سازه های حیرت انگیز چین در کتاب رکوردهای گینس

سازه های حیرت انگیز چین در کتاب رکوردهای گینس

اولین کتاب رکوردهای گینس در سال ۱۹۵۵ منتشر شد و از آن هنگام تا کنون چینی‌ها جزو فعال‌ترین افراد در ثبت رکورد بوده و هر ساله به طور میانگین ۳۰۰ رکورد جدید را به ثبت رسانده‌اند. در ادامه ۱۰ تا از سازه های حیرت انگیز چین در کتاب رکوردهای گینس را از نظر می‌گذرانیم.

۱- بزرگ‌ترین گروه مجسمه‌ها در اندازه‌ی طبیعی

چین در کتاب رکوردهای گینس

«لشکر سفالین» مجموعه‌ای از مجسمه‌های سفالی است که لشکر «چین شی هوانگ»، نخستین امپراتور چین را به تصویر می‌کشد. این مجموعه، نوعی هنر تدفینی است که همراه امپراتور و به منظور محافظت از او در زندگی پس از مرگش در بین سال‌های ۲۰۹-۲۱۰ پیش از میلاد دفن شده‌ است.

این مجموعه در سال ۱۹۷۴ کشف شد. تندیس‌های موجود متشکل از جنگجو، ارابه و اسب است. تخمین‌های صورت گرفته در سال ۲۰۰۷ حاکی از این بودند که داخل سه گودال، ۸ هزار سرباز، ۱۳۰ ارابه با ۵۲۰ اسب، و ۱۵۰ اسب پیاده‌نظام وجود دارد.

۲- بزرگ‌ترین چای فشرده

چین در کتاب رکوردهای گینس

بزرگترین چای فشرده ۶.۰۴ متر ارتفاع، ۱۰.۰۶ متر محیط، ۳.۲ متر قطر، ۴۸.۵۶ متر مکعب حجم و ۴۲.۶ تن وزن دارد. شرکت چای‌سازی تنگچُنگ در استان یون‌نان آن را ساخته است.

چین در کتاب رکوردهای گینس

این چای نوعی چای تخمیری است که به خاطر رایحه‌ی دل‌انگیز، طعم تلخ آغازین، و طعم شیرین بعد از آن شهرت دارد. ساخت این چای ستون‌وار ۳۷ روز زمان برده است.

۳- بزرگ‌ترین موزه‌ی علوم

چین در کتاب رکوردهای گینس

مرکز علوم گوانگ‌دونگ که در شهر گوانگ‌ژو واقع است، در سال ۲۰۰۸ افتتاح شد. این مرکز، موزه‌ی علوم عظیم و مفصلی است که بر روی چهار کارکردِ آموزش علوم پرطرفدار، نمایش دستاوردهای علوم و فناوری، تبادلات آکادمیک و تور علمی تمرکز نموده است. این مرکز همچنین محلی برای آموزش علوم در چین و آسیا و نیز نمونه‌ای از «معماری سبز» ملی چین به شمار می‌رود. این مرکز ۴۵۰ هزار متر مربع فضا را شامل می‌شود.

۴- بلندترین بودای سنگی

چین در کتاب رکوردهای گینس

بودای بزرگ لِشان در جنوب غربی سیچوآن بلندترین مجسمه‌ی بودای جهان است. این مجسمه‌ی بودا، که یک میتریا یا همان بودای آینده در حالت نشسته است، در زمان سلسله‌ی تانگ (۹۰۷-۶۱۸) و برای خشنود ساختن یک روح آب عصبانی در محل تلاقی سه رود ساخته شد.

این مجسمه، ۷۱ متر ارتفاع و انگشت‌های ۸ متری دارد. انحنای روی پای مجسمه ۹ متر عرض دارد و آن قدری بزرگ است که ۱۰۰ نفر رویش بنشینند و بر روی شانه‌اش که ۲۴ متر عرض دارد می‌توان بسکتبال بازی کرد.

