ماموگرافی چگونه انجام میشود؟ درد دارد یا نه؟

ماموگرافی چگونه انجام میشود؟ درد دارد یا نه؟

ماموگرافی چگونه انجام میشود و به چه درد می‌خورد؟ و آیا این دردناک است؟ حتما اینها سوالاتی هستند که ممکن است برای خیلی از خانم ها پیش آمده باشد. ماموگرافی برای تشخیص رشد یا تغییرات غیرطبیعی در بافت پستان از اشعه ایکس مخصوص استفاده می‌کند.

با استفاده از دستگاه اشعه ایکس دیجیتالی که مخصوص بافت سینه ساخته شده است، یک تکنسین حداقل از دو زاویه عکس می گیرد تا مجموعه‌ای از تصاویر را برای هر یک از سینه‌های شما تهیه کند. این مجموعه تصاویر ماموگرافی نامیده می‌شود. بافت سینه سفید و مات به نظر می‌ رسد و بافت چربی تیره تر و شفاف به نظر می رسد.

ماموگرافی چگونه انجام میشود

چرا به ماموگرافی نیاز دارم؟

ماموگرافی به عنوان بخشی از یک معاینه فیزیکی معمولی برای ارائه مرجع اولیه یا بررسی تغییرات غیر معمول در سینه انجام می شود. این نوع آزمایش بهترین آزمایش غربالگری برای کاهش خطر مرگ ناشی از سرطان سینه است.

ماموگرافی می تواند به پزشک شما کمک کند تصمیم بگیرد که آیا توده ، رشد یا تغییر در سینه شما نیاز به آزمایش بیشتری دارد یا خیر. علاوه بر این، ماموگرافی به دنبال توده هایی است که برای معاینه فیزیکی بسیار کوچک باشند.

چرا باید ماموگرافی انجام دهم؟

ماموگرافی می تواند بهترین دفاع شما در برابر سرطان سینه باشد زیرا اغلب می تواند بیماری را در مراحل اولیه خود تشخیص دهد؛ حتی قبل از اینکه در حین معاینه سینه احساس شود. تحقیقات نشان می دهد که ماموگرافی می تواند بقای سرطان سینه را افزایش دهد.

ماموگرافی چگونه انجام میشود

چگونه باید برای ماموگرافی آماده شوم؟

  • می توانید طبق معمول غذا بخورید ، بنوشید و دارو مصرف کنید.
  • اگر باردار هستید یا فکر می کنید ممکن است باردار باشید ، به پزشک یا تکنسین خود اطلاع دهید.
  • در روز آزمایش از پودر بدن ، کرم ، خوشبو کننده یا لوسیون روی قفسه سینه خود استفاده نکنید زیرا ممکن است با اشعه ایکس تداخل داشته باشند.
  • از شما خواسته می شود که تمام جواهرات و لباس های بالای کمر را برداشته و لباس بیمارستانی بپوشید. ممکن است لازم ببینید در روز آزمون یک لباس دو تکه بپوشید.

ماموگرافی چگونه انجام میشود

در ماموگرافی چه اتفاقی می افتد؟

تکنسین های مجاز و معتبر ماموگرافی این آزمایش را انجام می دهند که خانم هستند. پزشک متخصص زنان در تفسیر مطالعات تصویربرداری (رادیولوژیست) اشعه ایکس را تفسیر می کند.

شما جلوی دستگاه اشعه ایکس خواهید ایستاد. تکنسین سینه شما را بین دو تکیه گاه سینه رادیوگرافی قرار می دهد. تکیه گاه ها به هم فشرده می شوند و به آرامی سینه را صاف می کنند. این امر برای بدست آوردن واضح ترین تصویر ممکن با کمترین میزان تابش ضروری است. ممکن است کمی احساس ناراحتی یا درد خفیف داشته باشید ، اما در حین انجام عکس برداری با اشعه ایکس تنها چند ثانیه طول می کشد. اگر احساس می کنید فشار زیادی روی سینه شما وجود دارد ، به متخصص فورا اطلاع دهید.

