۱۰ کاری که قبل از مراجعه به پزشک و آزمایشات پزشکی هرگز نباید انجام داد

۱۰ کاری که قبل از مراجعه به پزشک و آزمایشات پزشکی هرگز نباید انجام داد

تفاوتی ندارد برای انجام یک چکاپ ساده به پزشک مراجعه می کنید یا قصد انجام آزمایش های پزشکی معمول را دارید؛ قبل از آن لازم است مواردی را رعایت کنید تا نتیجه ی معاینات و آزمایش ها به دور از واقعیت نباشد. این مسأله از اهمیت زیادی برخوردار است چون در صورتی که پزشک نتواند تصویری واقعی و صحیح از وضعیت جسمانی شما داشته باشد درمان بیماری های یا پیشگیری از آن ها ممکن نخواهد بود. در ادامه به نکاتی می پردازیم که می بایست پیش مراجعه به پزشک و انجام آزمایشات پزشکی رعایت شود.

۱- قبل از آزمایش فشار خون قهوه نخورید

مراجعه به پزشک و آزمایشات پزشکی
مصرف کافئین فشار خون را بالا نشان می‌دهد

اگر قصد دارید برای اندازه گیری فشار خون خود به پزشک مراجعه کنید، درست پیش از زمان مراجعه قهوه نخورید چون این کار می تواند روی نتیجه ی آزمایش تأثیر بگذارد. مصرف قهوه یا دیگر مواد غذایی حاوی کافئین (مثل نوشیدنی های انرژی زا یا نوشابه ها) پیش از اندازه گیری فشار خون، میزان آن را به شکلی غیر واقعی بالا نشان می دهد. این مسأله در مورد مصرف دخانیات و داروهای بدون نسخه ی ضد احتقان هم صدق می کند.

۲- قبل از آزمایش خون غذای پر چرب نخورید

بعد از خوردن غذا، میزان تری گلیسیرید افزایش پیدا می کند.

اگر معمولا غذاهای پرچرب نمی خورید، قبل از انجام آزمایش خون از خوردن چنین غذاهایی پرهیز کنید تا پزشک بتواند تصویر دقیقی از وضعیت سلامتی شما داشته باشد. پرخوری هم می تواند نتیجه ی آزمایش را از واقعیت به دور کند. در مجموع لازم است که قبل از این آزمایش از خوردن پرهیز کنید. اگر آزمایش خون شما شامل اندازه گیری کلسترول و دیگر چربی ها است، بهتر است به مدت ۸ تا ۱۰ ساعت قبل از انجام این آزمایش از دریافت هر گونه کالری ای پرهیز کنید. بعد از خوردن غذا میزان قند خون و چربی هایی که به آن ها تری گلیسیرید گفته می شود تا حدودی افزایش پیدا می کند.

۳- قبل از معاینات فیزیکی آب زیادی بنوشید

در مجموع، مصرف آب قبل از مراجعه به پزشک برای انجام چکاپ ایده ی خوبی است. کافی بودن آب بدن در زمان انجام چکاپ، ضربان قلب و فشار خون شما را در بهترین وضعیت خود نشان می دهد. اگر قصد انجام آزمایش خون یا ادرار دارید، کم آب بودن بدن می تواند نتایج آزمایش را نادرست و به دور از واقعیت کند.

۴- قبل از چکاپ طبق برنامه ی غذایی معمول تان غذا بخورید

مراجعه به پزشک و آزمایشات پزشکی

شاید مایل باشید بهترین حالت از وضعیت جسمانی خود را به پزشک تان نشان دهید اما لازم نیست قبل از چکاپ سالانه ی خود عادت های غذایی تان را تغییر دهید. پزشک ها ترجیح می دهند مراجعین آن ها در مورد سبک زندگی و رژیم غذایی خود صادق باشند تا بتوانند پرونده ای دقیق از وضعیت سلامتی شما داشته باشند و بهترین شیوه ی درمانی ممکن را به آن ها ارائه دهند. اگر در نزدیکی روز مراجعه به پزشک، رژیم غذایی ناسالمی را شروع کردید ایرادی ندارد چون زمان زیادی لازم است تا یک رژیم غذایی سطح کلسترول و قند خون را تغییر دهد. بنابراین تغییر در رژیم غذایی طی چند روز یا با چند وعده ی غذایی تأثیر قابل توجهی ندارد.