۵- طولانی‌ترین مونوریل

چین در کتاب رکوردهای گینس

ترانزیت ریلی چونگ‌کینگ بزرگ‌ترین و شلوغ‌ترین سیستم مونوریل در جهان است. این مونوریل طرحی منحصر به فرد مبتنی بر Alweg دارد و خودروهای ریلی آن بسیار عریض‌تر از اکثر مونوریل‌ها و ظرفیت آن قابل مقایسه با واگن‌های متروست. این بدین خاطر است که چینگ‌کونگ محل تقاطع تپه‌ها، کوه‌ها و رودخانه‌های متعدد است.

۶- بزرگ‌ترین کاخ

چین در کتاب رکوردهای گینس

شهر ممنوعه که بین سال‌های ۱۴۰۶ و ۱۴۲۰ و در طول دوران سلطنت امپراتور چنگ‌ژو از سلسله‌ی مینگ (۱۶۴۴-۱۳۶۸) ساخته شده، خانه‌ی ۲۴ امپراتور و خانواده‌هایشان بوده و به مدت ۵۰۰ سال به عنوان مرکز تشریفاتی و سیاسی به کار می‌رفته است. حالا، این بنا، بزرگ‌ترین و سالم‌ترین کاخ الواری در جهان است که مساحتی ۷۲ هکتاری و حدود ۹ هزار اتاق دارد.

۷- بلندترین اداره پست در یک ساختمان

چین در کتاب رکوردهای گینس

«اداره‌ی پست فضایی» در طبقه‌ی ۱۰۷اُم برج کانتون در گوانگ‌ژو واقع شده است. برج کانتون ۶۰۰ متر ارتفاع دارد که ۴۵۰ متر آن را بدنه و ۱۵۰ متر آن را آنتن تشکیل داده است. این برج بلندترین برج چین و سومین برج بلند جهان است.

۸- بلندترین پل روی دریا

چین در کتاب رکوردهای گینس

پل خلیج هانگ‌ژو ۳۶ کیلومتر طول دارد و نینگبو و جیشانگ را به هم وصل می‌کند. این پل در مجموع بیش از ۲۵۰ نوآوری فنی دارد و تبدیل به نقطه عطفی در تاریخ ساخت پل در چین شده است.

۹- طولانی‌ترین دیوار شهری

چین در کتاب رکوردهای گینس

این دیوار توسط اولین امپراتور سلسله‌ی مینگ (۱۶۴۴-۱۳۶۸)، امپراتور ژو یوآن ژانگ و برای محافظت از این شهر یعنی شهر نانجینگ طراحی شده است.

پروژه‌ی دیوار شهر ظرف بازه‌ای ۲۱ ساله (۱۳۸۷-۱۳۶۶) ساخته شد و ۲۰۰ هزار نفر در ساخت آن مشارکت داشتند. این دیوار باستانی ۳۳.۷ کیلومتر طول دارد و ارتفاع آن در قسمت‌های مختلف از ۱۴ تا ۲۰ متر متغیر است.

۱۰- طولانی‌ترین دالان چوبی

چین در کتاب رکوردهای گینس

طولانی‌ترین دالان در کاخ تابستانی پکن است. ۷۲۸ متر طول دارد و تماماً از چوب ساخته شده و توسط تیرک‌های متقاطع به ۲۳۷ بخش تقسیم شده است. بر روی این تیرک‌ها و همچنین سقف و ستون‌های جانبی، ۱۴ هزار نقاشی از منظره‌های معروف چین، قصه‌های عامیانه و گل و پرنده وجود دارد.

بیشتر بخوانید:

گشتی در «سرزمین عجایب»؛ هتل زیرزمینی جدید چین که درون یک معدن ساخته شده

سریع ترین قطار گلوله ای جهان با سرعت ۶۰۰ کیلومتر بر ساعت در چین رونمایی شد

مرد اژدهایی؛ کشف جمجمه یک انسان اولیه در چین که متعلق به ۱۴۶,۰۰۰ سال پیش است

منبع: Mirror
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
یک نظر

ورود

  • . شهریور ۴, ۱۴۰۰

    سازه های چین که با به خاک و خون کشیده شدن هزاران هزاران نفر ساخته شده.
    یک سرچ کنید ببینید که چند نفر برای دیوار چین کشته شدند