ممکن است بخواهید قرار ملاقات خود را ۷ تا ۱۰ روز پس از شروع قاعدگی برنامه ریزی کنید؛ یعنی زمانی که سینه های شما کمترین حساسیت را دارد.

سینه در چندین موقعیت تصویربرداری می شود تا رادیولوژیست بتواند تمام بافت را مشاهده کند. برای غربالگری معمول پستان ، دو عکس از هر سینه گرفته می شود. این آزمون حدود ۲۰ دقیقه طول می کشد. بسیاری از مراکز نیز ماموگرافی سه بعدی انجام می دهند که شامل تعداد بیشتری عکس از سینه است و در زوایای مختلف برای ایجاد یک تصویر سه بعدی گرفته شده است.

پس از مشاهده تصاویر دیجیتال ، رادیولوژیست ممکن است برای تشخیص دقیق تر ، تصاویر بیشتری یا سونوگرافی سینه درخواست کند.

ماموگرافی چگونه انجام میشود

بعد از ماموگرافی چه اتفاقی می افتد؟

ممکن است به دلیل فشرده شدن، تغییرات موقت در رنگ پوست یا درد خفیف داشته باشید. برای تسکین ناراحتی می توانید آسپرین یا ایبوپروفن مصرف کنید. اما به طور کلی ، می توانید بلافاصله به فعالیت های عادی خود بازگردید.

پزشک نتایج ماموگرافی شما را دریافت می کند. آنها با شما صحبت می کنند که نتایج آزمایش می تواند به چه معنا باشد و به چه آزمایشهای دیگری احتیاج دارید.

کلیه مراکز ماموگرافی موظف هستند نتایج شما را طی ۳۰ روز از طریق پست برای شما ارسال کنند. در صورت وجود مشکل در ماموگرافی ، ظرف ۵ روز کاری با شما تماس گرفته می شود. اگر ظرف ۱۰ روز کاری در مورد نتایج آزمایش خود چیزی نشنیدید ، با پزشک خود تماس بگیرید.

به گفته انجمن سرطان آمریکا ، از هر ۱۰۰۰ مورد یک یا دو ماموگرافی منجر به تشخیص سرطان می شود. حدود ۱۰ درصد از زنان نیاز به ماموگرافی بیشتری دارند. اگر این اتفاق برای شما افتاد نگران نباشید. فقط ۸ تا ۱۰ درصد از آن زنان نیاز به بیوپسی دارند و ۸۰ درصد از این نمونه برداری ها سرطان نیستند. این شانس ممکن است با استفاده گسترده تر از ماموگرافی سه بعدی افزایش یابد.

ماموگرافی چگونه انجام میشود

ناحیه مشکوک در ماموگرافی چگونه است؟

  • یک توده یا توده با حاشیه صاف و مشخص معمولاً سرطانی نیست. سونوگرافی می تواند داخل توده را بررسی کند. اگر مایع پر شده باشد ، کیست نامیده می شود و معمولاً سرطان نیست ، اما پزشک ممکن است بیوپسی را توصیه کند.
  • توده ای که حاشیه نامنظم یا ظاهر ستاره ای دارد نگرانی بیشتری را ایجاد می کند و در این حالت، معمولاً بیوپسی توصیه می شود.
  • رسوبات کلسیم (کلسیفیکاسیون) می تواند بزرگ یا کوچک بوده و ممکن است سرطانی باشد یا نباشد. اگر رسوبات بسیار کوچک باشند ، ممکن است به آزمایشات بیشتر و بیوپسی نیاز داشته باشید.

ماموگرافی چگونه انجام میشود

ماموگرافی تشخیصی چیست؟

در ماموگرافی غربالگری ، پستان از بالا به پایین و از پهلو به پهلو اشعه ایکس می شود. ماموگرافی تشخیصی بر روی توده یا ناحیه خاصی از بافت غیر طبیعی تمرکز می کند.

بعد از اینکه ماموگرافی غربالگری چیزی غیر معمول را تشخیص داد ، ممکن است ماموگرافی تشخیصی انجام دهید. یا ممکن است پزشک شما در ابتدا علائم اولیه را بدون ماموگرافی غربالگری توصیه کند  اما اگر علائمی داشته باشید ، مایل به بررسی بیشتر هستند.

ماموگرافی چقدر خوب جواب می‌دهد؟

این آزمایشات تصویربرداری به پزشکان در تشخیص ۷۵ تا ۸۵ درصد سرطان های سینه کمک می کند. میزان تشخیص با افزایش سن زنان بهتر می شود ، زیرا با افزایش سن تراکم سینه ها کمتر می شود. این باعث می شود بافت در ماموگرافی راحت تر دیده شود.

پیشرفت تکنولوژی نرخ تشخیص را افزایش می دهد. در یک مطالعه نشان داده شد که استفاده از ماموگرافی سه بعدی همراه با ماموگرافی های دیجیتالی میزان تشخیص را بهبود بخشیده و تعداد زنانی را که به دلیل یافته های مشکوک مجبور به انجام آزمایش های بیشتر هستند ، کاهش می دهد.

ماموگرافی چگونه انجام میشود

هر چند وقت یکبار باید ماموگرافی انجام دهم؟

با افزایش سن خطر ابتلا به سرطان سینه افزایش می یابد. اما کارشناسان در مورد زمان انجام اولین ماموگرافی اختلاف نظر دارند.

انجمن سرطان آمریکا توصیه می کند که زنان ۴۰ تا ۴۴ ساله می‌توانند به صورت دلخواه هر سال غربالگری ماموگرافی داشته باشند. زنان ۴۵ تا ۵۴ ساله باید هر سال ماموگرافی کنند و ۵۵ سال به بالا باید هر ۱ تا ۲ سال یکبار ماموگرافی انجام دهند. اما گروه ویژه خدمات پیشگیرانه ایالات متحده غربالگری را هر ۲ سال یکبار از ۵۰ تا ۷۴ سالگی توصیه می کند و می گوید تصمیم برای شروع غربالگری سالانه ماموگرافی ها قبل از ۵۰ سالگی باید فردی باشد. با پزشک خود در مورد زمان شروع انجام این آزمایشات مشورت کنید.

اگر پزشک به شما می گوید در معرض خطر بالای سرطان سینه هستید یا اعضای نزدیک خانواده شما در سنین پایین به این بیماری مبتلا شده اند ، ممکن است لازم باشد زودتر غربالگری کنید.

اکثر متخصصان توصیه می کنند تا زمانی که از سلامت کامل برخوردار هستید و انتظار می رود حداقل ۱۰ سال دیگر زندگی کنید ، این غربالگری را ادامه دهید.

ماموگرافی بخش مهمی از سابقه سلامتی شما است. اگر به پزشک دیگر مراجعه می کنید یا نقل مکان می کنید ، فیلم (ماموگرافی) را با خود ببرید.

ماموگرافی چگونه انجام میشود

آیا هنوز هم باید خودآزمایی سینه انجام دهم؟

همه سرطان های سینه در ماموگرافی یافت نمی شود ، به ویژه در زنان جوان که بافت سینه متراکم تری دارند. علاوه بر این، ممکن است معاینه سینه توسط پزشک یا پرستار هر ۳ سال یکبار از ۲۰ سالگی و هر سال از ۴۰ سالگی انجام شود.

پیشنهاد می‌کنیم این مطالب را هم بخوانید:

همه چیز درباره ماموگرافی؛ از کاربردها و خطرات تا آمادگی های لازم

تست‌ های پزشکی که زنان باید به صورت دوره ای انجام دهند

با کنترل درست و به موقع، می توان سرطان را تشخیص داد

نشانه های هشدار دهنده سرطان سینه و نحوه معاینه سینه ها

نشانه های سرطان سینه که مورد غفلت واقع می شوند

کدام تغییرات پستان ها طبیعی و کدام خطرناک هستند؟

با نشانه های سرطان سینه در مردان آشنا شوید

۱۰ کاری که قبل از مراجعه به پزشک و آزمایشات پزشکی هرگز نباید انجام داد

آنچه باید در مورد سرطان سینه و نشانه های آن بدانید

چگونه در دهه پنجم زندگی خود بیشتر مراقب سلامت مان باشیم؟

منبع: webmd
بدون نظر

ورود