آجی بادم؛ علایم اولیه سرطان‌های زنان را جدی بگیرید! 

آجی بادم؛ علایم اولیه سرطان‌های زنان را جدی بگیرید! 

سلب مسئولیت: روزیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

پروفسور فاروک آبیکه، متخصص زنان و زایمان در بیمارستان آجی بادم استانبول است. لو در مورد بیماری‌های خوش خیم و بدخیم زنان و مزایای جراحی لاپاراسکوپی و رباتیک به بانوان که ممکن است نتایجی را ارائه کرده است. که در ادامه به بررسی آن ها خواهیم پرداخت.

شایع ترین سرطان های زنان کدامند؟

مواردی مانند سرطان دهانه رحم در سراسر جهان به دلیل برنامه های موثر غربالگری مانند پاپ اسمیر و آزمایش HPV کاهش چشمگیری داشته و به دلیل وجود همین برنامه‌های غربالگری می توان سرطان را در مراحل اولیه مهار کرد. درمان سرطان در مراحل اولیه بسیار آسان بوده و تنها با عمل جراحی می‌توان از رشد آن جلوگیری کرد. اما متاسفانه در مراحل پیشرفته سرطان نیاز به درمان‌های تکمیلی همچون رادیوتراپی دارد.

در این میان  متاسفانه سرطان تخمدان به عنوان یک قاتل خاموش شناخته می شود زیرا معمولاً آن را در مرحله پیشرفته تشخیص می دهیم. متاسفانه هیچ روش موثری برای غربالگری  سرطان تخمدان وجود ندارد. اما برخی علائم بسیار مهم آن عبارتند از:

  • خونریزی غیر طبیعی
  • ترشحات واژن
  • درد لگن
  • بی نظمی قاعدگی
  • نفخ و مشکلات گوارشی

متاسفانه هیچ علامت خاصی برای سرطان تخمدان وجود ندارد. به همین دلیل انجام چکاپ های دوره ای مهمترین روش برای تشخیص به موقع است.

درمان سرطان تخمدان و تازه ترین روش‌های موجود چیست ؟

در هر مرحله از سرطان، درمان اولیه‌ای که توسط پزشک توصیه می‌شود، روش جراحی است. این جراحی می تواند به روش‌های هیسترکتومی، سالپنگو اوفورکتومی دو طرفه، امنتکتومی، آپاندکتومی و لنفادنکتومی پاراآئورتیک لگن انجام شود. اگر سن بیمار کم و سرطان در مراحل اولیه خود باشد، می توان از روش عمل جراحی جلوگیری از باروری استفاده نمود و سپس بعد از آن می توان از شیمی درمانی استفاده کرد.

امروزه پیشرفت‌های جدیدی در زمینه درمان سرطان تخمدان حاصل شده است.

تکنیک های عملیاتی و تکنولوژی مورد استفاده در درمان سرطان تخمدان، پیوسته در حال تغییر است؛ به عنوان مثال، در مراحل اولیه سرطان می توان از تکنیک هایی با حداقل تهاجمی-جراحی لاپاراسکوپی یا روباتیک استفاده کرد. بعد از عمل، بیمار به راحتی بهبود می یابد و زودتر به زندگی عادی باز می گردد. علاوه بر این، داروهای شیمی درمانی در حال پیشرفت هستند.

همچنین داروهای شیمی درمانی مختص بیمار وجود دارد که پروسه شیمی درمانی را برای بیمار راحت تر می‌کند. پرتودرمانی معمولاً برای سرطان تخمدان استفاده نمی شود اما در سرطان دهانه رحم بسیار موثرتر است. در صورت نیاز به پرتودرمانی، می توان از دستگاه های هوشمند رادیوتراپی جهت حداقل کردن عوارض پرتو درمانی به بیمار استفاده کرد.

در ۲۰ سال اخیر چه مواردی در درمان  سرطان  زنان تغییر کرده است؟

۲۰ سال پیش تکنیک های جراحی نیاز به برش های ۲۵ سانتی متری و بیمار برای طی کردن دوران نقاهت خود نیاز به ۱۰ روز مراقبت در بیمارستان داشت. در روش های سنتی به دلیل از دست دادن خون زیاد در طول جراحی به بیمار خون تزریق می شد. همچنین به دلیل وجود برش بزرگ روی پوست بیمار آثار ناخوشایندی از لحاظ زیبایی  ایجاد می شد.

در دوره بعد از عمل جراحی، بیماران درد زیادی را احساس می کردند و خطر عفونت بسیار زیاد بود. اما اکنون می توان از جراحی لاپاراسکوپی یا روباتیک استفاده کرد. این کار به کمک یک دوربین بسیار نازک، مانند یک قلم، با برش های بسیار کوچک صورت می گیرد. به لطف هوشمند بودن روش‌های رباتیک، می توانیم بر روی منطقه مورد نظر زوم کرده، عروق، تخمدان‌ها و تمام نقاط را به خوبی دیده و عمل را با دقت بالا انجام داد. همچنین این روش  عوارض کمتری نسبت به عمل جراحی باز دارد، خونریزی بسیار کم بوده و نیاز به تزریق خون وجود ندارد و نهایتاً به دلیل کوچک بودن محل برش از لحاظ زیبایی نیز آثار بسیار کمی بر روی پوست باقی می‌گذارد، به طوری که بعد از مدت زمان نزدیک به ۳ ماه دیگر جای برش قابل تشخیص نمی‌باشد .