۵- (سعی کنید) قبل از مراجعه به پزشک قرص نخورید

زمانی که بیمار می شوید، پزشک ترجیح می دهد علائم بیماری تان را فارغ از اثرات داروهای بدون نسخه بررسی کند. اگر برایتان مقدور است هیچ دارویی مصرف نکنید تا پزشک بتواند به نکات غیر عادی ای که در وضعیت جسمانی شما وجود دارد پی ببرد و شرایط تان را به درستی ارزیابی کند. بعضی داروها فشار خون را افزایش می دهند و پزشک نمی تواند متوجه شود که این مسأله از عوارض دارو است یا بیماری. اگر بیماری اذیت تان می کند احتمالا اشکالی ندارد که دارو مصرف کنید و پزشک تان می تواند به توضیحات شما درباره ی علائم بیماری تان تکیه کند. اما حتما داروهایی که مصرف کردید را به پزشک تان اطلاع دهید تا عوارض احتمالی داروهایتان را در نظر داشته باشد. این کار به شما و پزشک تان کمک می کند بتوانید در مسیر درمان بیماری قدمی به جلو بردارید.

۶- قبل از مراجعه به متخصص پوست از انجام مانیکور و پدیکور خودداری کنید

متخصص پوست همه ی قسمت های بدن از جمله ناخن ها را بررسی می کند، بنابراین ناخن هایتان نباید لاک داشته باشند. علاوه بر بیماری های ناخنی مثل عفونت های قارچی، ممکن است نشانه های ظریفی در ناخن های شما از وجود بیماری های مهمی مثل کم خونی، دیابت و حتی مشکلات قلبی خبر دهد. به علاوه، از استفاده از کرم پودر، پنکک و سایه ی چشم پرهیز کنید تا پزشک بتواند مشکلات پوستی روی صورت تان را به راحتی تشخیص دهد. استفاده از کرم ضد آفتاب و لوسیون ها ایرادی ندارد.

۷- قبل از آزمایش کلسترول از مصرف مشروبات الکلی پرهیز کنید

مراجعه به پزشک و آزمایشات پزشکی

بیست و چهار ساعت قبل از آزمایش کلسترول باید از مصرف مشروبات الکلی خودداری کرد چون بلافاصله بعد از مصرف الکل میزان تری گلیسیریدها (یکی از چهار عنصری که در آزمایش کلسترول اندازه گیری می شود) در بدن افزایش می یابد و نتیجه ی آزمایش را به شکلی نادرست تحت تأثیر قرار می دهد. علاوه بر این، قبل از انجام آزمایش کلسترول باید از خوردن شیرینی، مواد غذایی پرچرب و به طور کلی پرخوری پرهیز کنید. مصرف زیاد این موارد، میزان تری گلیسیریدها را در کوتاه مدت افزایش می دهد. از آنجایی که نتیجه ی آزمایش باید وضعیت کلسترول بدن را در طولانی مدت نشان دهد، لازم است که از به وجود آمدن نوسانات کوتاه مدت جلوگیری کنید.

۸- قبل از تست استرس قلب کافئین مصرف نکنید

تست استرس قلب (به شکل راه رفتن بر روی تردمیل یا پا زدن روی دوچرخه ی ثابت) برای بررسی واکنش های قلب و اطمینان از سلامتی آن انجام می شود. اگر قصد انجام تست استرسی دارید که با مصرف مواد دارویی انجام می شود، پیش از تست از مصرف کافئین خودداری کنید. چون ماده ی کافئین داروهایی مثل آدنوسین یا رگادنوسین را خنثی می کند. این داروها برای شبیه سازی استرس در تست های استرس شیمیایی استفاده می شوند.

