افشاگری لاریجانی درباره کارشکنی وزارت بهداشت در واردات واکسن از چین

افشاگری لاریجانی درباره کارشکنی وزارت بهداشت در واردات واکسن از چین

علی لاریجانی، رئیس پیشین مجلس که مسئول پرونده قرارداد ایران و چین است، درباره دلایل عدم ورود واکسن کرونا به ایران دست به افشاگری زد.

خبرگزاری‌ها به‌نقل از علی‌لاریجانی، رئیس پیشین مجلس و نامزد ردصلاحیت‌شده انتخابات، نوشته‌اند: «حدود مرداد پارسال بود که دیدم وضعیت کرونا خراب است و با این‌که مسوولیتی نداشتم با طرف چینی مذاکره کردم که واکسن بفرستند. قرار شد ۱۸ میلیون واکسن با قیمت ارزان بفرستند که مسوولان وزارت بهداشت تعلل کردند و این کار انجام نشد.»

علی لاریجانی مسئول پرونده قرارداد بلندمدت همکاری میان ایران و چین بود و گویا این حرف‌ها را در برنامه‌های تبلیغاتی انتخاباتی‌اش زده‌بوده که پخش نشده‌است.

لاریجانی، چندمین مقام رسمی کشور است که اعلام می‌کند مسئولان وزارت‌بهداشت دولت قبلی، برای واردات واکسن حتی از چین و روسیه همکاری نکردند.

طی هفته های گذشته برخی مقامات کشور به صحبت هایی در این خصوص پرداختند که بسیار جنجال برانگیز شد و بازتاب زیادی در رسانه ها و فضای مجازی ایران داشت.

ماجرا از صحبت های افشاگرانه ی دکتر علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران آغاز شد.

زالی در جمع خبرنگاران گفته بود مقامات کشور با تصور گران بودن واکسن جلوی واردات آن را گرفتند. او گفت در حالی ۷۲۰ میلیون یورو خرج تولید داروی رمدسیویر برای کشور شد که این هزینه می توانست به خرید واکسن اختصاص یابد. به گفته ی زالی سفیران ایران در کشورهای خارجی هیچ تلاشی برای تأمین واکسن برای کشور نکردند و حتی وقتی ژاپن حاضر به اهدای واکسن به ایران شد سفیر ژاپن از عدم پیگیری سفیر ایران برای دریافت واکسن های اهدایی گله مند شده بود.

در واکنش به این صحبت ها محمد جواد ظریف، وزیر سابق امور خارجه و سید رسول موسوی، دستیار وی، وزارت بهداشت را عامل وارد نشدن واکسن به کشور عنوان کردند.

پس از آن، رئیس اتاق بازرگانی تهران، مسعود خوانساری، وزارت بهداشت را به کارشکنی در واردات واکسن توسط بخش خصوصی متهم کرد.

خوانساری گفت: «بخش خصوصی زمانی برای واردات واکسن کرونا اقدام کرد و وارد عمل شد که اروپا واکسن مازاد داشت و همچنین برخی از کشورها نیز واکسن مازاد داشتند، بنابراین ما نیز در آن مقطع زمانی می توانستیم واکسن را وارد کنیم، اما عمدا کارشکنی شد و ما در آن زمان نتوانستیم واردات واکسن کرونا را انجام دهیم.»

به گفته ی خوانساری مخالفت وزارت بهداشت با اقدام بخش خصوصی برای واردات واکسن در حالی بود که رئیس جمهور حسن روحانی به طور رسمی اجازه ی آن را برای بخش خصوصی صادر کرده بود و در نهایت نیز با تأکیدهای رئیس جمهور، وزارت بهداشت دست از مخالفت برداشت. اما پس از آن هم به دلیل تأخیر وزارت بهداشت در صدور مجوز واردات واکسن برای شرکت های خصوصی عضو اتاق بازرگانی، فرصت خرید واکسن از دست رفت.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۳ نظر

ورود

  • h شهریور ۶, ۱۴۰۰

    هزینه دارو و درمان برای مافیا پول بیشتری داره تا واکسن

  • محمد شهریور ۶, ۱۴۰۰

    حالا دنبال این هستن که این گندی که بالا آوردن رو بندازن گردن یکی و طبق معمول کی بهتر از دولت قبل. امیدوارم چوب در آستین (یا جای دیگه) نمکی بکنند شاید که عبرتی بشه برای سایر وزرا تا بفهمند کل زمان مسئولیتشون رو هم به پاچه خواری ولایی بگذرونند باعث نمیشه که وقتی تاریخ مصرفشون گذشت مثل دستمال چرک نندازنشون توی سطل آشغال.

  • F شهریور ۷, ۱۴۰۰

    خب چرا همون موقع نگفتی ? اگر خیلی برات مهم بود همون موقه میگفتی دیگ انقدر نمیخواست ماس مالی کنی