د‌ر مراکز درمان و بهداشت آجی بادم می توان تمام درمان‌ها را به طور کامل انجام داد. همچنین  در صورت نیاز به شیمی درمانی یا پرتودرمانی، می توان بدون اتلاف وقت  درمان مورد نیاز را شروع کرد.

در صورت لزوم، یک هفته بعد می توان شیمی درمانی یا رادیوتراپی را آغاز نمود. زیرا درد بعد از جراحی به روش رباتیک بسیار کم بوده و بیمار را در روز دوم پس از عمل مرخص می شود.  اما  باید در نظر داشت که همه این مواهب  بستگی به تجربه و صلاحیت پزشک و همچنین دستگاه رباتیک با کیفیت بالا دارد.

مجموعه آجی بادم برای درمان سرطان زنان چه خدماتی را می‌تواند ارائه کند ؟

گروه سلامت و درمان آجی بادم  یک گروه بین المللی بوده و دارای  متخصصان مشهور و همچنین دارای کیفیت بالا در تمام زمینه های پزشکی است.

پزشکان، پرستاران و تکنسین های اتاق عمل همگی دارای تحصیلات عالی بوده و تکنولوژی های به‌روز مورد استفاده در کشورهای پیشرفته همچون آمریکا، کانادا و یا انگلستان در این مراکز نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

آجی بادم به دلیل تبهر پزشکان خود از محبوبیت بالایی در ترکیه برخوردار است. جراحان، انکولوژیست ها و تمام متخصصان فعال در آجی بادم دارای تحصیلات عالی و تجربه بالا هستند. جراحان بعد از جراحی بیمار را به پزشک خود یا همکار رادیولوژیست و آنکولوژیست خود می‌سپارند.

در جراحی کار تیمی بسیار مهم است. تیم جراحی ما شامل ۳ جراح متخصص زنان با تخصص های جراحی لاپاراسکوپی، روباتیک و جراحی باز است. همچنین جهت مراقبت‌ها و پیگیری‌های بعد از عمل، ۳ متخصص دیگر به تیم جراحی اضافه می شود . در طول درمان اگر نیاز به متخصص آنکولوژی و رادیوتراپی باشد از تجارب این متخصصان در تیم آجی‌بادم استفاده خواهد شد. در تیم درمانی بیمارستان آجی بادم یک متخصص پاتولوژی سرطان‌های زنان نیز وجود دارد. به جرات می‌توان گفت که تیم درمانی مجموعه بیمارستان های آجی بادم یک تیم بزرگ و کامل است.

کلینیک های آجی بادم بسیار تمیز بوده و مرتبا تمامی تجهیزات پزشکی به صورت مداوم استریل می‌شوند. بنابراین این مسئله از عفونت نواحی جراحی جلوگیری می‌کند. بیمارستان و اتاق‌های آجی بادم مانند یک هتل ۵ ستاره هستند و احساس راحتی و امنیت را به بیماران و بستگان آنها انتقال می‌دهد. به همین جهت آجی بادم بیمارستانی عالی برای بیماران است.

آیا خاطره‌ای از بیماری دارید که بخواهید با ما به اشتراک بگذارید؟

دو سال پیش بیمار ۲۵ ساله ای با سرطان آندومتریوئید تخمدان به مرکز درمان و بهداشت آجی بادم مراجعه نمود. برای این بیمار عمل جراحی لاپاراسکوپی فرتلیتی-اسپیرینگ (عمل جلوگیری از باروری) انجام صورت گرفت و یکی از تخمدان‌ها و امنتیوم را در آورده و به روش لاپاراسکوپی لنفادنکتومی پاراآورتال لگن را انجام داده شد. متاسفانه بیماری در مرحله ۱c قرار داشت و می بایست شیمی درمانی نیز انجام می‌گرفت. سال گذشته همین بیمار ازدواج کرد و بر روی وی درمان IVF انجام شد و هفته گذشته فرزند وی به دنیا آمد.

توصیه‌ای مهم به زنان

متأسفانه درمان دیرهنگام بسیار مشکل تر است. به همین دلیل غربالگری و معاینه سالانه زنان بسیار مهم بوده و مراقب برخی علائم مانند خونریزی غیرطبیعی، بی نظمی قاعدگی، درد لگن، ترشحات واژن، درد یا خونریزی بعد از مقاربت جنسی و نفخ معده بسیار ضروری است.

برای دریافت نظر پزشکی رایگان از پروفسور دکتر آبیکه ، هم اکنون با ما تماس بگیرید:

www.acibadem.ir

دیجیاتو
بدون نظر

ورود