۹- قبل از آزمایش ادرار آب بنوشید

اگر قصد انجام آزمایش ادرار دارید بدن تان نباید کم آب باشد. بنابراین اگر اهل ورزش هستید، قبل از این آزمایش حتما آب زیادی بنوشید. کم آب شدن بدن تأثیر قابل توجهی روی آزمایش ادرار دارد. علاوه بر این، اگر ورزش جزء برنامه ی معمول تان نیست قبل از آزمایش ادرار از این کار پرهیز کنید. چون اگر اهل ورزش باشید به واکنش های بدن تان و نحوه ی مراقبت از آن آشنا هستید اما اگر ورزش نمی کنید ممکن است با یک بار ورزش کردن دچار کم آبی شوید.

۱۰- با وجود عادات ماهانه هم می توانید به متخصص زنان مراجعه کنید

اگر قبل از مراجعه به متخصص زنان پریود شدید، نیازی نیست وقت دکتر خود را لغو کنید چون این مسأله ایرادی ندارد و لزومی ندارد از آن خجالت بکشید. هر آزمایشی را می توانید در دوران قاعدگی خود انجام دهید. حتی تست پاپ اسمیر هم با وجود عادات ماهانه امکان پذیر است. تنها استثنایی که وجود دارد مربوط به مشکلات خاصی مثل ترشحات بدبو یا زخم است که با وجود عادت ماهانه قابل تشخیص نیست.

۱۱- قبل از ماموگرافی از دئودورانت استفاده نکنید

کارشناسان توصیه می کنند روز انجام ماموگرافی از استفاده از دئودورانت ها/ ضد عرق ها یا محصولات پودری خودداری کنید چون بسیاری از دئودورانت ها و پودرها حاوی آلومینیوم هستند. آلومینیوم در ماموگرافی شبیه به توده های کلسیم در بافت سینه به نظر می رسد و ممکن است نتیجه ی نادرستی به دست دهد.

۱۲- قبل از کولونوسکوپی مواد غذایی قرمز رنگ نخورید

مواد غذایی بنفش یا قرمز رنگ به روده ها رنگ می دهند، مثل ژله ها، بستنی های یخی یا آب میوه ها. این مواد غذایی دیواره های روده ها را می پوشانند و نتیجه ی آزمایش را تحت تأثیر قرار می دهند. مکمل های آهن هم چنین تأثیری دارند و آهن به دیواره های روده ها رنگ می دهد. یک هفته پیش از انجام کولونوسکوپی از مصرف مکمل های آهن پرهیز کنید. مواد غذایی ای که فیبر زیادی دارند هم رد آن ها به سختی از روده ها پاک می شود، مثل میوه ها و سبزیجات خام، ذرت و لوبیاها.

۱۳- قبل از مراجعه به متخصص زنان یا متخصص اورولوژی می توانید رابطه ی جنسی داشته باشید

داشتن رابطه ی جنسی تأثیری در معاینات فیزیکی زنان و حتی تست پاپ اسمیر ندارد. در مورد مردان هم رابطه ی جنسی تأثیری روی آزمایش های مربوط به ادرار، بیضه ها یا پروستات ندارد.

۱۴- سوال هایتان را از قبل آماده کنید

تفاوتی ندارد برای انجام چه کاری به پزشک مراجعه می کنیم؛ در هر صورت در چنین مواقعی کمی نگران خواهیم بود. مسائلی را قصد دارید درباره ی آن ها با پزشک صحبت کنید را در جایی یادداشت کنید تا سوال هایتان را فراموش نکنید یا دچار اضطراب نشوید.

منبع: rd
دیجیاتو
۲ نظر

ورود

  • ......‌ اردیبهشت ۱۱, ۱۳۹۹

    خود ارضای چی؟؟؟؟

  • میلاد خرداد ۸, ۱۴۰۰

    سلام آیا رابطه ی جنسی ۱۲ ساعت قبل آزمایش رو سطح tst وdht تاثیر میزاره باعث میشه سطح پرولاکتین بالا باشه تو ازمایش