می توانند باعث ساییده شدن آن شوند، امری که منجر به تحریک بیشتر پوست می شود.

منبع: brightside
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود